[WN] Ervaringen BF Arizona Nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NRJ

Ervaringen BF Arizona Nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 16:35

Zoals de titel al zegt, heeft er iemand ervaringen met dit zadel? ik heb even de zoekfunctie gebruikt, maar heb maar 1 testervaring gevonden (welke niet positief was).

momenteel heb ik geen eigen paard, maar ben me alvast aan het oriënteren voor als het weer zover is ;) uiteindelijk wil ik graag een boomzadel op maat laten maken voor het paardje, maar dan moet ik natuurlijk eerst hard sparen :o dus tot die tijd wil ik graag een boomloos zadel.
ik vind de BF Arizona Nut erg interessant en hij heeft een echte western uitstraling.
daarom zou ik graag eerst meer willen weten. wat vinden jullie bijvoorbeeld van de rigging en de beugelophanging? kom maar op met jullie meningen en ervaringen, positief en negatief!
en als jullie misschien andere boomloze zadels kunnen aanraden, hoor ik dat ook graag :)

troi

Re: Ervaringen BF Arizona Nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:39

Heb een drietal boomloze zadels gereden (BM, barefoot arizona en merkloze) en vond enkel de Bob Marshall (=BM) goed zitten. Schuift niet en geeft veel steun. Heerlijk zadel, maar dat merk je ook aan de hogere prijsklasse..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:56

Persoonlijk heb ik rij-ervaring met de BM, BF-Nut, Deuber & Partner en de Debra Sibley (UltraLite).
De BM is nog steeds een blijvertje...zegt genoeg denk ik :D

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:39

Bedankt voor jullie reacties!
Niets dan goeds over BM dus :D heb even gegoogled, en ik vind de "border tooled trail rider" het mooist :o maar als ik het goed begrijp, heb je in dit model maar 1 fork maat? of zit er helemaal geen fork in, want ik lees alleen maar 3" horn? hoe gaat dit dan in zijn werk, past het zich aan op veel paarden of...?
en klopt het dat de lengte van dit zadel rond de 65 cm is? want ik ben waarschijnlijk van plan om weer te beginnen met een haflinger, en ik heb een haflinger als verzorgpaardje gehad waar ik een garland zadel op had liggen van 63 cm, maar zelfs dit zadel was voor haar te lang ;( misschien was zij gewoon extreem kort, dat kan natuurlijk.
of zou je je BM ook korter kunnen bestellen?
ppff, wat een vragen heb ik hè? ;)
Laatst bijgewerkt door NRJ op 12-03-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:53

De BM-firma is niet zo bijster vlot met dingen veranderen aan de zadels. Ik heb het ook wel eens gevraagd, maar dat kon volgens hun (toen) niet.
Overigens is iets te lang met boomloos minder een probleem als met boom :)
Ze hebben 2 maten pommels, maar die grote is zo breed die raden ze alleen aan bij een Shire oid.
Zit er niemand bij je in de buurt met een BM ?? Dan zou je hem eens kunnen proberen :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:58

Ik had nog even iets veranderd aan mijn vraagstelling in het vorige bericht ;)
die ene pommelmaat zou dus op bijna elk paard moeten passen? apart. ik heb eigenlijk geen idee of er iemand in de buurt rijdt met een BM... zou natuurlijk wel leuk zijn om het eens uit te kunnen proberen! ik woon in zuid-limburg, dus als iemand uit de buurt dit leest :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:03

Heb de misooula gehad voor mij n haflinger, en nee helaas ben ik ook niet positief.
Debeugelophanging is echt bagger, je valt voorover en je benen zijn onmogelijk op de juoiste positiebte zetten, verder is de beugelophanging een knelpunt, hier bleef bij mij hoe dan ook teveel druk op staan.

Als je op mijn naam zoekt vind je vast nog wel meer info over dit zadel.

De kwaliteit was wel super, mooi afgewerkt en mga mooi!

LEt wel, voor ons was dit als combi niets, maar dit is voor iedereen andrs ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 10:30

Ik heb de virginia rose gehad, vond het op zich een heel fijn zadel, maar het was een maat 2 (wat ik toen echt wel nodig had voor mijn bips :o ) en deze was helaas ook vééls te lang voor mijn verzorghaflinger :(
de arizona nut is het nieuwste model: http://www.boomloosrijden.nl/arizona-nut-shop.htm
daarom ben ik erg benieuwd naar ervaringen met dit model!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:41

Nee, dit nieuwe model ken ik niet. Ziet er wel netjes uit. Lijkt me ook korter als de andere Nut, maar een afmeting kan ik op de site niet vinden.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 10:55

Precies mijn gedachte :) het ziet er heel net uit.
de maten zouden hetzelfde moeten zijn als van de normale arizona: maat 1 58 cm en maat 2 63 cm. idd kleiner dan de missoula nut/virginia rose: maat 1 59 cm en maat 2 65 cm.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:07

rij zelf met de nut , wel een maat 1 ..ondanks mijn ahum dikke kont
geen last van drukkingen oid ,heb er wel een andere pad onder

hier zat ik gaatje te kort .. (had wat last van lijf was 1e rit sinds een maand of 3 )
waardoor je dan in stoelzit komt
gaatje langer heb ik daar geen last van

Afbeelding

die andere nut is een arizona .. heeft diepere zit als de andere arizona's
buiten dat identiek qua maatvoering , erg mooi zadel , vind het persoonlijk de mooiste :o

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:15

Ziet er toch netjes uit hoor, ondanks het gaatje te kort ;)
heb zelf trouwens een mattes pad, omdat je daar ook een blanket overheen kan leggen.
ik vindt de arizona nut persoonlijk ook het mooist :D maar je hebt er verder dus geen ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:54

ik lees even mee,ik wil dit zadel ook graag eens testen,al vrees ik dat het te lang is.
moet dan wel echt een goede pad eronder met inlages...(reed eerder altijd met de cheyenne).
maar kun je dus idd een blanket over een pad leggen(en dus inlages in die pad).
schuift dat dan niet allemaal?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:03

Ik rij met een BF arizon nut, maat 1 ondanks grotere kont. Heb deze gekocht vanwege overstap naar western vlak na een rugblessure van mijn paard. Mijn paard is er meer dan 100% beter van gaan lopen. De bespiering op haar rug is beter dan ooit. En het past op haar korte rug. Ik zit er ook echt lekker in.
Alleen dit gebeurt regelmatig, ik val voor over: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CT3S8PJG.jpg
Nu ben ik vrij lang en heb ik geen goed evenwicht, maar heb het gevoel dat dit zadel mij niet helpt beter te zitten. En ik denk dat mijn paard toch nog iets te smal is voor dit zadel. Ze is namelijk niet zo breed als een standaard fries.
Dus voor mijn paard is het de allerbeste beslissing geweest, maar voor mezelf had een meer ondersteunend zadel beter geweest.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 00:08

Anoniem schreef:
ik lees even mee,ik wil dit zadel ook graag eens testen,al vrees ik dat het te lang is.
moet dan wel echt een goede pad eronder met inlages...(reed eerder altijd met de cheyenne).
maar kun je dus idd een blanket over een pad leggen(en dus inlages in die pad).
schuift dat dan niet allemaal?

en als je de maat 1 neemt? deze is maar 58 cm lang (en het laatste stukje van de canttle tot het einde is niet dragend). misschien kun je de rug van paardje eerst meten? dan weet je alvast wat meer.
wat betreft een blanket over je pad: als je de originele pad van barefoot erbij hebt, gaat dit helaas niet, omdat er lusjes aan zitten. of je moet al gaatjes in je blanket willen maken ;) daarom heb ik een mattes pad gekocht. ik heb nooit last gehad van schuiven met pad en blanket. misschien gewoon eens uitproberen?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 01:32

Yviertje schreef:
Ik rij met een BF arizon nut, maat 1 ondanks grotere kont. Heb deze gekocht vanwege overstap naar western vlak na een rugblessure van mijn paard. Mijn paard is er meer dan 100% beter van gaan lopen. De bespiering op haar rug is beter dan ooit. En het past op haar korte rug. Ik zit er ook echt lekker in.
Alleen dit gebeurt regelmatig, ik val voor over: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CT3S8PJG.jpg
Nu ben ik vrij lang en heb ik geen goed evenwicht, maar heb het gevoel dat dit zadel mij niet helpt beter te zitten. En ik denk dat mijn paard toch nog iets te smal is voor dit zadel. Ze is namelijk niet zo breed als een standaard fries.
Dus voor mijn paard is het de allerbeste beslissing geweest, maar voor mezelf had een meer ondersteunend zadel beter geweest.

super dat het zadel zo'n verbetering is voor je paardje! +:)+ maar jammer dat het voor jou niet zo ideaal is... boomloos is natuurlijk minder stabiel als met boom, waardoor je idd eerder voorover zult vallen. maar misschien heeft het toch ook wel te maken met de (te kleine) zitmaat van het zadel, omdat je achter te hoog komt te zitten en daardoor voorover valt. ik zou het niet met zekerheid durven zeggen.
maar je weet in ieder geval dat je voor je paardje de goede keuze gemaakt hebt :D
en erg leuk voor mij om je positieve reactie te lezen, ik hoop dat er nog meer komen!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 07:40

@NRJ Dat kan best zijn, ik heb er ook een maat 2 op gehad, maar die was te groot voor m'n paard. En ik kan niet lekker zitten, omdat ik te veel aan het schuiven was. Dat vond ik tenminste.
Als ik echt op m'n zit en houding let, gaat het beter. Ik weet van mezelf dat ik sowieso al een slechte houding heb, dus dat versterk de boel denk ik. Maar voor de rest ben ik echt tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:01

@NRJ van de cheyenne had ik ook maatje 1,dus dat kan ikzelf in elk geval wel hebben.
misschien ga ik hem eens testen....als die mogelijkheid er is.
ken niemand met dit zadel helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:46

Ik zie in een paar posts dat er wel wat dingen door elkaar heen worden gehaald , even ter info :

de gewone Arizona is in principe hetzelfde als de Arizona Nut , alleen de Nut is dan afgewerkt met tuigleder met tooling :

Afbeelding

Afbeelding

De MISSOULA Nut is een heel ander zadel , hetzelfde als de Virginia Rose qua opbouw :

Afbeelding

En de Arizona (en andere Barefoots) met VPS zijn toch echt weer een tikkie anders dan de Barefoots nog zonder VPS , dus ervaringen van voor de VPS-tijd zijn zachtjes aan echt gedateerd vanwege het andere rij-gevoel dat de zadels nu geven.

Bovendien worden als het goed is tegen de zomer alle Barefoots geleverd met een verplaatsbare beugel-ophanging , zodat de mensen die de ophanging te ver naar voren of juist naar achteren vinden zitten , er zelf een beetje mee kunnen gaan stoeien :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:55

Oh,dat is wel mooi zeg,die verplaatsbare ophanging....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:57

NRJ schreef:
... boomloos is natuurlijk minder stabiel als met boom, waardoor je idd eerder voorover zult vallen...
Dat is echt onzin hoor :)
Als je voorover valt in een boomloos zadel omdat je geen balans hebt (of het paard behoorlijk overbouwd) dan heb je dat in een boomzadel ook.
Overigens kan het wel uitmaken wat de vorm van zitting is; vlak of oplopen. Ook de hoogte van de pommel kan voor meer stevigheid zorgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:14

Anoniem schreef:
Oh,dat is wel mooi zeg,die verplaatsbare ophanging....

Mja , op zich wel , maar toch verwacht ik er wel wat nieuwe problemen mee eerlijk gezegd...

Als mensen de beugelophanging er scheef op klittenbanden dan krijg je problemen in de balans en drukverdeling....

En veel mensen die nu klagen over een beugelophanging die te ver naar voren of naar achteren zit naar hun smaak , die gaan gewoon zelf in een slechte houding zitten.....en worden na een tijdje mooi gecorrigeerd waardoor ze een stuk netter gaan zitten en geen problemen meer hebben met de positie van de beugelophanging :)

Als mensen nu direct gaan verplaatsen dan houden ze bepaalde problemen juist in stand...

Maargoed , dan kunnen ze in ieder geval niet meer klagen dat het aan de beugelophanging ligt die "niet op de juiste plaats" zit :P

Op zich is het dus een voordeel , maar je geeft de mensen er wel weer wat extra eigen verantwoordelijkheid mee.

Plaatsen ze de stijgbeugelophanging verkeerd waardoor ze problemen krijgen , dan krijgt het zadel natuurlijk weer de schuld :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:21

ja daar heb je een punt. Dat houd je toch met die zadels waar je zelf veel aan kunt verstellen...vind dat ook altijd vrij eng hoor.
Maargoed,als je er nét iets comfortabeler door zit als je een stijgbeugel wat verhangt...is dat wel prettig natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:37

Hm-hm , dat is ook zo :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:40

Yviertje schreef:
@NRJ Dat kan best zijn, ik heb er ook een maat 2 op gehad, maar die was te groot voor m'n paard. En ik kan niet lekker zitten, omdat ik te veel aan het schuiven was. Dat vond ik tenminste.
Als ik echt op m'n zit en houding let, gaat het beter. Ik weet van mezelf dat ik sowieso al een slechte houding heb, dus dat versterk de boel denk ik. Maar voor de rest ben ik echt tevreden.

dat betekent dus idd dat je veel meer op je houding moet letten... ik heb dat ook hoor, moet altijd opletten dat ik ontspannen zit. heb namelijk de neiging om mijn bovenbenen aan te spannen :roll: maar goed, we komen er wel! ;)