[WN] Hunterzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stuiter

Hunterzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:13

Hoe doen jullie dat met hunter zadels op quarters? ( of dat type paard )
Ik moet een 18 inch zadel, op z'n kleinst 17,5. Nu heb ik geen hele kleine quarter maar de zadels die ik er op heb gehad zijn eigenlijk allemaal te lang. En het andere probleem is het zadel er aan de zijkant afschuift als je op wil stappen.
Zijn er voor dit type paard speciale (betaalbare) zadels?

Anoniem

Re: Hunterzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:32

Verplaatst van WN-AM naar WN-TR

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:02

Kent & Masters valt korter en (ook handig) heeft een verstelbaar kopijzer
Sommige Exselle modellen vallen ook korter
Ninon schutte www.zadelatelier.nl heeft een type (maat) zadel wat korter valt zijn kwalitatief ook hele mooie zadels

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:10

Dank je! Op de site kan ik geen prijzen vinden, ik zal eens contact opnemen of ze ook een beetje betaalbaar zijn.
Kent & Masters , Exselle ken ik niet, waar zijn deze verkrijgbaar? Is daar ook een site bij waar informatie op staat?
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat is een kopijzer?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:25

Kent & Masters kost 895,- (model Fairfax 1295,-)
Exselle rond de 1700 euro
Schutte zadels zijn rond de 1900 euro (kost maar dan heb je ook wat :D )

Kopijzer is de voorkant van de boom
Zo kun je het zadel wijder en smaller maken

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:30

Haha, ok. Aangezien mijn "hoofddicipline" western is is dat wel erg veel geld :P
Ik zal eens op internet opzoek gaan waar ze verkrijgbaar zijn. Thnks!

Verder nog hunterruiters met tips?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:43

Ja :j Ik heb een Kieffer. Die is aangepast op mijn Quarters. Boom is breder gemaakt en dat kan bij Kieffer vrij eenvoudig omdat het een kunststof boom is. Ander merk om evt naar te kijken is Massimo. Die hebben een VZ model die je ook in verschillende en brede maten kan krijgen. Mijn Kieffer is nu met een 36-er boom, en ik zit te kijken naar een Massimo omdat ik eigenlijk nog iets breder moet. Mijn zadel had ik nog uit mijn engelse tijd ;) (Let wel, Kieffer niet ouder dan 93, de bomen ouder kunnen niet breed genoeg. En leeftijd is normaal af te lezen op de stijgbeugelophanging. Geen nr daar is bijna altijd ouder).

Wintec is een optie, net als Bates. Die werken beide met kopijzers. (kopijzer werkt net als een Barefoot pommel. Je kan ze verwisselen door verschillende maten te gebruiken).

Het schuiven komt bijna altijd door een te smalle boom.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:55

Rina, dank je. Maar zijn die zadels niet te lang? Bij divoza heb ik verschillende zadels gepast en die waren eigelijk allemaal te lang.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:00

Geen last van, zelfs niet bij Clips met dr korte ruggetje. Mijn Kiefer is een 17,5 en heeft ruimte zat op de rug. En heel eerlijk kan ik me niet voorstellen dat een engels zadel te lang is op een QH. Als je kijkt dat een westernzadel een stuk langer is.

Hoe heb je gepast??? Is Divoza langs geweest en heeft zadels op je paard gehad, of ben je daar wezen meten met een meetlint???

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 08:50

Ik ben daar geweest en ze hebben daar zadels gepast. Als je de laatste rib volgt naar boven komen veel zadels daar overheen. Er was geen één zadel dat op hem paste. Daarom vroeg ik me ook af of er speciale zadels voor dit soort paarden zijn, net als dat er speciale zadels voor friezen zijn.

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:48

Ik was bij Arthur en toen hadden we het over hunterzadels.
Hij verkoopt deze speciaal voor quarters omdat die een andere boommaat hebben, begreep ik
Hij had toen geen gebruikte maar je kan wel informeren wat voor merk. ik dacht Henri de Rivel!!

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:16

Dank je, ik zal er eens naartoe bellen!
Nog meer mensen met tips?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:41

Stuiter schreef:
Ik ben daar geweest en ze hebben daar zadels gepast. Als je de laatste rib volgt naar boven komen veel zadels daar overheen. Er was geen één zadel dat op hem paste. Daarom vroeg ik me ook af of er speciale zadels voor dit soort paarden zijn, net als dat er speciale zadels voor friezen zijn.

Heb je een 16 of een 17 inch BM??
Heb even in je profiel gespiekt, en die van jou heeft idd een vrij korte rug.
Je zou kunnen kijken naar een Freeform. Die hebben ook een VZ model en aangezien dat ook boomloos is, zul je daar minder problemen met het over de ribben uitsteken hebben, aangezien je daar dan geen druk krijgt ;)

Nadeel van een speciaal op maat gemaakt zadel is gewoon dat je kwa prijsklasse minstens boven de 1000 euro uit gaat komen. En aangezien je als hunterruiter zon zadel niet zoveel gebruikt is dat wel behoorlijk duur.

Zoek anders ook eens naar Frysozadels. Die worden op maat gemaakt en vaak gebruikt op de kortere rassen, mss kunnen zij wat voor je betekenen.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 08:21

Mag je in de hunter met een boomlooszadel starten? Ik heb eigenlijk geen idee hoe die zadels er uit zien, ik zal eens zoeken. Ik ben bang dat ik met mijn paardje alleen laast krijg van schuiven naar de zijkant, daarom heb ik bij mijn BM ook een speciale singel.
Ik weet de maat niet meer van mijn BM

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:14

Er staat nergens in het regelboek dat boomloos verboden is ;) Alleen maar dat het zadel zwart of bruin moet zijn en dat het een VZ of springmodel moet hebben. En ik kan me herinneren dat iemand ooit eens aan de verschillende stamboeken heeft gevraagt of ze mochten. Zou je even moeten zoeken in de grotten van Bokt :+ :D
Ik zou niet met een Barefoot of Ghost gaan hunteren, die modellen wijken toch wel wat af van het normale model, maar de FF lijkt echt aardig op een normaal boomzadel, en met die zou ik het rustig aandurven.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:17

Massimo levert ook zadels die 5 cm korter zijn en dus niet te lang zijn (laatste rib) en dan hoef je niet in te leveren op zittingmaat.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 11:20

Waar zijn die verkrijgbaar?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:48

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:32

Bij welke Divoza ben je geweest als ik vragen mag??

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:43

In Leek, waarom wil je dat weten als ik vragen mag? :P
Dank je Rina :)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:03

Omdat ik zelf bij de divoza staphorst werk, en ik weet natuurlijk hoe een quarter/paint in elkaar zit en daar zijn zeker wel geschikte zadels voor!

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:35

Sann_e schreef:
Omdat ik zelf bij de divoza staphorst werk, en ik weet natuurlijk hoe een quarter/paint in elkaar zit en daar zijn zeker wel geschikte zadels voor!

Ik heb je even gepbt :)