[WN] Ervaringen gevraagd met Myler Bit met hooks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Ervaringen gevraagd met Myler Bit met hooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 16:52

Zoals de titel al zegt: zijn hier mensen die ervaring hebben met een Myler bit met hooks?

Momenteel rij ik een jonkie met een Myler Babybit en dat bevalt vooralsnog uitstekend.
Wel ben ik rustig aan het rondkijken naar een ander Myler Level 1 bit om op over te stappen als paard wat meer gevorderd is.
De Myler bitten met hooks vielen mij op en ik lees er verschillende artikelen over. Zo zou het bit rustiger liggen in de mond,
een meer directe en efficiënte werking hebben op de tong en minder 'scherp' zijn.

Ik vraag mij af: is dit een goed volgend bit om op over te stappen? Of is een bit zonder hooks verstandiger?
Ja, ik weet dat het ook een kwestie van proberen is, maar ben op zoek naar jullie ervaringen hiermee :)
Wie oh wie weet hier mee over?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:10

Als je de hooks gebruikt is het iig niet show-legal, je krijgt nl door die hooks een minieme shankwerking en dat mag dus niet.
Onderstaande klopt dus wel
Citaat:
Zo zou het bit rustiger liggen in de mond, een meer directe en efficiënte werking hebben op de tong en minder 'scherp' zijn.
Alleen is het juist wel iets 'scherper' al zou ik het eerder 'duidelijker' willen noemen.
Het is maar net wat je zoekt c.q. je paard nodig heeft/prettiger vind.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 12:06

Dank je wel voor de toelichting DD! Dat het niet mocht op wedstrijd heb ik niet aan gedacht...
Dat zou voor mij al reden zijn om er niet aan te beginnen; anders moet paard wennen aan verschillende bitten.

Wat het paard prettig vind en nodig heeft is (voor mij) nog niet helemaal duidelijk.
We zijn met inrijden nog niet zo lang bezig, dus inschatten wat voor hem zou werken nog wat lastig.
Zal er ook eens met m'n instructrice over brainstormen...

DubbelFun

Re: Ervaringen gevraagd met Myler Bit met hooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:09

Even ter verduidelijking; je mag de hooks niet gebruiken op wedstrijd. Als je de teugels gewoon om de bitringen doet is er geen probleem. Al vraag ik me af of het dan wel lekker stuurt en de hooks niet in de weg zitten, want die dingen zijn best dik (afhankelijk van model).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 12:27

DubbelDun schreef:
Al vraag ik me af of het dan wel lekker stuurt en de hooks niet in de weg zitten, want die dingen zijn best dik (afhankelijk van model)

Ben ik helemaal met je eens en dat lijkt mij dus ook niet.
Mmmm, dan is een Myler snaffle zonder hooks wellicht een betere keuze als 2e bit....
of toch met hooks als opvolgbit (gezien de voordelen) en dan een 'normale' als 3e bit als ik eenmaal zover ben dat ik wil/kan gaan starten...