[WN] Correctional-shank op maat laten maken in NL?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Correctional-shank op maat laten maken in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:38

Wie weet of er iemand is die bitten op maat kan maken/smeden? Ik ben nl op zoek naar een correctional-shank maar die zijn nergens te vinden in maat 14.5 cm (alles gaat tot 13 cm mondmaat). Heb stad en land al afgebeld, heel internet nagezocht maar kan dus die maat correctional niet vinden. Men is voor mij aan het informeren in de USA om een bit op maat te laten maken, maar ik bedacht mij dat er mogelijk wel iemand in NL (of DTSL) zou zijn, die ook een dergelijk bit op maat en op verzoek kan maken?

Of iemand moet een correctional-shank hebben liggen in die maat....(heb nog wel speciale wensen er aan vast zitten hoor ;) ) ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:08

zo groot ? :oo
volgens mij zijn ze wel op ebay .ken ook nog bedrijven, maar ze zijn erg duur dan..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 07:48

Ja...zo groot! :D En dat voor een QH. :wow:

Ebay ook niks te vinden (wel snaffles ed maar geen correctionals), zoals ik al zei; heb heel internet ook al afgezocht.

Bedrijven hier in NL die zelf bitten maken? Heb je adressen van hen?
Prijzen kan ik opvragen dus dat is geen probleem, ik wil gewoon een correct en goed passende correctional hebben en ik heb de pech dat dat wat meer dan normaal gaat kosten. :\

DubbelFun

Re: Correctional-shank op maat laten maken in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:01

14.5 cm is omgerekend 5.7", dus ik vermoed dat dat geen gangbare maat is. Maar 5,5" en 6" zijn maten die ik op ebay regelmatig tegenkom in diverse uitvoeringen.
Overigens komt de maat 4.3/4"wel voor , dus misschien is er ook wel een 5.3/4".

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:06

Pb Anya anders eens,zij rijdt western met haar enorme kwpn-er,misschien heeft zij tips voor je?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:11

grootste wat ik tot nu toe heb gevonden ( met heeeeel veel moeite) is 13,5 (past gelukkig bij die van mij precies). Ben ook op zoek geweest om te laten maken maar heb toen niks kunnen vinden. Ik wil je in ieder geval veel succes wensen, weet hoe moeilijk het is. en ik hou je topic in de gaten want misschien heb ik ook wel ooit een nieuw bit nodig... ;-)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 18:16

DubbelDun schreef:
14.5 cm is omgerekend 5.7", dus ik vermoed dat dat geen gangbare maat is. Maar 5,5" en 6" zijn maten die ik op ebay regelmatig tegenkom in diverse uitvoeringen.
Overigens komt de maat 4.3/4"wel voor , dus misschien is er ook wel een 5.3/4".

5.5 zou hem net passen en 6 is te groot, maar die kom ik in correctionals met beweeglijke tongpoort (zoals Metalab correctional) ook niet tegen. Mocht je een link hebben in europa, dan graag! Vanuit de USA wordt me te duur om evt te laten maken en ook nog eens te verzenden (dat maakt het nog stukken duurder), en die maat hebben ze daar sowieso niet, dus zou gemaakt moeten worden, gezien internet. -O-

Just Western sta ik ook mee in contact....evenals zo vele andere western stores... Hoop dat 1 van hen evt een correctional kan leveren....maar anders ontkom ik niet aan laten maken.

Igg bedankt allemaal voor het meedenken. Reacties natuurlijk welkom aangezien ik nog steeds zoekende ben!!!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:01

of je kan een goed kwaliteit bit kopen en een siersmid of metaalbewerker hem laten verbreden

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 07:29

dofuzz schreef:
of je kan een goed kwaliteit bit kopen en een siersmid of metaalbewerker hem laten verbreden

Dank je voor de tip, die kreeg ik gister ook toevallig te horen van iemand die even mee dacht. Misschien kan dan alleen de poort wat breder gemaakt worden (nieuwe poort er in) zodat een dergelijk bit past. Moet dan natuurlijk wel weten van wat voor metaal/staal oid zo'n poort gemaakt is, en of na het plaatsen de poort dan nog "dubbelgebroken" blijft en het bit natuurlijk nog juist in de mond zou liggen na zo'n aanpassing. Zal eens gaan informeren....

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:04

Bravura schreef:
dofuzz schreef:

Dank je voor de tip, die kreeg ik gister ook toevallig te horen van iemand die even mee dacht. Misschien kan dan alleen de poort wat breder gemaakt worden (nieuwe poort er in) zodat een dergelijk bit past. Moet dan natuurlijk wel weten van wat voor metaal/staal oid zo'n poort gemaakt is, en of na het plaatsen de poort dan nog "dubbelgebroken" blijft en het bit natuurlijk nog juist in de mond zou liggen na zo'n aanpassing. Zal eens gaan informeren....

of een andere oplossing is : je laat de bars doorzagen en verlengen of je laat de port doorzagen, stukje ertussen en terug lassen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 23:21

dofuzz schreef:
of een andere oplossing is : je laat de bars doorzagen en verlengen of je laat de port doorzagen, stukje ertussen en terug lassen

Lijkt me dat dan wel de ligging van het bit en dus mogelijk de bitwerking kan veranderen......en het misschien een ongewenst effect krijgt. Siersmederijen van tegenwoordig hebben volgens mij geen kaas gegeten van bitten gieten of aan te passen lijkt mij. Of heeft iemand dit wel eens bij een bit laten doen? En anders...welke siersmederij kan..... :)

Heb inmiddels contact gehad met een zaak in Duitsland, die hadden een 14.5 cm correctional - net verkocht (hadden er maar 1 van). Ze zijn nu aan het napluizen welk merk en wat voor soort correctional, dat konden ze niet zo snel meer nazien. Ze bestaan dus wel degelijk, alleen een beetje geluk kan wel van pas komen op mijn zoektocht. :j

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:02

Bravura schreef:
dofuzz schreef:

Lijkt me dat dan wel de ligging van het bit en dus mogelijk de bitwerking kan veranderen......en het misschien een ongewenst effect krijgt. Siersmederijen van tegenwoordig hebben volgens mij geen kaas gegeten van bitten gieten of aan te passen lijkt mij. Of heeft iemand dit wel eens bij een bit laten doen? En anders...welke siersmederij kan..... :)

Heb inmiddels contact gehad met een zaak in Duitsland, die hadden een 14.5 cm correctional - net verkocht (hadden er maar 1 van). Ze zijn nu aan het napluizen welk merk en wat voor soort correctional, dat konden ze niet zo snel meer nazien. Ze bestaan dus wel degelijk, alleen een beetje geluk kan wel van pas komen op mijn zoektocht. :j

ze hoeven niks te gieten, ze moeten smeden.
zelfs een beetje handige hoefsmid kan dit
ik heb meerdere bitten laten aanpassen door één van de hoefsmeden die mijn paarden doet (Jan Hoefkens,B)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:14

Ok, bedankt voor die naam! Heb van vrienden nog iemand door gekregen die bitten zelf zou maken, dus ik wacht dat eerst even af. Wordt dat te lastig om een dergelijk bit te maken kan ik jouw hoefsmid eens bellen (heb je het tel.nr per pb voor mij?)! Top!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:54

Ben voorzien van de correctional shank van 14.5 cm! Wordt gemaakt! *\o/*

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:45

Door wie ? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar ! En wat betaal je zoiets ? (mag per pb hoor)