[WN] westernzadel geschikt voor recreatief rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

westernzadel geschikt voor recreatief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:50

Ik heb niet echt interesse om western te gaan rijden maar een westernzadel vind ik vaak wel erg mooi en lijkt me ook geschikt om recreatief mee te rijden.

nou heb ik meegekregen dat het ons paard nogal een bokje kan geven en zoeken we een zadel waar we stevig in zitten.

Is een westernzadel ook geschikt om alleen recreatief (buiten en rondjes in de bak) te rijden? of is het toch echt alleen voor echte westernrijders?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:54

Westernzadel is ook geschikt om recreatief te rijden, maar een westernzadel past niet op elk paard, ook daar heb je verschillende bomen en types in, en een kwalitatief goed westernzadel is duurder dan een dressuur of vhz zadel. Pas op voor zadelmarktkwaliteit, als de rug van je paard je lief is!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-01-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:55

Lisa_western

Re: westernzadel geschikt voor recreatief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:52

Ik ben van mening dat een westernzadel best geschikt is om recreatief mee te rijden. Let er inderdaad op dat het zadel goed past. Er zijn verschillende zadelpassers die ook zadels verkopen. Verder zitten ze natuurlijk heerlijk :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 07:57

Boomloze zadels hebben nog niet echt de houvast die we voor nu wel zoeken. We zijn wel van plan om later op boomloos over te stappen maar voor nu zoeken we een wat stevigere zit qua zadel.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:05

Neem eens contact op met Arthur's Western in Vorstenbosch, Als je hem foto's stuurt van alle kanten van je paard kan hij kijken of hij iets heeft liggen. Zo ben ik ook aan mijn zadel gekomen, en paste precies.

Arthur's heeft ook regelmatig leuke 2e hands (goede!!) westernzadels liggen voor een leuke prijs. En dan weet je zeker dat de kwaliteit goed is ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:57

In een westernzadel zit je idd vaak iets steviger vanwege de suede zitting en je kunt je vasthouden aan de knop :D
Maar vergis je niet, die knop kan zich tijdens een flinke bok ook tegen je keren ;( en veel 'engelse' ruiters missen de steun van de wrongen.
Als je niet echt western wilt gaan rijden, maar gewoon wat steviger zitten en meer handhouvast hebben zou ik eerder richting bijv. een Startrekk Endurance zoeken.
Afbeelding
Deze modellen hebben een stroeve zit, een handvat om steun aan te zoeken zonder dat het in je maag zal prikken en er kunnen ook bredere westernbeugels(fenders) aan.

Een testzadel is waarschijnlijk te regelen via Buitenzinnig hier op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:13

denise04 schreef:
Arthur's heeft ook regelmatig leuke 2e hands (goede!!) westernzadels liggen voor een leuke prijs. En dan weet je zeker dat de kwaliteit goed is ;)

Ik zou heel voorzichtig zijn met die uitspraak. Ben je zelf wel eens achter in zijn winkel geweest? Daar liggen echte antieke juweeltjes tussen en hele goede middenklassers maar ook zo ontiegelijk veel troep.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:15

Ik zeg toch ook, regelmatig....
Ik beweer niet dat al zijn zadels goed zijn...?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:23

Ik hoor trouwens ook veel goeds over de australian stock saddles als comfortabele buitenrijd zadels. Misschien ook een optie?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:16

Klopt, zijn ook heerlijke zadels, wel in de gaten houden dat je een goede neemt (Horseman Outfitter oid) en geen zadelmarkt kwaliteit.
Ik heb het verschil wel eens uitgezocht, zal het topic even opsnorren.

Edit: Zie onderstaande link met een duidelijk verschil ;)

[HAR] [har]vragen over Stock Zadel. graag duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:28

denise04 schreef:
Ik zeg toch ook, regelmatig....
Ik beweer niet dat al zijn zadels goed zijn...?

Ging mij met name om de laatste zin ;) . Dat je dan zeker bent van kwaliteit.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:41

Wel als je bereid bent om er voldoende geld aan uit te geven. Je kan natuurlijk niet verwachten dat je voor 100 of 200 euro een fatsoenlijk zadel koopt...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:50

Ik rijd recreatief (vooral wandel- en trektochten, af en toe eens in de piste) en heb hiervoor speciaal een westernzadel gekocht. Een Continental en ik ben er heel blij mee. Aanvankelijk had ik een boomloos zadel maar die bood me ook niet genoeg grip op mijn enthousiaste paard... De zadelpasser wel zeker laten komen! Had na het boomloos zadel een tweedehandswesternzadel gekocht, paard bewoog niet. Hij bleef gewoon stilstaan, hij bleek echt veel pijn te hebben van het knellende zadel. Dus zeker zadelpasser laten komen!
Ben je wel een redelijke som geld kwijt, maar al je paard na enkele jaren kreupel loopt door de pijn van de afgelopen jaren ben je verder van huis denk ik...