[WN] Hoe kies je het juiste Myler bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NRJ

Hoe kies je het juiste Myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 14:12

Hallo allemaal :wave:

ik heb al veel goeds gehoord over de bitten van Myler, heb me al redelijk ingelezen over de levels e.d. en dat is ook bijna allemaal duidelijk.
nu loop ik alleen tegen het probleem aan, er zijn zoveel verschillende bitten in de verschillende levels, hoe kies je nou het juiste bit voor jouw paard?
het is bijvoorbeeld duidelijk waarom je voor een paard dat nog nooit een bit in zijn mond gehad heeft, kiest voor een baby bit of een snaffle bit level 1.
maar als je nu bijvoorbeeld rijdt met een Myler snaffle bit level 2, en dit gaat goed en je wilt de volgende stap in de training maken door over te gaan op een shank bit, ga je dan eerst over naar een shank bit level 1 of...?
en wat is het verschil in werking tussen dit bit http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=89-18045&k=87327
en deze http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=89-19045&k=87327
ik neem aan dat het met de ringen te maken heeft :o

ik zie even door de bomen het bos niet meer :o :? ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
wat zijn jullie ervaringen en hoe zijn jullie tot de juiste keuze gekomen?

het is trouwens pure nieuwsgierigheid, en alvast voorbereiding voor als ik weer de stap ga maken naar een eigen paard. want een goede voorbereiding is het halve werk ;)
bedankt alvast! :D

troi

Re: Hoe kies je het juiste Myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:27

Verschil tussen de beide bitjes in de linkjes is dat je de teugel in 1 van beide ringen kunt vastmaken zodat je een lichte hefboomwerking krijgt.
Je andere vragen kan ik zo niet beantwoorden..

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 14:36

troi schreef:
Verschil tussen de beide bitjes in de linkjes is dat je de teugel in 1 van beide ringen kunt vastmaken zodat je een lichte hefboomwerking krijgt.

Het bit met de ringen zou dus ook al een voorbereiding op een shank bit kunnen zijn... interessant! ik neem trouwens aan dat je de teugels dan in de onderste ringen moet bevestigen, en het hoofdstel in de bovenste ringen, toch?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 02:43

NRJ schreef:
troi schreef:

Het bit met de ringen zou dus ook al een voorbereiding op een shank bit kunnen zijn... interessant! ik neem trouwens aan dat je de teugels dan in de onderste ringen moet bevestigen, en het hoofdstel in de bovenste ringen, toch?

ik heb net het antwoord gevonden :) weliswaar in het engels, maar voor mij is het iig duidelijk:

Myler Western Dee Ring Bit with Hooks. Western Dee Rings with Hooks are rounded "D" shaped rings with fixed attachment of the mouthpiece and slots (hooks) for headstall and rein.

Function: The Western Dee Ring with Hooks is a leverage action bit. When pressure is exerted on the reins, the mouthpiece rolls downward and backward in the mouth and pressure is applied to the poll via the headstall. When rein is released, it keeps the mouthpiece upright, instead of resting on the tongue. This allows the rider to use less pressure than a traditional ring bit. Very encouraging for the horse to relax at the poll. Straight side of Dee won't pull through mouth and does not pinch.

troi

Re: Hoe kies je het juiste Myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:06

Wat betreft al die verschillende varianten. Ik heb de indruk dat het eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt. Een d of o ring.. Ieder zijn voorkeur en natuurlijk ook voor en nadelen maar het zal geen wereld van verschil maken vermoed ik. Zelfde als met die varia mondstukken..
Voor mo heb ik gewoon gegokt. Ik zie wel wat hij over een paar maand van vindt.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:34

Ik denk dat je grotendeels wel gelijk hebt, er is zoveel variatie dat je gewoon moet kijken wat er het beste bij jou en je paard past. maar het is natuurlijk wel zonde als je zo'n relatief duur bit koopt en het blijkt dan niet het juiste te zijn... hoewel ik gelezen hebt dat je het bij bepaalde verkoopadressen kunt uitproberen?
als ik nu zou moeten kiezen, zou ik het bit uit de 2de link nemen (ik vind een D-ring fijner dan een O-ring), omdat je hiermee een extra optie hebt, namelijk de voorbereiding op een shank bit. persoonlijke voorkeur dus ;)
wat betreft de mondstukken, deze bepalen natuurlijk de levels, dus hier is wel degelijk verschil in.