[WN] Western rijden met wat voor harnachement??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Western rijden met wat voor harnachement??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:25

OK.... stomme vraag misschien maar zal het uitleggen :D

Ik heb een Friese ruin 7 jaar. Heeft engels dressuur achter de kiezen van zijn zeg maar 3,5 tot 5e toen ik hem kocht. Heeft gewoonweg te jong te veel gemoeten, is erg in de krul gereden en probeert heel hard zijn best voor je te doen terwijl eigenlijk weinig echt goed vastgelegd en bekrachtigd is. Vorige eigenaar verworf weinig punten met hem (veel te vroeg op concours gegaan als je het mij vraagt, liep L2 toen ik hem kocht....)

Bij mij moet hij dus niks... nou ja niks. :+ Naast grondwerk, longeerwerk, spieropbouwend werk en vertrouwenswerk loopt hij aan de longe met mijn dochter op zijn rug (dekje en voltigesingel, stap, draf, galop, reageert super op haatr zithulpen!!)

loopt er ZO bij met mijn zoon in stap (boomloos western, dubbelgebroken trensje):

Afbeelding

waarbij hij regelmatig uit zichzelf aan de teugel gaat lopen en lekker gaat lopen swingen en pronken met zijn kleine ruiter

En dit is mijn harnachement (Boomloos Trekker Endurance zadel, gewoon dubbelgebroken trensje)
Afbeelding

Nu merk ik dat engels dressuur rijden echt niet helemaal zijn ding is. Hij loopt te kroppen en beiden hebben we er geen goed gevoel bij. Ik zat erover te denken om een andere manier van rijden te gaan doen met hem. maar wat??? Zowiezo ben ik bezig hem meer op de achterhand te krijgen en dat lukt al goed. 1 optie is natuurlijk de western (en dan geen barrel races maar meer lekker recreatief westernstijl...)

Zit ik met 1 dingetje.... kun je recrreatief westernrijden leren en doen met mijn harnachement? (of is er iets speciaal aan het western of is dat toch meer uiterlijk...)

Oja, ik ga NIET het zadel van zoon gebruiken. Dat is volledig naar hem aangepast qua zitting, beugels etc.

manex

Re: Western rijden met wat voor harnachement??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:52

Je zegt dat het zadel van je zoontje voor hem op maat is.

Het kan aan mij liggen, maar als ik die foto van hem bekijk dan lijken de beugels nogal aan de korte kant. Als je die een paar gaatjes langer maakt, zijn ze dan ook niet gewoon lang genoeg voor jou? Dan zou je misschien gewoon samen met hetzelfde zadel kunnen rijden.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:55

idd die beugels mogen iets langer ;)

en wat me opvalt t zijn 2 boomloze zadels maar je hebt een gewoon dekje zonder inlages eronder of niet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:53

Op zich kun je westernrijden met elk harnachement. Wel is het zo dat een westernzadel je een andere zit geeft dan een engels zadel. En dat die rijstijl natuurlijk mede ge-ent is op die zit. Als ik jou was zou ik eens een westernzadel uitproberen om te kijken wat jij nu het comfortabelste vindt zitten. Ik (en ik hoor het veel om me heen) vinden westernzadels een erg prettige en ontspannen zit geven. Wel 1 puntje, western een een verzamelterm van vele disciplines (reining/pleasure/cowwork etc etc) en voor elke discipline wordt een ander type zadel gebruikt. Verdiep je dus van te voren in welk type zadel het beste bij jouw wensen past en probeer die te lenen voor een proef.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:06

manex schreef:
Je zegt dat het zadel van je zoontje voor hem op maat is.

Het kan aan mij liggen, maar als ik die foto van hem bekijk dan lijken de beugels nogal aan de korte kant. Als je die een paar gaatjes langer maakt, zijn ze dan ook niet gewoon lang genoeg voor jou? Dan zou je misschien gewoon samen met hetzelfde zadel kunnen rijden.

Beugels van zoon zijn inmiddels langer, dit was even een voorbeeldfoto. Lang verhaal kort: Zoon heeft lich beperking en is nogal angstig. Hij is begonnen met rijden met inderdaad erg korte beugels omdat hij de neiging had zijn benen op te trekken. Beter gezegd: hij is licht spastisch dus dat gaat vanzelf. Korte beugels gaven hem houvast en daardoor durf en zelfvertrouwen. Langzaamaan de beugels langer gedaan. Deze foto gaf een mooi beeld van hoe ons paard erbij loopt (houding, ontspannen etc) Nu zit ie zo

Afbeelding
Hij heeft speciale kinderbeugels eraan, waar hij van voren niet uit kan glijden door korfjes en de zitting is verkleind en daar past mijn kont niet in :D

Citaat:
en wat me opvalt t zijn 2 boomloze zadels maar je hebt een gewoon dekje zonder inlages eronder of niet?

zucht De Trekker Pro Endurance is een boomloos zadel met eronder met klittendband verstelbare kussens. Die kun je dus zo instellen als heo jouw paard vrijheid nodig heeft voor de ruggewervels. Onder dit zadel mag je dus normale dekjes doen want de onderkant is wat dat beterft hetzelfde als een boomzadel.
Het westernzadel waar zoon op zit is OOK boomloos met hetzelfde systeem met dikke verstelbare kussens (denk maar aan het type pinokio zadel...) Ook hier dus geen inlages nodig.

Troi:
Het Trekker zadel is echt op mij afgestemd, ik zit er heerlijk in en ontspannen en ook langer met mijn benen dan vroeger. Ik heb het idee dat de zithouding erin toch anders is dan klassiek engels dressuur.

Afbeelding
Mwah.... misschien niet goed te zien. Ik heb wel op westernzadels gezeten met buitenritten en ik vind zelf dit zadel daar qua zit wat op lijken. Ik zit langer met mijn benen, meer in het midden en kan super doorzitten erop :D zelfs fijner dan lichtrijden haha.

Ik zoek dus eigenlijk een manier van lekker recreatief rijden, uit de ontspanning, langer teugeltje en op die manier de bak rond en figuren rijden. Weet neit wat er het beste bijpast? Jippe is geen sjokker dus joggen gaat hem niet worden. Is ie te pittig en voorwaards voorts. Barrelraces zie ik hem ook niet doen (te lomp... elke barrel gaat op zijn kant) en dat heftige galopwerk met slidings..... ik ben bang dat ie recht door de bakrand slide.... Dus wat past dan wel?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:09

Als jij heerlijk zit in dit zadel en toch geen wedstrijden wilt gaan rijden zou ik echt niet een ander zadel kopen.

Niet dat ik een expert ben hoor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:12

troi schreef:
Als jij heerlijk zit in dit zadel en toch geen wedstrijden wilt gaan rijden zou ik echt niet een ander zadel kopen.

Niet dat ik een expert ben hoor.

Haha.... nee wedstrijden dat ga ik hem niet meer aandoen.
Liefst blijft hij thuis, hij wil het hek niet eens uit.
welke tak van sport binnen western zou wel passen?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:15

Wat versta jij onder western rijden? Je kan ook prima op een western manier op een engels zadel rijden en vice versa. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:16

nou ja... welk soort van rijden. Of zou ik dus met basis western kunnen beginnen? En hoe snel kan een paard overschakelen op geheel andere hulpen... (ik heb begrepen dat dat heel anders is)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:18

Dat wat jij en hij leuk vinden.. Klinkt heel suf misschien maar als je toch geen wedstrijden wilt rijden maakt het ook niet zoveel uit of je het op hoog niveau kan doen (iets wat voor een fries lastig kan zijn, zie ook dat andere 'fijne' topic hier op western) en moet je vooral doen wat je leuk vindt. Je kunt dus van alles proberen: trail, horsemanship, pleasure misschien toch eens een paar barrels meenemen.. Je merkt vanzelf wat jullie wel of niet ligt. The sky is the limit :D

Je zou eens bij een aantal trainers kunnen gaan kijken. Kijken of ze je aanstaan qua lesstijl en ideeen. En dan eens een proeflesje nemen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:34

Verplaatst van [WN-AM naar WN-TR]