[WN] hoe is de beenligging en druk bij een westernzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

hoe is de beenligging en druk bij een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:39

Hallo,

Ik had even een vaagje, ik heb verder echt geen verstand van western. Maar ik ben erg benieuwd hoe de beenligging is een westernzadel en of/en hoeveel druk er op de beugels/enkels komt?

Ik zit er misschien over na te denken tijdelijk wat western te rijden. Ik heb 5 maand geleden mijn enkel dusdanig verbrijzeld dat ik nog steeds aan het revalideren ben :o Ik spring zelf internationaal met mijn paard. Maar ik ben bang dat springen er sowieso niet van komt aankomend half jaar/jaar ;( Nu dacht ik aan een stukje western... omdat ik mijn enkel absoluut niet in de 'springstand' krijg :o misschien dat ik de 91graden net haal :o

alvast bedankt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:45

Ik heb even in je profiel zitten spieken of ik een specifiek 'springstand' kon vinden :) Maar ik kan wel vertellen dat bij western we de boel graag wat vertikaler houden :D

Door de brede fenders liggen je benen wat vaster, maar bij een nieuw/stug zadel kan dat in het begin wel druk geven op de knie/enkel. Overigens heb je ook stirrup-turners die de beugels een kwartslag gedraaid aan de fender hangen zodat niet de hele fenders meer hoeft te buigen.

Ken je iemand in je omgeving die op een goed gebruikt westernzadel rijdt (van enige kwaliteit zou aan te raden zijn :D ), misschien dat je daar eens op kunt gaan proefzitten.
Jij voelt toch zelf het beste wat je wel en niet kunt hebben.

Nog even over de beenligging zelf.
Het is nogal afhankelijk voor welk gebruiksdoel het westernzadel gemaakt is. Over het algemeen liggen de benen bij western iets meer naar voren als bij 'engels'. Dus meer een stoelzit zeg maar :)
Een barrelzadel kan ze nog iets verder naar voren hebben als bijv. een trail/recreatie-zadel. Een show equitation zadel daarentegen heeft ze weer verder naar achteren.

Biertabje

Re: hoe is de beenligging en druk bij een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:56

dankje

ja zulke beugels heb ik zelfs aan mijn springzadel zitten, kun je een slag draaien waardoor de beugelriem niet meedraait :j maja die passen natuurlijk niet aan een westernzadel :P
ja ik heb iemand benaderd die western heeft gereden. Geen idee wat voor een zadel hij heeft hoor :o

maakt het verder ook nog wat uit wat je het beste kan nemen voor een amateur als mij? eentje met de beenligging naar voren of juist wat naar achteren?
kan ik ook ergens vinden waar deze zadels op fotos te zien zijn en de verschillen hierin?
en zijn bepaalde zadels ook beter voor bepaalde paarden?

sorry dat ik zoveel vragen stel... ben gewoon nieuwsgierig :P

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:59

hier nog even wat plaatjes van hoe ik normaal in het zadel zit:
maar deze houding kan ik nu niet maken, omdat mijn enkel op 90 gr blijft staan
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:23

In de Bokt-Wiki kun je er aardig wat over lezen :)
http://www.bokt.nl/wiki/Western

Qua beenligging denk ik dat jij al blij bent met een vertikaal-vanaf-de-knie houding :) Overigens zit er altijd wat 'swing' in de ophanging dus naar voren kan altijd wel iets.

Qua passen op je paard is het een heel ander verhaal. Zadels met hoge schoftruimte is niet erg standaard, maar dat is iets wat je kunt zien, wat je niet kunt zien is de vorm van de bars(boom) en juist die luistert bij western erg nauw. Als je serieus wilt investeren in een zadel laat dan iemand komen met voldoende voorraad en kennis van zaken. Als richtlijn kun je aanhouden dat je onder de 400 euro geen fatsoenlijke 2e hands zult vinden. Nieuw begint vanaf 1000 euro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:24

Overigens... heb je al geprobeerd om je beugels wat langer te laten en je been meer gewoon te laten hangen ipv naar achter leggen??
Misschien geeft dit al voldoende verlichting aan je enkel.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:41

dankje

ja ik heb ze nu heel lang, maar op de een of andere manier ga je automiatisch in een springzadel toch met wat druk erop zitten... heb gelukkig wel beugels met veren erin...

heb nu net weer paar keer op paard gezeten en met draven doe ik de beugel uit! :j
maar het is misschien ook wat meer afleiding voor mezelf. Aangezien ik altijd een doel heb (internationaal springen) en nu niks... maar ik zal die kennis eens vragen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:50

Er zijn heel veel verschillende soorten Wn-zadels met zo hun eigen zit/houding, als je er meerdere kunt uitproberen kun je je een beter beeld vormen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:02

Je moet wel opletten als je western gaat rijden het is erg besmettelijk, misschien wil je wel niet meer terug naar het springen !!!!!! ;) ;)