[WN] gaat dit zadel passen (engelse maat &westernmaat)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

gaat dit zadel passen (engelse maat &westernmaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 07:25

ik ben op zoek naar een tweedehands westernzadel. nu heb ik een hele mooie gevonden met heel misschien ook een beetje de goede maat. helaas woont de eigenaar wel een flink eind bij mij vandaan, dus wil ik graag iets meer over de westernmaten weten. mijn paardje heeft engelse boommaat 34. De boommaat van het westernzadel is full quarter. Als je meet in de boom tussen de concho's (dus echt waar het op de schoft ligt) is de maat ong 19 cm en vooraan van concho naar concho is de afstand ong 27 cm. is er kans dat dit zadel gaat passen? ik kan het zadel op proef krijgen en als ik het thuis heb dan komt er iemand kijken die er echt verstand van heeft.

wie oh wie kan mij helpen?

catalyst1

Re: gaat dit zadel passen (engelse maat &westernmaat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:44

Westernzadels zijn haast nog moeilijker passen dan engelse zadels.Zo is dus echt niet te zeggen of het gaat passen.Goed van je dat je in ieder geval iemand laat komen passen met verstand ervan.Voor de rest...als het een mooi zadel is ,gewoon proberen...
Full quarter is vaak voor wat rondere paarden,maar je moet ook naar de hoogte van de schoft kijken,de lengte van het zadel,en wat voor soort boom erin zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:51

27 cm is dik 9"... dat is voor een westernzadel behóórlijk breed.
Vraag is dus of er wel goed gemeten is.

Als je het thuis hebt met recht op retourneren wegens niet passen dan kun je een drukmeting laten doen, al is die uitkomst ook zeer afhankelijk van balans ruiter en interpretatie 'lezer'.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 10:31

het is trouwens een circle Y roundskirt. weet niet of dat nog wat uitmaakt. weet alleen dat die zadels wat korter zijn.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:06

Bij een westernzadel kun je niet zien of het perfect past tenzij je een kale boom hebt. Daar is vast weer niet iedereen het mee eens, maar ik heb het verschil gezien bij mijn eigen paarden tussen een full en een semi quarter boom.
Bij een roundskirt zijn de skirts korter en dit kan bij een paard met een kortere rug fijner zijn. Over de boom zegt dit helemaal niets. Misschien dat een meting met drukmetingspad enig soelaas kan bieden, alhoewel ik daar persoonlijk ook mijn vraagtekens bij heb.