[WN] Hoofdstel met katrollen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Hoofdstel met katrollen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:57

Luitjes!

Afgelopen maandag reed ik samen met nog een ander Western "genootje" van stal in de bak. Hij heeft een supermooie 4-jarige quarterhengst. Ik zag dat hij een hoofdstel met shank gebruikte, (wat voor bit precies weet ik niet) en daaraan bevestigd katrollen waar de teugels dooheen liepen. De teugels waren niet van leer en zaten onderaan de singel vast. Je hebt dan dus niet direct contact met de mond van je paard, en de teugels werken ook niet als slof, omdat door de katrollen het paardje zijn hoofd vrijer kan bewegen dan bij een slof. Bovendien zei hij dat het bedoeld wordt je paard lichter op hulpen te maken, omdat je zelf ook "niks" in je handen hebt. Hij traint zijn paardje overigens maar 1x per week met deze katrollen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :+ 8)7 .

Ik zelf heb dit als hulpteugel nog nooit gezien. Nu ben ik erg groen in de western (ben net een kleine 9 maanden bezig, daarvoor wel 18 jaar dressuur gereden, toen ook nog nooit gezien). Hij zei overigens dat ik deze "hulpteugel" een keer mocht lenen. Nu is de poown die ik rijd niet mijn eigen poown, dus dit natuurlijk in volle overleg met de eigenaar. Kan iemand mij iets beter uitleggen wat dit is, waar dit voor dient, en belangrijk: hoe werkt het??? (het is niet zo dat ik meteen morgen ga beginnen met die katrollen hoor! Ik was gewoon nieuwsgierig!) ;) :Y)

Danku! :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:19

Klinkt toch verdacht veel als een slofteugel. We noemen ze in de westernwereld trouwens vaker een drawrein.
Afbeelding

en ja je kan je paard er lichter mee gaan rijden, maar ik zou er niet mee gaan rijden omdat het wel vet leek.
Je moet wel een rijtechnische noodzaak voor dat soort teugels hebben. Als je paard prima loopt heb je de hulpteugel ook niet nodig.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:22

Gimme_Spurs schreef:
Ik zag dat hij een hoofdstel met shank gebruikte, (wat voor bit precies weet ik niet) en daaraan bevestigd katrollen waar de teugels dooheen liepen. De teugels waren niet van leer en zaten onderaan de singel vast. Je hebt dan dus niet direct contact met de mond van je paard,

hoe heb je dan geen direct contact met de mond? Wat een onzin, je kan door die katrollen nog meer kracht overbrengen (met minder moeite dan met een gewone slof)
verhaal klinkt me erg ongeloofwaardig in de oren, maar misschien begrijp ik het verkeerd

kelcy

Re: Hoofdstel met katrollen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:25

iemand bij ons op stal heeft hem ook ... die gebruikt hem gewoon als slof.... werkt gewoon hetzelfde en zij rijd dressuur... maar heeft deze teugel die vind ze fijner door de katrollen

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:27

HumbleTalent schreef:
Klinkt toch verdacht veel als een slofteugel. We noemen ze in de westernwereld trouwens vaker een drawrein.
Afbeelding

en ja je kan je paard er lichter mee gaan rijden, maar ik zou er niet mee gaan rijden omdat het wel vet leek.
Je moet wel een rijtechnische noodzaak voor dat soort teugels hebben. Als je paard prima loopt heb je de hulpteugel ook niet nodig.

Mijn laatste bedoeling is om een paard met een hulpteugel te gaan rijden omdat het "vet"(?) is... Ik ben misschien niet ervaren, maar zeker niet dom, en ik geef al helemaal niet om dit soort manier van omgaan met paarden... kom zeg :n
Ik wil niet bot overkomen hoor, maar word niet graag in een hokje gedrukt, verder even goeie vrienden ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:29

Qimm schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ik zag dat hij een hoofdstel met shank gebruikte, (wat voor bit precies weet ik niet) en daaraan bevestigd katrollen waar de teugels dooheen liepen. De teugels waren niet van leer en zaten onderaan de singel vast. Je hebt dan dus niet direct contact met de mond van je paard,

hoe heb je dan geen direct contact met de mond? Wat een onzin, je kan door die katrollen nog meer kracht overbrengen (met minder moeite dan met een gewone slof)
verhaal klinkt me erg ongeloofwaardig in de oren, maar misschien begrijp ik het verkeerd

Dat is wat hij zei, ik vond het zelf ook al een beetje vreemd... :?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:32

Zag het er zo uit?
Afbeelding

Als ik jou was zou ik er iig niet zomaar mee gaan experimenteren. Een drawrein kan zwaar inwerken als je er geen ervaring mee hebt, en zeker met een shank bit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:34

Jaycee_ schreef:
Zag het er zo uit?
Afbeelding

Als ik jou was zou ik er iig niet zomaar mee gaan experimenteren. Een drawrein kan zwaar inwerken als je er geen ervaring mee hebt, en zeker met een shank bit.

Ja, zo zag het eruit, en natuurlijk ga ik niet zomaar experimenteren. Eerst héél véél informatie inwinnen, daarom deze topic! Ik durf het niet eens zomaar out of the blue te gebruiken, ook al was het mijn eigen Poown...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:37

waarom zou je die hulpteugel willen gebruiken? Heb je rijproblemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:39

Werkt het zelfde in als een slofteugel ;)

En zoals met alle hulpmiddelen: heb je ze nodig, doe dit dan onder begeleiding van verrekt goeie instructie. Je kan je paard binnen 5 minuten ermee door problemen helpen, echter ook compleet ruïneren als je niet weet wat je doet.

Waar het voor dient is (zelfde als bij een slofteugel) de neerwaartse druk uit te oefenen, ipv achterwaartse.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:39

Qimm schreef:
waarom zou je die hulpteugel willen gebruiken? Heb je rijproblemen?

Nee hoor, ik hoef hem niet te gebruiken... ik was gewoon erg nieuwsgierig nadat ik hem had bezig gezien... Don't worry! ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:41

Mooi laten wezen dus en lekker gewoon doorhobbelen *\o/*

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:41

Gimme_Spurs schreef:
Mijn laatste bedoeling is om een paard met een hulpteugel te gaan rijden omdat het "vet"(?) is... Ik ben misschien niet ervaren, maar zeker niet dom, en ik geef al helemaal niet om dit soort manier van omgaan met paarden... kom zeg :n
Ik wil niet bot overkomen hoor, maar word niet graag in een hokje gedrukt, verder even goeie vrienden ;)

Oh dat was ook niet zo zeer de suggestie dat jij het zou doen hoor! Mijn 'vet' opmerking kwam een beetje doordat je zei dat de jongen een supermooi hengst rijdt, jouw een bullshit verhaal ophangt en om je dan aan te bieden dat je hem mag lenen.

Wat ik wel vreemd is dat je informatie zoekt vanuit de hulpteugel, ipv informatie vanuit een probleem. Uit je uitleg begrijp ik dat je wel van plan bent om de teugel te gaan gebruiken, maar blijkbaar is dat dus niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:46

Combi shank en drawrein? Ik ken maar weinig ruiters die ik daarmee op m'n paard zou durven laten...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:48

het lijkt mij ook een beetje erg heftig ja, maar het is daarom natuurlijk wel vet cool en daarmee scoor je punten, want nu kan iedereen zien dat je wel een heul goeie ruiter bent, dat weet toch -like- iederéén!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:07

HumbleTalent schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Oh dat was ook niet zo zeer de suggestie dat jij het zou doen hoor! Mijn 'vet' opmerking kwam een beetje doordat je zei dat de jongen een supermooi hengst rijdt, jouw een bullshit verhaal ophangt en om je dan aan te bieden dat je hem mag lenen.

Wat ik wel vreemd is dat je informatie zoekt vanuit de hulpteugel, ipv informatie vanuit een probleem. Uit je uitleg begrijp ik dat je wel van plan bent om de teugel te gaan gebruiken, maar blijkbaar is dat dus niet zo?

Hahahah ja je hebt een beetje gelijk... Nee ik was niet van plan er mee te rijden... Dat zou ik pas gaan doen als laatste "redmiddel" voor een groot probleem. Ik zag het en was erg nieuwsgierig, ook omdat hij er erg luchtig over deed. Wat iemand doet met zijn of haar paard is natuurlijk eigen keuze, maar ik heb op dit moment geen probleem. Sterker nog, ik ben nog zo aan het leren dat ik er niet eens over na durf te denken, ook al was er wél een probleem. Begrijp me dus niet verkeerd Folks! ;)
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 30-11-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:10

ik kan me jouw nieuwsgierigheid wel voorstellen, als ik wat nieuws zie ben ik ook wel nieuwsgierig over het hoe en wat :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:13

Qimm schreef:
ik kan me jouw nieuwsgierigheid wel voorstellen, als ik wat nieuws zie ben ik ook wel nieuwsgierig over het hoe en wat :j

Danku! _/-\o_ Gewoon nog steeds erg groen in de westernwereld en alles is nieuw voor me, dit dus ook! Verder echt geen heftige bedoelingen mee. En nu ik weet wat het is, begin ik er niet aan! ;) _O-

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:26

Elk hulpmiddel is prima in de goede handen maar vaak is het 'waar het geduld, kennis en vaardigheid van de ruiter ophouden, komen de hulpmiddelen" Dus zeer bewust en kundig mee omgaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:51

Pfff... jongens kom op! Tiepisch Bokt.nl weer; iemand stelt gewoon een vraag uit interesse en krijgt 100x op het hart gedrukt 'don't try this at home!'
Ze gaf al aan dat ze dat niet ging doen, toch?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:55

sflj schreef:
Pfff... jongens kom op! Tiepisch Bokt.nl weer; iemand stelt gewoon een vraag uit interesse en krijgt 100x op het hart gedrukt 'don't try this at home!'
Ze gaf al aan dat ze dat niet ging doen, toch?

TS schreef:
Hij zei overigens dat ik deze "hulpteugel" een keer mocht lenen. Nu is de poown die ik rijd niet mijn eigen poown, dus dit natuurlijk in volle overleg met de eigenaar. (het is niet zo dat ik meteen morgen ga beginnen met die katrollen hoor! Ik was gewoon nieuwsgierig!)

Deze zinnen uit de openingspost gaven de indruk dat TS het op langer termijn wel van plan was. Ik denk dat daarom de meeste reactie zijn van 'don't try this at home'. Ze geeft namelijk aan geen kennis te hebben, maar tussen de regels door kan je wel lezen dat ze overweegt om het te proberen.

Nu legt ze uit dat het niet zo is, dus waren alle reacties overbodig, maar dat wisten de meesten nog niet na de openingspost. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:25

ik vraag me af waar het verstand van de ruiter is die zoiets met shanks gebruikt 8)7

eigenlijk zou diegene voor de gein dat eens op mijn appie moeten proberen }>
maar dat doen we natuurlijk niet

TS noodmaatregelen die meestal gebruikt worden om de ondeskundigheid van de ruiter te masceren

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:39

spatter schreef:
TS noodmaatregelen die meestal gebruikt worden om de ondeskundigheid van de ruiter te masceren

Dat is echt weer een nonsense uitspraak..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:49

HumbleTalent schreef:
spatter schreef:

helaas niet helemaal. Er zijn veel oneerlijke ruiters die, wanneer ze rijtechnisch te kortkomen terug grijpen op hulpteugels met de intentie het paard te dwingen. Hulpteugels kúnnen, wanneer juist toegepast, een aanvulling of ondersteuning zijn op de training. Helaas komt het eerste vaker voor...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:55

HumbleTalent schreef:
spatter schreef:

je bedoelt dat jij hem ook gebruikt en je trainer ook?

als je hulpmiddelen gebruikt met je je een paar dingen afvragen en die precies kunnen beantwoorden

waarom gebruik ik ze
tot hoelang gebruik ik ze
hoe gebruik ik ze
en is er een vriendelijker alternatief

mijn ervaring is dat er meestal geen duidelijk antwoord komt op al deze vragen
en vaak blijken er ergens stapjes te zijn overgeslagen in de training waardoor het paard niet aanbied wat we graag willen zien
de kans op blessures is groot bij het verkeerd gebruik van hulpmiddelen