[WN] Prijzenslag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SabineFuchs

Prijzenslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:05

http; //www.marktplaats.nl/bokt/westerntack/USA/dumpprijzen/westernzadel

Op een ander topic hadden we al de discussie over prijzen, marge’s etc. etc.
En we blijven aan de gang; Een nieuw topic en hup, daar gaan we weer: prijzenslag.
Was Bokt voorheen een discussie plaats, het lijkt nu wel een veiling.

Vervolgens lees ik argumenten over huizen en benzine, over “redelijke marges” en kosten, die kant nog wal raken, want de GM kon de concurrentie met Toyota niet aan, vanwege de veel te dure werknemers.
Ook de auto van WillyB's vertegenwoordiger "eet bezine" en dat nog duurder dan in USA.
Ik ken ook de vrachtkosten uit USA en weet dat we hier zoiets hebben als BTW.

En ik begrijp één ding niet: als WillyB “custom made” kan leveren voor $ 1500,00 , moet hij in USA toch een enorm markt potentieel hebben?
Dan komt hij aan export naar NL niet meer toe, want zijn collega’s hangen allemaal prijskaartjes van meer als $ 3.000,00 aan hun zadels.
Nee, er speelt iets anders.

Ik gooi nog een gallon (goedkope) benzine op het vuur, a.d.h.v. de “Catalog van Colorado Saddlery” met de INKOOPprijslijst voor shops (zowel USA als EU).
Zadel 1 : The Teton Valley Wade inkoopprijs $ 1.160,00
Zadel 2 : The Circle Rider Wade inkoopprijs $ 2.800,00

Waar komt – bij dezelfde zadelmakerij – dit enorme prijsverschil vandaan?
In zadel 2 zitten veel duurder materialen; een duurdere boom, echt schapenvacht, echte oxbow stirrups.
Maar het belangrijkste is, dat de productiekosten bij zadel 1 enorm zijn gereduceerd, door lopende band werk.
Ze maken er 1 of 2 weken alleen maar “Teton Valley”zadels, met lage lonen medewerkers.
Zadel 2 wordt door 1 zadelmaker, geheel in enkelstuks productie gemaakt (je kunt daarbij o.a. kleur, uitvoering, etc. etc. kiezen).

Waarom is een Ferrari zo veel duurder dan een Porsche?
Beide geweldige sportwagens (ik kan het weten) en toch is die 1e 2x zo duur als de 2e (op zich al een “aardige” prijsje). Waarom? Verdienen Italianen zoveel meer dan Duitsers? Dacht het niet!
Nee. Bij Ferrari wordt iedere auto in enkelstuks productie gemaakt; bijv. het motorblok wordt voor iedere auto in een nieuwe mal (klei aarde) gegoten.
Bij Porsche worden alle auto’s en alle onderdelen aan de lopende band gemaakt.

Een zadelmakerij die “op maat en/of custom made levert” kan in principe alleen maar in enkelstuks productie werken.
Immers; ieder westernzadel zal anders zijn dan de vorige.
En een ieder die een dergelijk westernzadel wil kopen – ongeacht bij wie – zou zich eens op zijn hoofd moeten krabben, als hij/zij prijskaartjes ziet, waarvoor je nog geen fatsoenlijk fabriekszadel kunt kopen.

Asciugamano

Re: Prijzenslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:45

Waarom leg je dit uit, Sabine? Ieder mens met een klein beetje verstand kan dat toch zelf wel bedenken? ;)
Iedereen moet zelf maar een afweging maken of hij in een Dacia wil rijden of dat hij/zij het geld over heeft voor een Mercedes. Misschien ook afhankelijk van het gebruik dat hij voor ogen heeft.
;)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:49

TS, wat is je punt?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:21

Ik snap het niet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:32

Net alsof prijs verschillen alleen bestaan door verschil in kwaliteit en productie kosten. Je voorbeeld van porche en ferrari is leuk maar de kosten voor het bouwen van een ferrari zijn echt niet 2 keer zo hoog in vergelijking met een porche. Je betaald bij Ferrari omdat het een Ferrari is en geen Porche en omdat er geen 13 in een dozijn van rond rijden.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:32

Moet ik hier op reageren???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:35

@willieB: niet doen... je kent hem toch 8-) ;)

TS (al dan niet LvdK zelf) preekt hier voor eigen parochie en kan het gewoon niet hebben dat iemand blijkbaar iets kan maken voor een prijs waar het hem niet voor lukt.
En natuurlijk kun je dan niets anders doen dan iemand in een slecht daglicht stellen. Typerend voor de persoon zou ik haast zeggen.

@sporter : jij vat hem :D
En wat het voorbeeld van TS betreft aangaande de Teton Valley Wade.
Hij mag dan inkoop 1160 kosten (dat kan ik niet kontroleren), maar als ik hem in diverse winkels (google) zie staan voor tussen de 1395 en 2200 $$ dan kan 'even rondkijken' dus een aardig voordeel opleveren.
En dat werkt dus blijkbaar niet alleen voor winkels, maar ook voor de makers :D

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:39

DubbelDun schreef:
@willieB: niet doen... je kent hem toch 8-) ;)

TS (al dan niet LvdK zelf) preekt hier voor eigen parochie en kan het gewoon niet hebben dat iemand blijkbaar iets kan maken voor een prijs waar het hem niet voor lukt.
En natuurlijk kun je dan niets anders doen dan iemand in een slecht daglicht stellen. Typerend voor de persoon zou ik haast zeggen.

precies!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:00

hee WillieB jou zadels kende ik nog niet. Zien er zeker leuk uit. Weet niet waar dat andere topic overging maar dat doet er ook niet toe. leuke site

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:04

Omdat het bespreken van MP-advertenties niet is toegestaan wordt het tijdelijke slotje een permanent slotje.