[WN] Pad schuurt een beetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Pad schuurt een beetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:59

Ik heb een redelijk kort westernzadel, de short and wide van equiflex. Mijn paard heeft geen al te lange rug maar nu ook weer geen super kort ruggetje, maar ze is wel een beetje overbouwd zoals ze zeggen (haar kont staat een tikje hoger dan de schoft, snappie :o? )
Ik heb er momenteel een NRHA pad onder liggen maar deze schuurt dus aan de achterzijde, de haartjes liggen daar altijd wat door elkaar en staan wat omhoog. Nu heb ik zowiezo een nieuwe pad nodig en ik dacht om een contoured reinsman pad te nemen, deze lijken me wel fijn.
Alleen vraag ik me nu af of er misschien toevallig pads bestaan die dat schuren op de rug niet hebben bij overbouwde paarden.
Of ga ik dit probleem altijd hebben?
(ze is niet extreem overbouwd hoor, je ziet het amper enkel als je er echt op gaat letten!)

DubbelFun

Re: Pad schuurt een beetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:08

Als je gaat kijken naar gecontourde pad's neem er dan eentje die ook écht contoured is en niet alleen bij de schoft ;) Maar dus de hele rugvorm.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:33

In mijn vorige topic heb jij me daar inderdaad op het verschil gewezen tussen enkel contoured op de schoft of over de gehele rug.
Heb je zo nog voorbeelden van over de gehele rug contoured? Want die pad die jij toen aanhaalde heb ik gehad maar die vond mijn paard alles behalve fijn.
Ik wil niets meer met zo'n gat aan de schoft of een gootje over de rug want doordat mijn paard een erg brede ruggegraat heeft gaan de randen van die pads net op haar ruggegraat drukken.

De reinsman contoured zijn alleen maar op de schoft contoured zeker?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:02

Mijn paard heeft hetzelfde 'probleem' qua bouw en ook ik heb een equiflex.
Ik heb er een 5star pad onder, deze is eheel naar de rug gevormt (dus niet enkel de schoft). Heel de zomer geen problemen gehad, maar nu hij dik in de wintervacht zit zie ik aan de achterkant van de pad wat gebroken haren.
Dit had ik vroeger met een mattes pad niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:53

Nu met het wisselen van de vacht heb ik er ook last van. Zolang je paard er niet geirriteerd op reageert zou ik me er niet teveel zorgen over maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:51

@Mandyke: 'Contoured' bestaat altijd uit 2 delen en heb je dus óf een geultje óf 2 gedeeltes die dicht tegen elkaar aanliggen.

Ik ben wel benieuwd hoe breed de ruggegraat van je paard dan is :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:56

Hmmm, daar had ik nog niet aan gedacht ... :o? ze hebben nu winterhaar :)* Explains a lot :=

Denk overigens niet dat mijn paardje er echt last van heeft hoor, heb toch nog nooit gemerkt dat de huid geirriteerd is geraakt, het zijn steeds alleen de haartjes die naar alle kanten steken.

@ Dubbeldun : hoe breed die ruggegraat is kan ik zelf niet zeggen want die ligt een beetje verdoken :o Maar het is een zwaar gebouwd paard en alles lijkt bij haar breder dan bij een 'normaal' paard. De kussens van de standaard engelse zadels geven ook te weinig ruimte rond de ruggegraat bij haar.
In ieder geval, toen ik die pad gebruikte met het gootje had ze steeds een erge afdruk hiervan en die afdruk lag niet netjes naast de ruggegraat aan weerszijden, dat zat er goed op. Zolang ik die pad gebruikt heb was ze ook chagrijniger met opzadelen, dus ik vermoed dat ze daar toen toch last van heeft gehad. Ik ga het er daarom maar niet meer op wagen met zo'n soortgelijk pad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:00

@mandyke: welke pad had je??
Van sommige pads zijn de randen niet 'gezoet'' ofwel afgerond. Hierdoor kun je ook een drukbelasting krijgen die pijnlijk kan worden.
Overigens zijn van de meeste engelse zadels de kamers te smal :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:26

Ik had deze pad

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:38

Als je deze pad omdraaid zul je zien dat je zo goed al geen ruggegraatvrijheid hebt om dat de 2 delen elkaar haast raken.

Terwijl bij deze pad
http://cgi.ebay.com/ORTHOFLEX-Round-Con ... 2eb123cd48
zie je op de 3e foto een leren rand van wel 6 a 7 cm breed waar geen padding zit. Dát is echt ruggegraatvrijheid.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:46

Ja maar dat bedoel ik dus met dat gootje. De pad die ik had had zo'n gootje en dat is te smal om netjes langs de ruggegraat te liggen maar bij mijn paard beginnen die randen dan echt te drukken op haar ruggegraat en dat vindt ze echt niet fijn.

Mij lijkt de reinsman contoured wel wat. Ook de white eagle pad ziet er niet slecht uit. Ik ga mijn zadel eens opmeten voor de lengte te weten en dan kijken voor een pad die niet al teveel uitsteekt dan zal ze ook minder last van schuren hebben denk ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:05

tegen het schuren kun je het beste een pad met lamsvacht gebruiken. Mattes bijvoorbeeld!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:27

Zijn die mattes niet wat dun??

Al vind ik 5cm (zijn de fox mountain pads van euro-horse) weer wat dik.

Wat is nu eigenlijk de beste dikte voor een goede schokdemping te verkrijgen en bescherming van de rug?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:43

Dikte is niet het punt maar de stevigheid.
Een pad van 5 cm dik, waar je na indrukken 1 cm van overhoudt heb je minder aan als een pad van 2,5 cm dik, waar 2 cm van over blijft.