[WN] Vraag over ligging westernzadeltje op mini

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Vraag over ligging westernzadeltje op mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 14:40

Ik heb een 8 inch westernzadeltje gekocht voor mijn minipaardjes van 81 cm. Mijn dochtertje van net 3 jaar kan er dan straks af en toe op zitten en rondstappen aan de hand, echt los op gereden worden zal niet gebeuren.

Maar om het paardje te laten wennen aan het zadeltje en de singels ben ik haar nu aan het longeren ermee. Ik heb de beugels eraf gehaalt en dacht de singels zo te hebben bevestigd zoals ze me hadden uitgelegd toen ik het zadeltje kocht.
Ik heb er ook een echt dik westernpad onder liggen, maat mini mini :D. En het paardje is nu wat dik en heeft een erg dikke vacht, dus heb het voorste (neopreen) singeltje bewust ietsje korter genomen anders past het straks niet meer aangezien het zadeltje en het dek nog wat zullen vormen en het paardje wat dunner zal worden door het trainen en in de zomer zo´n dikke vacht niet heeft.

Maar nu ik foto´s kijk bij westernITP zie ik eigenlijk helemaal niet dat er een tweede singel wordt gebruikt?? Klopt het dan wel hoe ik het zadeltje op het paardje heb liggen zo?

Afbeelding

Afbeelding

:-)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:43

ten eerste wat een schatig paardje met schattig zadeltje!
maar volgens mij ligt de achterste singel niet goed drukt tegen onderbuik/uier/penis haha weet niet wat het is.
(die worden alleen gebruikt met western kan even niet op de naam komen(met koeien) om meer stabiliteit te hebben
met gewoon rijden is het volgens mij niet nodig.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:44

de achterste singel mag niet 'aan' zitten.
bungelt er eigenlijk een beetje onder de buik.
Die singel wordt eigenlijk gebruikt bij koeienonderdelen.
verder vind ik dat het zadeltje wel een klein endje naar achter kan, ligt nogal op de nek.
verder ligt het naar mijn mening goed hoor ( voorzover het goed kan liggen
op een mini:))

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:47

ach wat onzettend sgaatigg <3
hij lijkt veel groter dan 81, doordat dat zadeltje zo klein is :')
echt super de puper lief :D
die achterste singel kan je volgens mij gewoon weg laten, in vind het er altijd oook niet zo lekker uitzien.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 14:51

Het is een meisje :D

Ik had de tweede singel eerst ook wat meer naar voren maar die is tijdens het bokken wat naar achter geschoven. Ik had hem inderdaad erg los gelaten, dus alleen de voorste is aangesingelt.

Afbeelding

Ik zal proberen het zadeltje wat meer naar achter te leggen, het zadeltje heeft wel een mooie hoge schoftuitsnede dus er is wel ruimte genoeg voor de schoft. Het zwaartepunt waar mijn dochtertje straks zit, ligt zo volgens mij opzich wel op de goede plek op de rug toch?

Achterom

Re: Vraag over ligging westernzadeltje op mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:28

De reden waarom het wat naar achteren moet is omdat de schouder vrij moet liggen. En dat is nu niet het geval, vandaar :)

Wat een leuke pony heb je daar!

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:35

Als je met achtersingel wilt rijden zou ik die wel even onder de buik vast maken aan de voorste singel. Dit om te voorkomen dat ie naar achteren schuift en je pony daarop gaat bokken. De achtersingel moet redelijk los zitten dat je er nog ruim een platte hand tussen kunt stoppen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:40

ik zou het achter singeltje eraf halen, heeft geen nut
als je hem toch wil laten zitten moet je hem met een riempje vast maken aan de voorste singel, midden onder de buik

zadeltje inderdaad iets terug leggen

geweldig paardje, prachtig kleurtje en voorzichtig verder oefenen

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:15

Verplaatst van [WN-AM naar WN-TR]

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:25

Je achtersingel hoort middels een riempje aan de voorsingel vast te zitten.
Afbeelding

Dit riempje hoort zo kort te zijn dat de singel niet op het buikgedeelte hoort te komen waar de 'edele delen' zitten JUIST om bokgedrag te voorkomen :D
Als het zadeltje goed ligt heb je trouwens helemaal geen achtersingel nodig.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:32

Er zit idd zo'n ring aan de voorsingel :-)

Het is best moeilijk een zadeltje te vinden voor zo'n klein paardje, ik heb ook een gewone thuis liggen, 10 inch, en die is eigenlijk te lang en te groot voor dit paardje, 8 inch gaat nog net en ben zo blij dat deze zo goed lijkt te liggen :-). Dit is de 10 inch en te zien is dat deze al helemaal ver naar voren op de schouder ligt met die lange bladen, het westernzadeltje zit zo mooi voornamelijk bovenop :-).

Afbeelding

Ik zal proberen of ik het westernzadeltje nog wat verder naar achter kan leggen en eens goed bekijken hoe die precies van voor ligt, maar het viel volgens mij wel mee hoever die op de schouder ligt dus als ik hem ietsje naar achter leg moet het volgens mij goed zijn! Maar heel ver naar achter kan denk ik niet want dan ligt de achterkant alweer bijna op de kont en denk ook dat het weer terug naar voren gaat gezien de plek van de voorsingel... En het zadeltje is ook echt maar heel kort, korter bestaat bijna niet, maar volgens mij zijn er ook weinig mensen die een kleiner zadeltje nodig hebben dan dit :D. Het is het paardje van mijn dochtertje en die zit er zo graag even een stukje op maar dan moet ik haar altijd vasthouden en tegelijk het paardje vooruit geleiden, dat is best moeilijk ;). Dus ik had gehoopt een zadeltje te vinden waar ze goed in zit en goed aan vast kan houden en die ook lekker zit bij het paardje.
Ik zal het ook eens proberen zonder achtersingel en hopelijk ligt het zadeltje dan ook goed.
Dit is mijn dochtertje met Lola :-).

Afbeelding

Ik ga van de week ook nog even bij de schoenmaker wat gaatjes bij laten maken en de leren riemen waar de voorsingel aan vast zit extra laten bevestigen want die zitten alleen vast met een klein leren touwtje erdoorheen geknoopt?
En ik ga er gewone beugelriemen op zetten want de westernbeugelriemen zijn zelfs op zijn kortst nog veel te lang voor de beentjes van mijn dochtertje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:06

Manda schreef:
Ik ga van de week ook nog even bij de schoenmaker wat gaatjes bij laten maken en de leren riemen waar de voorsingel aan vast zit extra laten bevestigen want die zitten alleen vast met een klein leren touwtje erdoorheen geknoopt?
Dat hoort zo ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:20

Is dat echt wel sterk genoeg dan? Zal dan wel als het bij de grote paarden ook zo is :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:35

Hier een plaatje
http://0.tqn.com/d/horses/1/0/Z/3/cinch1.jpg
Het zijn meestal 3 gaatjes; onder 2 naast elkaar en eentje in het midden daarboven.
Het leertje gaat door de onderste 2 (elke kant eentje) en dan samen door het bovenste gaatje. Hierna gaan ze samen onder het platliggende leertje door bij de 2 gaatjes.
Snap je het nog :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:27

Ongeveer :D

Ik heb zelf wat zitten schuiven met die leren riemen. En ik snapte ook niet dat er een van die leren riemen bruin was ipv zwart. Die heb ik overigens een stuk korter geknipt zodat ik er een singeltje aan kon doen :P. Ik zit lekker te klooien dus haha. Ik snap ook niet dat er een dubbele leren riem zit en de rest enkel is. Het is een vak apart zo´n westernzadel te begrijpen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:30

Ik hoop wel dat je nu nog veilig kunt aansingelen ?? (op de wensternmanier)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:32

Wat is dan de westernmanier??

O ik zie het al bij de foto´s hier op het forum :o. Lekker slim, maar volgens mij past het nog wel zo. Dan moet die bruine riem dus weer naar voren en die dubbele zwarte riem ook. Alles zit nu dus achterstevoren eigenlijk :D.

Ik had het op de Engelse manier aan de singel gemaakt alleen dan met enkele riem ipv dubbele. En als het echt niet gaat kan ik er toch ook nog twee extra leren riemen aan laten maken en dan een gewone engelse singel gebruiken? Als het maar goed vast zit toch? Koeien zullen we niet gaan vangen :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:50

Het maakt niet uit hoe je het doet zolang het maar veilig is. Je hebt er wel iets onvervangbaars op zitten tenslotte ;)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 09-11-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:56

Dat is helemaal waar!

Het is een ontzettend lief paardje en ik denk dat ze ook gauw gewend is aan het zadeltje en singeltje :-).

Mijn dochtertje heeft ze wel vaker even op de rug gehad dus ze kent het gewicht en vind dat allemaal prima.
En er zal nooit los gereden worden op dit paardje, zodra een ruitertje oud genoeg is om zelf los te kunnen rijden is die alweer te zwaar voor het paardje. Ze is zo ontzettend klein en fijn gebouwd.

Dus mijn dochtertje mag er enkel op zitten als het paardje aan de hand geleid wordt, en ze krijgt een capje op en heb zelfs gedacht aan een bodyprotectortje maar dat gaat misschien net ietsje te ver :D.

De beugeltjes moet ik er ook nog op laten maken en die wilde ik ook gewoon met engelse beugels en beugelriem. Want de westernbeugels zijn te lang op de kortste stand.
Over een paar jaartjes kan mijn dochtertje misschien wel met het westernzadeltje op ons welsh a tje en dan passen de westernbeugels vast wel :-).

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:25

Ik kom er net achter dat er ook zoiets bestaat als een saddle buddy! Dat lijkt me veel beter en mooier als gewone beugelriemen en beugels eraan maken :-). Toch?

Dit bedoel ik:

Afbeelding

Is dat wat? Waar kan je die dingen kopen en hebben ze die ook in het zwart?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:17

Ze zijn er ook in het zwart, maar er zit geen gesp aan, dus verstellen is niet helemaal betrouwbaar. Verder beschadigen ze het zadel nogal middels schuren.

Bij de meeste westernwinkels hebben ze die dingen wel, maar ook op ebay zie je ze wel.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:57

Het schuren zal denk ik wel meevallen als je alleen een paar rondjes stapt :-).

Ik zal eens kijken of ik wat vind op e-bay :-).