[WN] Rawhide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiebram

Rawhide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 10:38

Miss beetje domme vraag maar wat is rawhide eigen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:50

Rawhide was een Amerikaanse Westernserie die hier in Nederland werd uitgezonden van 1959 tot 1966. Het is een liedje (van de Blues Brothers) maar jij wilt waarschijnlijk weten wat het woord in het Nederlands betekend :+ ... Rawhide (vert. Rauwe huid) is heel jong, en onbewerkt leer }:0 . Als je nadenkt over het liedje van de Blues Brothers is het wel een beetje gek dat ze dat woord gebruiken, en misschien werd het in de Cowboytijd gebruikt als krachtterm, en niet zozeer als aanduiding voor leer. Tot zover mijn les over de oorsprong van het woord "Rawhide"... :D ;)

Iemand anders nog toevoegingen??? :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:43

rawhide is gewoon huid zonder de haren
hondenmensen geven het als kauwbotten aan de honden

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:48

okee,dank jullie wel voor de info!

MidnightPSan

Re: Rawhide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:03

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:01

Nou nou Midnight, iets minder mag ook wel hoor! }:0 dan breekt het lijntje niet. Ik zeg toch ook alleen maar wat ik weet? Je kan wel iets minder assertief uit de hoek komen, ik steek ook wat op van jouw informatie! 8-) En het liedje werd gebruikt in de film van de BB... :Y)

Even goeie vrienden! ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:06

Even goeie vrienden!
As long as you don't gimme spurs

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:07

ik zou het niet weten :=

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:11

MidnightPSan schreef:
Even goeie vrienden!
As long as you don't gimme spurs

Haahaha komt goed! 8-)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:31

Wat een grappig topic:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:02

Rawhide is de huid van een dier dat niet is blootgesteld aan een kleurstof. Het is vergelijkbaar met perkament, veel lichter qua kleur dan gewoon leer, bijna doorzichtig. De huid komt van buffel, hert of rund, en wordt gemaakt door het verwijderen van de vacht, het vlees en het vet. Het daaruit resulterende materiaal is hard en doorzichtig. Het krimpt als het droogt en wordt gebruikt voor zwepen, lasso's muziekinstrumenten als trommels en lampekappen of idd als botten voor honden. Als het nat wordt gemaakt kan het heel makkelijk vervormd worden, makkelijker als leer, het is ook duurzamer als gewoon leer, maar wel gevoeliger voor vocht. Het wordt vaak gebruikt om de houten boom van een westernzadel in te pakkken(het krimpt , behoudt de vorm en wordt heel hard als het droogt) of in dunne repen gesneden om verwerkt te worden als versiering op zadels en hoofdstellen, of zelfs verwerkt tot complete hoofdstellen. Hoofstellen die zijn vervaardigd van Rawhide kunnen hele hoge bedragen opleveren. Het vlechten en verwerken van rawhide in hoofdstellen is een uitstervend vak, heel arbeidsintensief en tijdrovend, wil je een hoofstel hebben van rawhide, zul je flinke bedragen moeten neertellen. Maken en vlechten is heel arbeidsintensief, dunne rawhide repen snijden in je handen, en het is niet prettig om ermee te werken.

Als je rawhide op een zadel of een hoofstel hebt zitten, en je wilt dit zadel of het hoofdstel invetten, is de kans erg groot dat de rawhide vies en grijs wordt. Om rawhide zo wit mogelijk te houden, zijn er speciale behandelcremes te krijgen....

http://www.westernfolklife.org/site1/ba ... awhide.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:02

Verplaatst van WN-AM naar WN-TR

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:53

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:26

Zeker een intressant filmpje,bedankt cassidy!

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:07

Hé !!! Wat is dat dan ?
Een Richtungswechsel op Bokt?
Zie ik zo maar links naar Ernie Morris en andere "Vaquero Horseman" website's?
Geen probleem mee, hoor, maar ik dacht lang dat we de enigen waren met dergelijke belangstelling....

Willen jullie er meer? ( als jullie die al niet bezocht hebben....)
Kijk even op www.westernhorseman.nl daar vindt je dan weer links en artikelen over dit soort western riding.

Ha; dit doet me goed ........

MVG Sabine

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:20

@SabineFuchs , sinds 1975 dat ik bij califoornians de eerste keer een quarter onder de kont had, bijna om de hoek bij steve & bennie guitron,bokt is verbazend.