spatter schreef:ik heb FRA singels, de vroegere westip singels
mijn paarden lopen daar het prettigst onder, allemaal
ik heb dan ook wel 4 singels, 2 x western, een veelzijdigheids en een dressuur versie
als iemand begint over dat hij een elastische singel niet aangesnoerd genoeg krijgt , krijg ik de kriebels
bij western singels moet je heel erg oppassen dat je niet te strak aansingeld, er moet nog wat ruimte tussen blijven om te kunnen ademen en om de buik te kunnen uitzetten bij galop
als je zadel gaat schuiven bij gewoon aansingelen, past het niet of is je paard ontzettend rond zonder schoft, of de ruiter zit beroerd
bij een paard zonder schoft (jong spul) gebruik ik dan liever een borsttuig
Nu, ik krijg hem niet aangesingeld.
Het zadel past. Ik zit niet beroerd. Mijn paard is erg rond. Ondanks dat ze al heel wat is afgevallen, is ze nog steeds erg rond. Heeft bijna geen schoft. Het is haar natuur. Voor ons werkt het dus niet, zo'n FRA singel. Borsttuig helpt ook niet. Mijn zadel schuift niet naar voren, wel van links naar rechts. (ook al te zien welke pad eronder ligt. Met een neopreen pad schuift het niet zo, met een Mattes of PC wel)
Met een neopreen singel schuift het ook niet. Maar daar krijgt ze dus kale plekken van.
De elastische singel werkt wel bij mijn andere paarden, maar laaiend ben ik er niet over. Bij lange ritten ook kale plekken...
Heeft er iemand een linkje naar de mattes-singel ? Of naar een katoenen koordsingel ?