[WN] welke maat westernzadel voor pony van 1.28m

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

welke maat westernzadel voor pony van 1.28m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:54

Mijn dochtertje is nu ook helemaal besmet met het western rijden en wil nu toch ook gaan starten met haar New Forest pony. Ik kan alleen niet zo goed slagen voor een westernpony zadel, dwz ik weet niet goed voor welke maat ik kijken moet. Ik dacht zelf 12 of 15 inch. Mijn dochtertje heeft broekmaat 140 en pony Steffie is vrij stevig en rond en is 1.28m.

Wie kan wat advies geven en/of eventueel adresjes?

(Foto pony in mijn profiel)

gr Claudia

biancavos

Re: welke maat westernzadel voor pony van 1.28m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:03

15 inch westernzadel komt ongeveer overeen met een 17 inch engels zadel, veeeeeels te groot dus voor een pony van 1.28
daarnaast heb je voor een westernzadel ook een zadelmaker nodig.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:47

voor het behoud van je pony moet je echt een zadelkenner er naar laten kijken. bv eurohorse of arthurs westernstore. ze verkopen ook 2e hands zadels. maar dan weet je dat iig dat de rug van je pony heel blijft. goedkoop is vaak duurkoop. (dierenartsen voor rugproblemen ed.)

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 08:32

Snap ik , ik zelf heb een zadel aangemeten door Evelien van Eurohorse voor mijn merrie.
Ik vind het alleen een beetje duur :o om een zadel van 2300 euro op de pony aan te laten meten.... :o Begrijp me niet verkeerd; gezondheid pony voorop, ik hoop gewoon een dan een goedkopere oplossing (lees 2e hands goed passend) te vinden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:33

evenlien heeft als het goed is ook tweedehands zadels, gewoon even een telefoontje plegen..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:42

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:35

Evelien heeft volgens mij niet van die ukkies liggen hoor als ik me niet vergis.
Clau ik ga ff kijken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:09

De veiligste oplossing is volgens mij echt een boomloze. En die zien er ook echt wel western uit.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:26

@Troi
ik heb slechte ervaringen met Boomloos. (BF)
Dat zou imo het laatste wat ik aan zou raden..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:58

boomloos is ook niet altijd passend. ik weet wel dat evelien heel vaak ook inruilzadels heeft. zou haar gewoon ff bellen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:29

Het erge is dat ik afgelopen zomer een klein en kort continental zadeltje heb ingeruild voor mijn nieuwe aangemeten zadel bij Evelien.......dat had waarschijnlijk perfect gepast......

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:42

@zack: en ik zeer goede. Dus aanraden zal ik zeker maar het allerbelangrijkste, ongeacht type zadel, blijft altijd je paard goed in de gaten houden om te zien hoe die het vindt. De ultieme oplossing voor alle ruiters en paarden bestaat helaas nog niet..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:04

Ik heb juist hele goede ervaringen met boomloos en zou ook een Barefoot adviseren voor een pony
De kans dat de pony daar last van krijgt is toch een heel stuk kleiner dan van een boomzadel (tenzij het perfect op maat is gemaakt)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:06

Ik zou ook boomloos adviseren voor een pony.
17,5 inch engels is te lang voor mijn pony, maar een ghost past perfect en ze loopt hier heerlijk onder. Dat zal te lang zijn voor jou pony, maar een barefoot (bijvoorbeeld de barefoot stella is erg gaaf voor pony's!) komt al een heel eind in de buurt. Mocht je het echt willen zou je er evt een andere rits in kunnen laten zetten zodat er een fork ipv een pommel in past, zodat je de knop hebt voor de echte(re) westernlook :P

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:41

Boomloos is inerdaad een mooie optie.
Maar barefoot zou ik zeker niet doen dat zijn gewoon flapjes met een flapsingel en flapbeugels.
De pommel kun je plat knijpen of eigenlijk kun je het hele zadel platknijpen en dubbel vouwen zodat het door de brievenbus past.
En ja dat zeg ik uit ervaring.

Zoals sommigen als zeide heeft eurohorse ook 2de hands zadels en anders kun je ook naar een hillason kijken geen super kwaliteit maar wel beter dan de barefoot en het is een echt zadel inplaats van een opgedoft barebackpad.
En ze zijn geschikt voor een kleine portomonee.
Kijk bijvoorbeeld eens op ebay.com daar staan ze op voor een euro of 400 a 500 of als je iets meer te besteden hebt een 2de hands bob marshall via ebay.com niet hier in nederland kopen dan zijn ze niet te betalen maar als je ze 2de hands uit amerika haalt heb je ze inclusief verzenden en invoerrechten soms voor minder dan 1500

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:44

@moontje1991: huh de pommel platknijpen?
Ik heb best veel ervaring met de Barefootzadels, ik ben goede kennissen met de grootste barefootverkoper van Nl. alle zadels regelmatig in handen, maar dit is toch lichtelijk overdreven :+
Ja, ze kunnen met pakketpost verstuurt worden, maar echt niet dubbel, zeker niet de nieuwe VPS zadels.
En die pommel kan alleen zo flexibel zijn als het een flexibele pommel is..
Opgedoft barebackpad, hmm dat zou kunnen, maar dan nog denk ik dat vrijwel alle boomloze zadels zo zijn.
Zeker een westernruiter hoeft met dit zadel niet te springen of licht te rijden, dus kan het zoveel kwaad?

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:25

Moontje1991 schreef:
Kijk bijvoorbeeld eens op ebay.com daar staan ze op voor een euro of 400 a 500 of als je iets meer te besteden hebt een 2de hands bob marshall via ebay.com niet hier in nederland kopen dan zijn ze niet te betalen maar als je ze 2de hands uit amerika haalt heb je ze inclusief verzenden en invoerrechten soms voor minder dan 1500

Maar dan weet je nog niet of het zadel past, en zo niet , dan is voor €100,-- nog te duur

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:18

BM en Hilason zijn ook boomloos en dus ook een zeer grote kans dat het past.
En heb je zon eenorme pech dat het niet past dan kun je het altijd nog verder verkopen in nederland.
Nee met BM en hilason kan je prima de gok nemen de kans dat het niet past is zo eenorm klein dat je dan wel een extreeme pech vogel bent.

Siskeh ieder zijn eigen mening mijn ervaring met en barefoot is dat het een futloos flapje is en dat ook de niet flexibele pommel geen echte pommel is.
Ik heb niks tegen barefoot maar ts vraagt om een westernzadel en barefoot kan ik geen westernzadel noemen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:04

Ben er inmiddels achter dat ik een zadel met zitmaat 13 inch nodig heb en een medium boom.
Bob Marshall vind ik ècht boven het budget bovendien vraag ik me af of ze die in ponymaat hebben.
Onze pony is echt een kleine B pony, dus zadel moet niet te lang zijn zijn!
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een boomlooszadel, mits ie goed ligt en er uitziet als een ècht westernzadel!
Vind de kleine western zadeltjes van Barefoot iets te kinderlijk met die roze en lichtblauwe kleurtjes, dat is leuk voor kinderen van 6 tot 8 jaar maar mijn dochtertje is bijna 12 die vindt dat echt niet leuk.........

Pfff, al met al best moeilijk om een goed passend ponywesternzadel te vinden!

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken! +:)+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:49

Daarom gaf ik ook de BF stella aan, alleen is dat net geen westernzadeltje, maar wel de goede maat denk ik en toch best wel stoer met die blingbling *D

Westernzadels zijn nou eenmaal gauw wat lang, dus als je een cheyenne/stella kunt bestellen met een knop dan lijkt ie al iets meer op een westernzadel en past ie wel.
Laatst bijgewerkt door Britt op 13-10-10 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:50

TS, als je goed zoekt is er van barefoot ook een zadel maat 0!
"gewoon" bruin en echt western...
De blauwe en roze zijn ook gewoon te klein voor haar(maat x0), die zijn voor kinderen tot ongeveer 8 jaar ;)
Kleintjes zouden er langer mee kunnen doen.
Andere optie is een cheyenne maat 0 met knop, das alleen iets minder western..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:00

claudiaM33 schreef:
Ben er inmiddels achter dat ik een zadel met zitmaat 13 inch nodig heb en een medium boom.
Bob Marshall vind ik ècht boven het budget bovendien vraag ik me af of ze die in ponymaat hebben.
Onze pony is echt een kleine B pony, dus zadel moet niet te lang zijn zijn!
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een boomlooszadel, mits ie goed ligt en er uitziet als een ècht westernzadel!
Vind de kleine western zadeltjes van Barefoot iets te kinderlijk met die roze en lichtblauwe kleurtjes, dat is leuk voor kinderen van 6 tot 8 jaar maar mijn dochtertje is bijna 12 die vindt dat echt niet leuk.........

Pfff, al met al best moeilijk om een goed passend ponywesternzadel te vinden!

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken! +:)+

Ze bestaan wel in kleine maten net als de hilason die zijn een stuk goedkoper en boomloos en een echt westernzadel.
Dus echt leer en stevig je ziet er niet aan dat het boomloos is maar het is het wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:01

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:09

Moontje1991 schreef:
Boomloos is inerdaad een mooie optie.
Maar barefoot zou ik zeker niet doen dat zijn gewoon flapjes met een flapsingel en flapbeugels.
De pommel kun je plat knijpen of eigenlijk kun je het hele zadel platknijpen en dubbel vouwen zodat het door de brievenbus past.
En ja dat zeg ik uit ervaring.

Zoals sommigen als zeide heeft eurohorse ook 2de hands zadels en anders kun je ook naar een hillason kijken geen super kwaliteit maar wel beter dan de barefoot en het is een echt zadel inplaats van een opgedoft barebackpad.

Hou kòm je in hemelsnaam aan deze onzin ? :D :(:)

Jij hebt echt geen idee waar je over praat , ik zou graag eens een filmpje van je zien waarin je een Barefoot door de brievenbus frommelt , mafkees :+

Een Barefoot is niet zo'n flut boomloosje als die goedkope van Marktplaats hoor , DAT zijn inderdaad bareback-pads met 2 steunbeugeltjes erop.
Een Barefoot is een heus anatomisch gevormd zadel , en zelfs de allereerste versies die wat slapper waren (zonder VPS of kussentjes) zijn nu nog volop gelukkig in gebruik , 7 jaar na aankoop , maar ook die frommelde je niet door de brievenbus :P

Verder : er bestaat helemaal geen roze westernzadeltje van Barefoot :)

Ze hebben 1 westernzadeltje voor ponies , en dat is een zwarte met blauwe accenten. Deze is ook niet geschikt voor de allerkleinste kinderen , wordt juist gebruikt door jonge slanke tieners op kleine ponies :)

Neemt niet weg dat een BM zadel veel mooier is , veel meer echt western , bewerkt leer enzo.....maar daar zit dan ook een stevig prijsverschil in.
Die van Barefoot is gewoon voor de doelgroep : kleine pony waar kinderen snel uitgegroeid zijn , dus mag niet te veel kosten...dus kunststof zonder teveel fratsen :P

Ook een Barefoot is geen wonderzadel dat voor elke combinatie perfect is , maar het is wel een supermakkelijk zadel dat heel veelzijdig is qua pasvorm en voor veel combinaties ideaal is , maar natuurlijk niet voor alles en iedereen , dat kan je gewoon van geen enkel zadel verwachten :)

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:44

Hoi Claudia,

Zoals afgelopen zondag gezegt, heb inderdaad nog een klein kinder Alamo westernzadel liggen. Het is een mooi westernzadel maar dan in een kleinere uitvoering.

Wellicht dat dit Steffie past.

groetjes,
Bri