Gewoon een standaard enkel gebroken bitje. Ik heb bij mijn twee jaars een bitje in gestoken op stal en na een 3tal min weer uitgehaald, dag erop 5min, week er op 10min tot dat hij gewoon rustig kan eten met het bitje, of rustig op kauwt. Je merkt algauw of dat hij er nog door geïrriteerd is of niet. Daarna longeren met bit. Daarna teugels bevestigen (zeker niet te kort)..gewoon dat hij wat weerstand voelt als hij hoog loopt. Inmiddels aan 2j en 4maand een lichte ruiter opgehad voor 10min.Aan 3jaar inrijden Ik vind het niet nodig om van sidepull over te schakelen op verschillende diktes. Ik kies voor één snaffle waar hij de ganse basistraining op wordt gereden (tot 4jaar). Het paard mag van jongs aan voelen dat het niet moet hangen op het bit. een consequente hand die direct loslaat als het paard loslaat is het belangrijkste. Dan hoef je geen twisted wires of andere marteltuigen te gebruiken om voorgaande laksheid of hardhandigheid op te lossen. Eenmaal de basis er in zit ga ik verfijnen met bosal en daarna aan 4 a5 jaar op shank afhankelijk van hoe ver het paard staat. (misschien valt deze laatste stap zelfs achterwege.. dat zie ik dan wel weer)