[WN] welk bit voor een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

welk bit voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 10:59

hoi,
veel wordt er over bitten gesproken maar eigenlijk mijn vraag daarop kan ik geen antwoord vinden

in mei wordt mijn quarter 3 jaar en dan wil ik met hem aan de slag gaan,
lichte werkzaam heden
over het zadel daar ben ik al aan uit

nu een bit: (deze ben ik zoekende)

alleen welk bit voor een jong paard dat geen bit gewend is en waarom ....

Stormchaser

Re: welk bit voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:02

Ik gebruik zo'n Bob Avila bitje, werd mij aangeraden door de trainsters bij ons op stal. Ben er tot nu toe erg tevreden over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:04

Laat eerst de tandarts komen ivm wolfskiesjes en haken.
Die kan dan meteen aangeven wat voor soort bitje qua mondstuk afgaande op ruimte, dikte tong en lagen. Hij kan je ook meteen helpen met het opmeten voor de juiste breedte.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:29

IK heb voor Mo een Myler level 1 gekocht. Staat bekend als een erg zacht maar duidelijk bitje dat vaak goed verdragen wordt. Mocht hij het niet prettig vinden dan zoek ik weer verder.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:11

Ben bij mijn paard ook begonnen met een Myler level 1 bitje, de comfort snaffle MB02. Nog nooit een fijner bit gehad, paard liep er super op (rij inmiddels op 1 hand met shanks), maar bent het ook eens met wat tamary zegt: tanden & mond na laten kijken

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:50

Bij mij op de manege beginnen ze altijd eerst met een sidepull en daarna heel rustig over op een doodgewoon snaffletje.

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:04

Ik heb zelf ook een 3 jarige en ik rij met een dubbel gebroken bitje en hij is ingereden met een enkel gebroken maar ik vind dit zelf fijner

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:05

Gewoon een standaard enkel gebroken bitje. Ik heb bij mijn twee jaars een bitje in gestoken op stal en na een 3tal min weer uitgehaald, dag erop 5min, week er op 10min tot dat hij gewoon rustig kan eten met het bitje, of rustig op kauwt. Je merkt algauw of dat hij er nog door geïrriteerd is of niet. Daarna longeren met bit. Daarna teugels bevestigen (zeker niet te kort)..gewoon dat hij wat weerstand voelt als hij hoog loopt. Inmiddels aan 2j en 4maand een lichte ruiter opgehad voor 10min.Aan 3jaar inrijden Ik vind het niet nodig om van sidepull over te schakelen op verschillende diktes. Ik kies voor één snaffle waar hij de ganse basistraining op wordt gereden (tot 4jaar). Het paard mag van jongs aan voelen dat het niet moet hangen op het bit. een consequente hand die direct loslaat als het paard loslaat is het belangrijkste. Dan hoef je geen twisted wires of andere marteltuigen te gebruiken om voorgaande laksheid of hardhandigheid op te lossen. Eenmaal de basis er in zit ga ik verfijnen met bosal en daarna aan 4 a5 jaar op shank afhankelijk van hoe ver het paard staat. (misschien valt deze laatste stap zelfs achterwege.. dat zie ik dan wel weer)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 15:04

oke bedankt voor jullie meningen over de myler hoor ik meerdere goede dingen alleen zag ik er een prijs kaartje aan van geloof zo een 99 euro daar schrok ik toch stiekem best wel van

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:45

Ik ken iemand die regelmatig tweedehandsen heeft liggen voor nette prijzen :P

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:53

Ik heb mijne op een dubbel gebroken trensje ingereden,
loopt ze heel fijn op

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:53

Wij hadden een enkelgebroken zeembit voor ons paard. Deed hij het goed op. Inmiddels loopt hij op een dubbelgebroken kneveltrens.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:33

Ik vind het ook een duur bitje, maar het bitje is het geld waard.