Kan iemand mij misschien de rangorde vertellen van de "westernbitten" van zwak naar sterk? misschien voor en nadelen ... Mijn paard kent een gewone trens en bosal.
Groetjes
spicegirl
Geplaatst: 23-09-10 22:41
mondstuk hangt af van de mond van je paard.(laag gehemelte/hoog.diepe of korte mondspleet. dikke of dunne tong ) hoe korter de scharen, hoe zachter. langer is dus scherper.hoe meer -achterwaarts- gebogen, hoe zachter.recht is dus scherp(er) hoe meer bit er boven je mondstuk zit ( waar je je bakstuk aanmaakt ) hoe zachter. bij myler is ook meer info!
En dan de mondstukken zelf : je hebt ongebroken, met rollers, gebroken, dubbel gebroken, lichte correctional, correctional, spade, cathedral, donut, billy allen, lowport grazers, medium port grazers, highport grazers, bitten die ook nog op het kopstuk werken, enz enz
Ik heb ook een vraagje over bitten. Mischien dat jullie hier mij kunnen helpen?
Ik heb een enkel gebroken shank bit liggen. Maar deze heeft sweet iron. Van dat roest erop. Mijn pony vind dit bit verschikkelijk. Shanks is ze gewend. Maar ze houdt gewoon niet van dat roest erop.
Toch zeggen ze dat dit ontspannend moet werken. Hoe kan het dat mijn pony dit zo erg vind?
Daarbij ook de vraag, waar ik een goedkoop training shanks kan vinden?
Het kan best dat je pony het niet lekker vindt, die van mij moet er ook niets van hebben, geen van beide paarden trouwens niet. Ze doen het veel beter op een rvs bit. Het is dus echt voor ieder paard anders. Volgens mij zijn er genoeg plaatsen waar je een simpel enkelgebroken shankbit kunt kopen (Arthur, JustWestern, Westernspul, etc., even googlen) en een gewoon bitje is echt niet zo duur, maar ik weet niet wat voor jou duur/goedkoop is.