[WN] Hoe lang mag het zadel zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe lang mag het zadel zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:01

Daarmee bedoel ik dus: tot aan waar mag de achterkant van het zadel komen bij een paard?
Ik begrijp wel dat de maat natuurlijk vooral met de ruiter te maken heeft, maar ik hoop dat jullie ook begrijpen dat ik geen 16 inch zadel op een shetlander van 85 cm ga leggen :)) Dat is toch echt te lang...

Ik wil namelijk toch een westernzadeltje aanschaffen voor mijn kleinste shet, omdat er simpelweg nooit iets goed ligt op ze (en boomloos doe ik liever niet), maar de combi westernzadel en shetlander gaat, naar mijn weten, vrij vaak goed?
Vandaar.. Iemand die bereidt is om een leek op western-gebied te helpen :)) ?

DubbelFun

Re: Hoe lang mag het zadel zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:25

Als ik in je profiel lees dat je 16 jaar oud bent en 155 lang én het is de bedoeling dat je zelf in dat westernzadel op die shet wilt gaan rijden dan kan ik je op voorhand zeggen dat je niet iets gaat vinden.
Op een shet past een zadel van hooguit 50 cm lang en daarin vind je de zittingmaat 12/13" en daar ga jij niet meer in passen.

Verder moet ook voor een shet het zadel gewoon goed passen zéker als daar meer op gaat zitten als een kind van xxweinigxx kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:50

Wauw, en waar haal jij de informatie vandaan dat ik erop ga rijden :+ ?
Ik ben niet gek... Iets minder snel conclusies trekken mag wel?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:46

85cm is best klein. Wij hebben op de shet van 95 cm eerst een 12'' gehad voor mijn zoon van toen 3. Toen hij 10 was konden we bij toeval een 14'' zadel overnemen dat nog niet te lang is. Mijn zoon pastte toen echt niet meer in de 12'' ondanks mega klein kontje.
De pad is wel wat te lang, maar wipt iets op en de pony heeft er nog nooit last van gehad. Komt geen druk op en irriteerd hem totaal niet.
passend vind je bijna niet. Onze pony is kort en heeft niet zijn bouw geheel mee. Hier zijn de kleine zadels geen beste kwaliteit vaak. Dus wij hebben het beste dat we konden vinden, en een dikke pad.
Ook hebben we 2 leuke western hoofdstelletjes erbij en daar wel een gewoon engels trensje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:30

Heb er al een hoor :j
Het is een 12 inch, voor het 'mooie' lijkt hij wat te lang maar hij bleef prima liggen tijdens het rijden! Dus ben er helemaal blij mee :D Hij heeft een vrij lange rug dus dat is wel in zijn voordeel :j