[WN] zadelmaker, zadel te groot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

zadelmaker, zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:32

Mijn (verzorg)paard met korte rug krijgt nu een 17 inch dressuurzadel, 17,5 is waarschijnlijk te lang. Nu bekeek ik zijn westernzadel is kritisch, en als ik dit netjes achter zn schouder leg, dan raakt het zadel bijna zn kont!? Zijn de maten bij een westernzadel anders, oftewel mag een zadel daarbij verder dan de laatste rib liggen? Of mag hierbij het zadel over zijn schouder liggen? Hij heeft al een roundskirt, maar de inch is geloof ik vrij groot.

En als het klopt wat ik zeg, dan moet het zadel dus nageken worden/vervangen. Maar kunnen "gewone/Engelse" zadelmakers dit, denk t niet? Hoe kom ik dan aan een westernzadelpasser?

crazycactus

Re: zadelmaker, zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:25

Heb je misschien een foto van t zadel op je vzp? Dan is het makkelijk voor ons om t beoordelen.

nonatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:28

ja, een foto van het paard en het zadel zou handig zijn

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:32

Ik ben afgelopen weekend naar een westernwedstrijd wezen kijken. Ik zag daar heel veel westernzadels die nogal klapperen op de lendenen. Ik weet niet of dit zo hoort...Ik vind ze er wel groot en log uitzien...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:30

Ik heb wat meerdere foto´s gedaan, ik heb eigenlijk niet echt een mooie zijkant foto. Indien nodig kan ik ze natuurlijk wel maken. Bij het zien van de foto´s heb ik het idee dat het zadel meer naar achter moet. Maar als het ik het echt achter de schouder leg, dan komt het dus bijna op zn kont. En let niet op de oncharmante sta fotos haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb niet het idee dat het zadel klappert ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:37

Vind t wel meevallen hoor. Op de eerste foto ligt t zadel idd te veel naar voren, maar als je hem iets naar achter legt is ie niet te lang. Een westernzadel is nu eenmaal langer en groter dan een engels zadeltje.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:39

Op de andere foto's ligt het zadel wel goed? Maar het schoudervrijheid/laatste rib verhaal gaat met een westernzadel dus niet op?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:43

schoudervrijheid zeker wel, maar je pad moet je natuurlijk niet mee rekenen in de lengte van je zadel. Als je het zadel voor iets naar achter legt vind ik hem echt niet te lang. Het is al een heel kort zadeltje.