Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

iana schreef:Heel moeilijk om zo te zeggen natuurlijk.
Ik heb ook een hele ronde haflinger, heb een westernzadel op maat laten maken.
Nu dat het zadel goed ingereden is en de skirts zijn meer naar het lichaam gezet, kan ik zeggen dat het goed ligt nu. Ik kan makkelijk alleen opstappen, wat in het begin niet zo goed lukte.
Het is een gekend probleem bij ronde paarden vandaar dat het best passen is met een naakte boom, ik ben in elk geval héél blij met de investering.
Je blijft zoeken en veel geld uitgeven en dan toch weer niet goed.
Ik heb me toen echt sufgezocht naar een zadel tot ik dan toch de juiste manier van passen ontdekt heb.
Heel vervelend als het zo schuift, je raakt je vertrouwen kwijt denk ik
quarterH schreef:als je zadel zo schuift dan past ie dus niet goed.
Jaycee_ schreef:Kan idd ook aan de pad liggen, dus even een andere proberen

WillieB schreef:Kan nooit aan de pad liggen ,als een zadel goed past maakt het niet uit wat voor pad of blanket je gebruikt(mits niet te dik)
het blijf altijd op zijn plaats. Of dat de pad is die voor het paard het fijnst is is een andere vraag.
het kan ook zijn dat de rigging niet bij het paard past, ondanks dat de boom goed past schijft het zadel toch.
crazycactus schreef:WillieB schreef:Kan nooit aan de pad liggen ,als een zadel goed past maakt het niet uit wat voor pad of blanket je gebruikt(mits niet te dik)
het blijf altijd op zijn plaats. Of dat de pad is die voor het paard het fijnst is is een andere vraag.
het kan ook zijn dat de rigging niet bij het paard past, ondanks dat de boom goed past schijft het zadel toch.
Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb een uberronde haf waarbij het zadel met een neopreenpad meer schuift dan met een wollen.
) en ik heb er niets van gemerkt
kon zelfs normaal afstijgen. Deze dame heeft gelukkig wel een flinke schoft (alhoewel zonder zadel rijden geen pretje is
) 
(short en wide van equiflex)crazycactus schreef:Bij mijn hafje schuift het van links naar rechts, ik heb het zadel gepast met pasmal, en de zweetplek is heel mooi egaal. Het probleem bij mijn paard is dat hij gewoon echt totaal geen schoft heeft en een zadel als het ware op een ton ligt. Zolang je recht uit rijd is er niet veel aan de hand als je zelf in balans zit, maar op de cirkel rijden is een stuk lastiger.
Ik heb voor hem een continantel equiflex en de rigging zit echt onder de fender, op zich voor hem wel een goede plek.
Vorige week was ik op mijn qh-merrie aan het rijden, om de een of andere reden was de singel helemaal los gegaan (hing aan de latigo onder haar buik) en ik heb er niets van gemerkt
kon zelfs normaal afstijgen. Deze dame heeft gelukkig wel een flinke schoft (alhoewel zonder zadel rijden geen pretje is
)

HumbleTalent schreef:Als je zadel van links naar rechts schuift heet dat rocking. Dat komt doordat je paard een platte rug heeft, maar de boom een bolle vorm aan de onderkant heeft. Mijn zadel had dat volgens arthur ook op een ronde quarter waar ik het oplegde. Volgens hem kon dat geen kwaad (tenslotte was het meest verwoestende de ruiter zijn zit en niet een zadel). Ik heb echter zelf nooit het zadel extreem voelen rocken.. heel soms inderdaad in bochten. Als het echt zo erg is bij jou kan het misschien geen kwaad voor je paard, maar wel voor je zit en dat is dan wel weer kwalijk voor je paard.
Arthur adviseerde mij om als ik een optimaal zadel wou hebben een equiflex te nemen. Deze hadden een vlakkere boom die geschikter zou zijn voor rondere/ bredere paarden. Een pad vangt wel iets op (deed mijn pad ook volgens Arthur), maar als hij echt zo erg schuift zal geen enkele pad dat kunnen ondervangen. Tijd voor een ander zadel denk ik..
een rockingchair gaat toch ook niet van links naar rechts.