[WN] wie rijdt er hier boomloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

wie rijdt er hier boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:05

ik twijfel over mijn zadel (of t wel past of niet)evelien wordt al gemaild voor advies.
Nou neig ik toch naar boomloos zadel..
Heb jij er een,zoja welke en waarom?
Of wil jij juist perse geen boomloos en waarom niet?

8nnemiek

Re: wie rijdt er hier boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:08

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:09

Ik hbe een boomloos zadel. Ik had hiervoor een boom zadel, maar dat was oud, en helemaal versleten. Ik ging daarna op zoek naar een ander zadel.
Ik wilde eigenlijk een westernzadel, maar hoorde van veel mensen dat die heel moeilijk te passen waren. Goed, wat dan wel? Toen kwamen mensen met een boomloos zadel aangezet. Dus ik een advertentie op bokt gezet, of ik het niet eens mocht proberen bij iemand. Ik kreeg een reactie, kon bij iemand een boomloos zadel proberen, en bij iemand anders western- en stockzadel proberen. Eerst het boomloos zadel geprobeert, ik klom erop, en wilde eigenlijk al niets anders meer. Toen ik later ook nog een reactie van iemand kreeg die er eentje had die ze wegdeed, heb ik de westernzadels afgebeld, en ben ik het boomloos zadel gaan halen.
Ik vind het veel fijner rijden, voel mijn paard veel beter aan. Ook is mijn zit steviger in dit zadel dan in het vorige zadel. En met buitenrijden is het ideaal. Ik heb laatst een 4 uurs rit gemaakt, en had eigenlijk nergens last van :) Voor mijn knollie niets anders meer :)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:11

Ik heb een barefoot cherokee. Bevalt prima, zeker omdat ik meer als een paard heb.
Je kunt het zadel wat makkelijker wisselen als een zadel met boom. Ook makkelijk als je dier nog groeit, en dus nog van rugvorm verandert.
Ik wilde een boomloos, omdat ik op een van mijn paarden geen passend zadel kon vinden, toen eens een weekend een proefzadel van barefoot heb besteld. Dit kost je enkel de verzendkosten, en ik vond dat ik het toch minimaal eens kon proberen. Het is me zo goed bevallen, dat ik toen gelijk een barefoot cheyenne gekocht heb. Deze heb ik na een tijdje, verkocht, en een cherokee terug gekocht.

Misschien ook een idee ? Een proefzadel van barefoot aanvragen, dan heb je toch in ieder geval een beetje een idee hoe zo'n zadel voelt, en zit. Bevalt het niet, ben je met iets van 15 euro klaar ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:15

Volgens mij heb je mijn zadel toen getest, pluttersput, op Mystic, toch? ^^

Ik heb hier ook alleen maar goede ervaringen :)
Eerst een barefoot cheyenne gehad, en later de arizona aangeschaft omdat ik liever een echt westernzadel met knop wilde. Nooit spijt van gehad. Zit heerlijk, past perfect.. :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:31

Klopt ja :D Dat was inderdaad op Mystic!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:27

Voor ons nooit meer boomloos.
Het zadel lag in de eerste instantie prima en voldeed ook goed voor de normale ritten en training. Maar vanaf het moment dat ik mijn paard zwaarder ging belasten (hele lange ritten en zwaardere trainingen) begonnen de problemen. Paard kreeg flink last van zijn rug.
Daar in tegen zat het zadel voor mij wel super.
Nu rijden wel al weer een flinke tijd met boom en m'n paard loopt weer als een zonnetje.
Ik had overigens een zadel van barefoot.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:42

Voor mij ook geen boomloos. Ik heb liever een goed passend zadel met boom. Kwestie van Evelien of Westernspul langs laten komen. Keus genoeg en goed advies.
Ik vind het zowieso niet lekker zitten maar ook met trainen krijgen veel paarden toch last.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:07

FindingJack schreef:
Voor mij ook geen boomloos. Ik heb liever een goed passend zadel met boom. Kwestie van Evelien of Westernspul langs laten komen. Keus genoeg en goed advies.
Ik vind het zowieso niet lekker zitten maar ook met trainen krijgen veel paarden toch last.

Mag ik vragen hoe je aan die info komt? Eigen ervaring? Verhalen die de ronde doen?

Een zadel met boom past nooit 100% trouwens :) Een paardenrug is flexibel en een boom is hard.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:11

hier ook in het begin wel tevreden over boomloos
maar na zwaardere training en idd langere ritten begonnen de afdrukken onder het zadel te veranderen
na boom wisselen werd dat niet beter
sil begon slechter te lopen en kon niet geven wat ik wilde
werd ook zuur en begon te reageren bij aansingelen en bij veranderingen van gang bv van draf naar galop gooit ie eerst zijn kop de lucht in (dat is er helaas ook niet 123 uit te krijgen ;( )
toen eens een zadel van de manege er op gegooit en dat was al dag en nacht verschil
hij liep veel beter was alert ik werd niet meer voorover gedrukt en het zadel zat een stuk steviger
daarna na passen en meten een zadel gevonden en zijn we weer in een jaar met sprongen vooruit gegaan
uiteindelijk zat zijn halve rug vast en is ie alweer uit zijn zadel gegroeit
dus nu word een boom zadel opmaat voor hem gemaakt zijn rug is weer ok en zelfs zonder zadel loopt ie beter dan met zadel

terwijl je zou denken dat een boomloos voor een tink toch wel "de" oplossing zou zijn
helaas voor de mijne niet dus

mijn advies probeer het eerst voor je keuzes gaat maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:14

ik heb ook een boomloos! van barefood

eerst wou ik een boomzadel gaan aanschraffen, maar ik vertrouwe de zadelpasservice niet en ik vond het een heel gedoe om een zadel te krijgen.. ( lang verhaal xD )

toen ben ik gaan rondkijken en kwam ik topics tegen over boomloos, heb een testzadel voor eenw eek bij barefood uitgeprobeert en heb er toen zelf 1 gekocht

ik ben er heel blij ( al is het wel wennen ! ) en ik vind de looks van barefood ook leuk =D

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:19

heb een freemax boomloos zadel gekocht bij westernspul, rij 6 keer in de week half uur tot een uur ermee, heb het net een paar maandjes, bevalt tot nu toe prima. Enige is dat het een klein beetje schuift bij het opstijgen, heb dat verholpen door met krukje op te stappen, dan zit ik gelijk recht en blijft het ook recht liggen rest van de tijd.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:26

Ik heb een barefoot gehad maar dat was geen goed idee op mijn heerlijke ronde paardje :+ Ben er zo eens flink af getotterd toen het zadel plots scheef trok tijdens het galoperen op buitenrit (en ik kreeg de singel niet vaster als dat hij toen zat!) dus dat was heel snel exit boomloos zadel en welkom boomzadeltje. ;) Heb dan wel een boomzadel gekocht van Esther Groen (een Guichard) dus dat is allemaal netjes gepast geweest. :j

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:44

Ik heb zelf nog nooit met een boomloos zadel gereden, maar mijn vader heeft er onlang eentje geprobeerd. Ondanks dat hij een arabier heeft (toch wat schoft) schoof het zadel bij het opstappen. Nu is mijn vader niet meer van de jongste en stapt al niet meer soepel op, laat staan met een zadel dat schuift.
Ik weet niet wat hij nu gaat doen, hij vond het wel goed zitten (na even te wennen, dat wel). Maar ik heb hem toch gewaarschuwd, ik heb ook al veel gelezen dat bij heel lange ritten de paarden last krijgen (ik weet het dus niet uit eigen ervaring hoor, maar heb het toch al veel gehoord ;) ), maar meer dan 3 uurtjes rijdt hij toch niet meer. Maar voor mij is dit al reden genoeg om dit niet aan te schaffen.

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:49

Ik rij ook boomloos :P Ik heb een fjordje en in de winter is zij altijd een beetje dun en in de zomer heeft ze een hele dikke buik! Het voordeel is dus van boomloos dat hij gewoon meegroeid met je paard. En voor jezelf zit het ook heerlijk! :D Ook past het op bijna ieder paard. Ik heb een barefoot London eigenlijk is het stuk waar je met je benen op ligt iets te lang voor haar dus we zijn druk aan het sparen voor een barefoot Cheyenne. En na een paar uurtjes rijden heeft mijn paard er nog echt geen last van.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:51

Iemand bij mij op stal heeft ook een fjordje en zij is zeer tevreden over haar barefoot. Het zadel schuift ook totaal niet bij haar paard terwijl het bij mijn paard bij wijze van spreken meer onder haar buik hing dan dat het op haar rug lag.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:54

Hier ook boomloos :D western.
Op deze foto ligt hij te ver naar achteren.
maar het ligt en zit als een huis nu :D

Afbeelding
Afbeelding

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:30

Al jaren Boomloos,maar alleen Bob Marshall.
Onze oude merrie Speckie,zou met een ander zadel b.v niet meer te rijden zijn.
Door leeftijd en 13 veulens een hogere schoft en doorgezakte rug gekregen.
Daar zijn geen passende zadels voor te krijgen hoor.
En ze vind het nog zo leuk om mee te lopen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:42

@renate85: Welk merk boomloos zadel is dat?
Ziet er uit als een gewoon boom westernzadel.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:39

hmm idd toch wel de reakties die ik al eerder had gehoord.
Het verschuiven en dat paarden toch bij langere ritten last krijgen.
Ik rijd dus alleen maar lange buitenritten dus ik twijfel enorm...
Sowieso wacht ik t advies van evelien af.
Voordeel van dat boomloze vind ik t gewicht echt heeeeerlijk.
En tussen mijn oren zit idd de stugge boom van een boomzadel dat natuurlijk niet soepel is.
Aan de andere kant mijn montana zit nu als een stoel (voor mij)
Hoe meer reakties hoe beter...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:54

Ik denk dat de mensen hier boven, die er wel problemen mee hebben gehad, misschien een ouder boomloos zadel hadden? Zonder vps? Het nieuwe vps drukverdeel-systeem schijnt heel erg goed te werken :) En dan kun je ook nog speciale inlages erbij kopen met een kunstof kern, zodat de druk nóg beter verdeeld wordt. Maar dan verlies je natuurlijk wel weer wat flexibiliteit.

Maar mijn eigen barefoot heeft ook geen vps, en ik heb nooit problemen gehad. De problemen komen pas als je de druk niet verdeeld, en bijvoorbeeld te veel in de beugels staat of te veel doet lichtrijden. Als jij de druk zelf goed verdeeld over je bovenbenen, kont en beugels, en je beweegt netjes mee, dan kan er niks mis gaan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:42

Ik had nochtans een barefoot met vps EN een anti-slip-pad eronder en toch bleef het zadel schuiven. Ik denk gewoon dat het heel paard-afhankelijk is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:20

Ik rijd ook voornamelijk lange ritten, en ik heb nog geen problemen :n En ik rijd toch al bijna een jaar met het zadel..

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:22

Zeker wel uit eigen ervaring maar ook van anderen in mijn omgeving. Toen boomloos ineens "in" was hebben veel mensen de overstap gemaakt maar bijna iedereen is al weer terug naar het gewone westernzadel. Voor reining en cutting zijn ze niet geschikt. Ook mensen die veel buiten reden kregen te maken met paarden met een pijnlijke rug. Ik heb 2 verschillende barefoods geprobeerd maar ook het opstappen kon al niet zonder schuiven. Geen zadel past 100% dus ook een boomloos niet. Maar met een goed passervice kun je goed aan een zadel komen waar je paard GEEN last van krijgt. Of dat nu met of zonder boom is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:42

Na jaren boomloos (Bob Marshall) te hebben gereden, ben ik nu overgestapt op een ultra flexibel zadel: de Debra Sibley Ultra-Flex :D .

Mij beviel de BM uitstekend maar mijn paard kreeg bij intensiever rijden (twee keer per week redelijk lange buitenrit + meerdere malen trainen in de bak) last van plekken met wit haar onder mijn zitvlak en een gevoelige rug ... Ik heb verschillende alternatieven geprobeerd (en weet ik het hoeveel pads), maar ben dus uitgekomen op de Ultra-Flex.