[WN] Beenbeschermers, te warm?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Beenbeschermers, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:45

Ik heb sinds kort volgende beenbeschermers:
http://www.allesvoorjepaard.nl/images/spring1.gif

Nu heb ik altijd geleerd dat het heel warm kan worden onder zulke beenbeschermers, te warm voor het paard zijn pezen. Mij zul je dus nooit peesbeschermers zien dragen "omdat iedereen het doet". Maar nu ik toch aan de spin ben begonnen tijdens de lessen, is enige bescherming wel nodig.
Nu zei m'n trainer van ze gewoon al aan te doen voor de les, dan hoeven we ze niet aan te doen in de piste en kan er geen zand tussen kruipen. Oké, klinkt erg logisch maar...tegen eind van de week roepen ze tegen 30 graden af. Ik vind het zo al wat te warm om dat intensief te trainen maar kom... we gaan er niet dood van hé ;) .
Maar wat mij dan wel dwars zit, is dat ik mijn paard die dingen al om doe om dan vervolgens het eerste half uur te rijden (opwarmen, aan de hulpen zetten etc), zonder dat ik ze dan echt nodig heb.
Wat denken jullie hiervan? Moet ik gewoon voet bij stuk houden en ze pas aandoen als we aan de spin-oefeningen beginnen? Of ben ik aan het overdrijven en kan dit heus geen kwaad...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:21

Je zou de beenbeschermers van Pessoa anders kunnen proberen, die zijn helemaal open en verluchten daarom veel beter.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de uitleg die erbij staat ...
Dubbele klittenbandsluiting met verwisselbare klep. Buitensporige warmte bij de pezen kan peesonstekingen veroorzaken. De soepele rubberen structuur van de PESSOA beenbeschermers heeft geopende delen, ook genaamd geluchte delen die de verwarming van het been tijden het werk en vooral tijdens de herstelfase zo veel mogelijk reduceert, wat het risico van peesontsteking beperkt. De ventilatie bevordert de zweetafvoer zodat de benen droog blijven.

(Er zijn er ook voor de achterbenen)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:23

Ik heb de deze juist gekocht dus ik ga echt geen andere kopen. De beenbeschermers die jij voorstelt, lijken me ook niet geschikt voor western (spins) te doen. De beenbeschermers die wij gebruiken dienen echt om de benen te beschermen, moest er 1 been tegen het andere aantikken bij het overstappen. Dus de kroon en de hoef moeten mee beschermd zitten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:26

Ze staan anders wel op een westernsite ;)

Maar ik zou de beenbeschermers toch pas aan doen als ze echt nodig zijn hoor. Je paard zal maar een peesblessure oplopen dan ben je wel gezien.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:23

Als je ze echt enkel voor de spin nodig hebt, doe je beter gewoon bell boots aan ipv die combo-boots.

cornelie

Re: Beenbeschermers, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:39

Of beschermers van geperforeerd neopreen, die laten lucht door dus zijn een stuk minder warm.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:41

OOk heel veel westernruiters rijden tegenwoordig weer met normale been bescherming, omdat de neoprene idd warm kunnen worden. Ik zelf zou voor de spins kiezen voor bellboots, want dat wil je beschermen en daar kan best een simpele beenbescherming boven.
Achter wordt weer ander verhaal als je gaat stoppen. veel mensen doen de skidboots om voor de stops en niet tijdens het warmrijden. Is in principe 2 tellen werk en je legt ze op de bakrand inc borstel of hangt ze aan je zadel, wat je makkelijk vindt. Maar er zijn ook skidboots met neopreen die je makkelijker de hele tijd om kan hebben. Wordt dus wel weer warm, dus een keus die je soms moet maken afhankelijk van je paard, niveau van trainen de bak etc etc

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 08:26

Ik ga ze dus pas aandoen als we de spin gaan oefenen, mijn trainer kan op zijn hoofd gaan staan :D ;) , ik hou vol! :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:13

Yep, de Ventech's van PC zijn erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:02

gewoon volhouden! ;)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:29

Daarom rijden wij in de zomer altijd met Davis Splintboots!!
Maar wij rijden wel ALTIJD met beenbeschermers!!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:14

Ik heb er van Pro Equine.
Moet zeggen dat deze van zichzelf goed ademen.
Als ik ze eraf haal na een uur intensieve les, is het nog koel eronder.
Ik rij altijd met beenbeschermers, je weet maar nooit...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:19

Het schijnt dat pas na ca. 2,5 uur de temperatuur onder ( neopreen) beschermers zo hoog oploopt dat er peesbeschadigingen kunnen optreden. Dat is o.a. de reden dat het gebruik ervan bij een lange buitenrit en endurance wordt afgeraden.
Bij extreem hoge temperaturen zal dat wel wat sneller gaan maar als je een uurtje traint dan kan je de beschermers echt wel aan het begin van de les omdoen, na het werk de benen afspuiten om ze weer te koelen en dan is er, voor zover ik weet, geen probleem.

Of als het heel warm wordt geen spins trainen......... ;) Of deze kopen; http://www.profchoice.com/htmldocs/prd/ ... d/ve4.html

Als je paard zichzelf steeds aantikt tijdens de training is er zeer waarschijnlijk iets anders aan de hand, maar ik neem aan dat het hier om voorzorgsmaatregelen gaat.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:27

@ Elcid: het gaat idd om een voorzorgsmaatregel. Bedankt voor de info!

Ik ga ze in ieder geval pas op het moment van de spins aandoen. Bij deze temperatuur trainen is al (te) warm, het lijkt me echt niet fijn als je dan nog eens van die dikke dingen rond je benen hebt. Allé, da's mijn menselijke visie natuurlijk :D .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:19

Dana82 schreef:
Ik ga ze dus pas aandoen als we de spin gaan oefenen, mijn trainer kan op zijn hoofd gaan staan :D ;) , ik hou vol! :P

Dat wil ik zien :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:22

ontopic : ik doe gewoon bellboots en getten aan. Is veel frisser dan die neopreen toestanden.

anna_ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:26

Als je normaal traint (een uurtje hooguit) is er helemaal niets aan de hand hoor. Of je moet veel geld te besteden hebben en van die nieuwe beenbeschermers van Pessoa kopen. Ik zelf vind ze foeilelijk. :P

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:52

Ja mooi is iets anders hé :o :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 07:50

sevke schreef:
Dana82 schreef:

Dat wil ik zien :D

Haha, jij kent hem hé :D . Daarom is het eigenlijk wel heel grappig dat ik dit hier schrijf :D. En ja hoor, "je hebt je beenschermers niet aan" kreeg ik gelijk te horen. Mijn uitleg dat ik ze te warm vindt nu, daar trapte hij niet in ;) . Ach, ik had ze uiteindelijk gisteren toch niet nodig. Volgende keer (hopelijk is het dan frisser :D ) doe ik ze dan wel aan.

@ anne_ziezo: je kan op den duur wel zoveel geld aan van die dingen uitgeven. Waar eindigt dat? De beenbeschermers die ik nu heb zijn goed genoeg voor wat ik ermee doe. ;)
Laatst bijgewerkt door Dana82 op 25-06-10 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:54

Als jij de beenbeschermers alleen om wilt bij het spinnen, moet dat toch kunnen? Uiteindelijk is het jouw paard, en jouw probleem als hij wel een blessure oploopt...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 07:58

Cassidy schreef:
Als jij de beenbeschermers alleen om wilt bij het spinnen, moet dat toch kunnen? Uiteindelijk is het jouw paard, en jouw probleem als hij wel een blessure oploopt...

Tuurlijk, daarom deed ik ze gisteren (bij 30 graden) ook zeker niet aan. Maar zijn paarden en leerlingen rijden altijd met die dingen, zomer en winter (en meedere keren per week dikwijls). Hij heeft er nog nooit geen problemen mee gehad, dus daar sta ik dan met mijn theorie :D .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:48

Ik denk nu persoonlijk niet dat het zoveel kwaad kan. Zo vreselijk lang heeft het paard ze toch niet aan ? Uurke ? Het is nu niet dat je er 4 uur gaat mee wandelen, met die dingen om. :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:18

Tja, doe anders zelf eens van die neopreen dingen rond je benen en ga er eens een uurtje mee lopen op een warme dag. :+ Dan weet je zelf hoe het voelt en of het nu wel of niet erg warm wordt onder zulke dingen. Dat is nog de beste methode om te weten waarover je praat!! :P

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:24

Ik heb een set splinternieuwe PC's maar gebruik alleen de Davis nog maar. Vindt de PC echt véél te warm worden en ik heb het idee dat ik het ook merk aan mijn paard als ik de PC aan heb... lijkt wel of zijn benen dan op een gegeven moment 'slap' worden of zo. Als ik ze dan afhaal is het er echt vreselijk warm onder. Dat kan naar mijn gevoel nooit goed zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:34

Dan heb jij niet de nieuwste Ventech van PC want die zijn van geperforeerd neopreen en laten lucht door.