[WN] zadel te zwaar voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

zadel te zwaar voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:24

Ik heb een quartertje dat pas zadelmak is, een maand of drie geleden zijn we begonnen met het zadelmak maken. Na twee weken had hij wat verzuring van zen rugspieren, twee weken rust gehad en stilletjes terug beginnen werken. Ik had een zadel wat nie pasten dus nieuw zadel (tweedehands) gekocht, laten passen door een prof trainer. Het past heel netjes zeiden ze me. Ben nu ongeveer een 3 a 4 weken met men nieuw zadel aan het rijden. Het is een redelijk zwaar zadel maar omdat het toch goed ligt op men paardje heb ik deze zadel toch gekocht. Gisteren wil ik rijden en hij liep echt nie goed! Vandaag veearts erbij! Terug zen spieren belast! Hij denkt dat het zadel toch te zwaar is en hij moet terug 2 weken rusten en dan terug stilletjes beginnen eventueel met dressuurzadel... Dus ik stuur een berichtje naar men lesgever maar hij zegt dat het niet aan het gewicht van de zadel ligt maar aan het eten... Hij ziet er mooi gezond uit enzo... maar weet het zelf niet goed meer!

Moet ik weer een nieuw zadel kopen dat lichter is als deze of denken jullie dat het gewicht geen rol speelt?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:30

Hoe oud is het paard? Wat is het gewicht van zadel + ruiter + de rest van het tuig? Hoe lang wordt hij belast? Past dat zadel wel echt?
Goed mogelijk dat de optelsom gewoon te veel te snel is en dat je het later, rustiger en met extra ondersteunende training zal moeten aanpakken. Een paard moet er fysiek klaar voor zijn, en dat nog redelijk wat spieren opbouwen om een ruiter goed te kunnen dragen.
Maar positief.. wees blij dat je het merkt, er zijn ook paarden die gewoon blijven doorlopen met dit soort probleem ;) Jij hebt de kans er wat aan te doen voor het te laat is.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-06-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:31

ik neem aan dat als alles netjes rustig aan is opgebouwd, en jouw paard goed in de spieren zit een zadel niet te zwaar kan zijn... dat zou betekenen als jijzelf bijv 70 kilo weegt, en dan 5 kilo aankomt dat je niet meer op je paard zou kunnen omdat dat te zwaar zou zijn..
naar mijn mening zou ik toch nog eens iemand naar je zadel laten kijken, kijken of het wel echt goed ligt.. evt met een drukmatje eronder zodat ze kunnen zien tijdens het rijden hoe de druk verdeeld word....

mocht dan blijken dat het niet aan het zadel ligt, dan zou ik gaan kijken naar je training, mocht dat allemaal niet te zwaar belastend zijn, dan kun je gaan zoeken naar medische oorzaken...
vooral bij een jong paard is het zeer belangrijk, dat je regelmaat houd, niet te lang stil laten staan maar ook niet te veel belasten... bij mijn paard heeft het bijna 2 jaar geduurd voordat ze fatsoenlijk in de spieren zat, nu kan ik zeggen dat ze goed bespierd is en klaar voor het echte werk, en dan is ze nu 5 jaar...
niet veel paarden krijgen die tijd, maar soms zou het wel beter zijn....

groetjes keshia

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:34

ik denk eerder dat ie nog niet genoeg spieren heeft opgebouwd en dat je dit probleem niet oplost met een lichter zadel. bovendien, als jij er ook nog op zit zal het relatieve verschil niet groot zijn. of hij nou 60 of 65 kilo draagt (voorbeeldje he, heb geen idee hoe zwaar dat spul is en hoe zwaar jij bent) dat maakt niks uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:35

Volgens profiel van de TS is haar paard 2 jaar. Kan me best voorstellen dat het allemaal net iets teveel is. Hoeft niet uitsluitend aan het zadel te liggen maar ik zou dat in ieder geval laten uitsluiten door een expert en geen trainer. Vergeet niet dat een paard op die leeftijd met 'intensieve' training qua bespriering dusdanig kan veranderen dat je zadel na een maandje of 2 al niet meer past.

Daarnaast zou ik ook de intensiviteit en de trainingsmethode eens goed, eerlijk een kritisch bekijken. Met andere woorden, train je niet teveel en wat je traint doe je dat op de juiste manier? Een goede ruiter kan een 2jarig paard goed behouden en een slechte ruiter kan een volwassen exemplaar nog naar de *** rijden.

BritHittepit
BatmanBrit

Re: zadel te zwaar voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:40

nee hij is drie jaar, ik weeg zelf 50 kilo maar het verschil tussen een kunststof zadel en lederen western zadel is wel meer dan 5 kilo... zen training doen we echt rustig aan! Een week of 2 geleden is hij nog gecontroleerd op spierverzuring en was er niks aan de hand... weet me echt geen raad!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:45

Drie wil zeggen dat het nog drie jaar duurt voor hij volgroeid is. Bij mij zou hij nog niet eens onder het zadel zijn om eerlijk te zijn..

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:46

men profiel is intussen al aangepast! Stond nog op dat hij hengst was! Wat het geval niet meer is!

Zijn bespiering is al heel hard veranderd door het trainen, maar als hij nog niet genoeg bespieren heeft opgebouwd, hoe moeten we dit probleem dan oplossen? Door gewoon rustig te blijven trainen of te longeren of ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:55

Als hij gevoellig is voor verzuring in de rug zou ik longeren zeker meenemen in de training ipv rijden. Lekker lang en laag laten lopen (bijzetten) met soms wat balkjes (2 of 3 achter elkaar) voor de coördinatie. Leg die ook rustig eens wat dichter of verder uit elkaar.

Om de rugspieren goed te ontwikkelen moeten ze de buikspieren aanspannen. Ik kan me best voorstellen dat dit voor een jong paard erg zwaar kan zijn. Een gemiddeld westernzadel is niet zo licht. Misschien toch op zoek naar een lichtgewicht flexzadel of een degelijk boomlooszadel. Dat scheelt in gewicht en hij heeft meer ruimte voor spierontwikkeling zonder dat je elke paar maanden een nieuw zadel hoeft te kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:55

Dat het zadel te zwaar is is onzin, dat zal voor een paard van 500 kilo echt niets uitmaken. Wél het gewicht van de ruiter in kombinatie met de zwaarte en de soort van de oefeningen én de duur daarvan.
Verder zegt het mij niet zoveel als een trainer zegt dat een zadel goed past, of hij moet röntgenogen hebben ;)

Kijk idd eens kritisch naar zijn voer; hoeveel kilo krachtvoer krijgt hij bijvoorbeeld en hoeveel kilo hooi c.q. uren weidegang ??
Verder bestaat er natuurlijk de mogelijkheid dat hij gevoelig is voor spierverzuring (PSSM oid) maar dat onderzoekstraject wil je nu nog niet in, al zou een bloedtest wel het eea al kunnen aangeven.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:02

DubbelDun schreef:
Kijk idd eens kritisch naar zijn voer; hoeveel kilo krachtvoer krijgt hij bijvoorbeeld en hoeveel kilo hooi c.q. uren weidegang ??
Verder bestaat er natuurlijk de mogelijkheid dat hij gevoelig is voor spierverzuring (PSSM oid) maar dat onderzoekstraject wil je nu nog niet in, al zou een bloedtest wel het eea al kunnen aangeven.

TS, ik zou, zoals Dubbeldun zegt, verder gaan zoeken op spierverzuring.
Ik heb gezien dat je quarter langs moeders zijde uit een conclussive/impressive lijn komt.
Wij hebben ook een merrie uit deze lijn, en zij is enorm gevoelig aan spierverzuring.
Verder ligt het waarschijnlijk niet aan het gewicht van het zadel, maar eerder aan een slechte pasvorm of een training waar het paard nog niet klaar voor is.
Wat voor zadel heb je en bij wie neem je les?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:07

Ik zou in jouw plaats ook eens een bloedtest laten doen, heel misschien moet hij wat bijkrijgen van vitaminen E ofzo.
Aan het gewicht van je zadel zal het niet liggen en het blijft natuurlijk gissen of het zadel past als je de kale boom er niet ziet opliggen

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:13

ik heb bij de eerste vezuring bloed laten trekken, hij krijgt een suplement bij om zen spieren sneller te herstellen. Ik heb een srs zadel en neem les in balen in belgie hij is niet zo bekend als trainer maar ik ken hem al van kinds af aan en vertrouw hem echt 100 % maar hij heeft deze zadel niet aan mij verkocht maar een andere trainer die hem is komen passen. Ik vind het zelf moeilijk om te zien of een westernzadel past. weet iemand een goed passervice waar je je eigen zadel kan laten passen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:19

Het kan een hele gewenning voor je paard zijn om iets en iemand op de rug te krijgen waardoor hij mss verkramt gaat lopen en zo last van zijn spieren krijgt daar. Het valt natuurlijk niet mee om een net zadelmak paard al laag en rond te gaan rijden ;)
Misschien vind hij het wat eng en stressvol!? Dit is per paard erg verschillend natuurlijk!
Mocht je het niet vertrouwen kun je een arts even goed de hele rug onder de loep laten nemen om te kijken of alles wel o.k is daar.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:22

Welk merk is SRS?
Vind je er geen verkoper van terug? Het is inderdaad niet te doen om zelf te kijken of het past, al het lederwerk (skirts) en de wol onderaan bedekken de boom.
Als je gaat voelen met de hand, til je de skirts op en dan nog kan je nooit zien hoe hij de rug raakt.
Een osteopaat kan je ook veel vertellen, ivm de rugproblemen dan.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:26

ik kende het merk ook niet. het is niet echt bekend maar prijs/ kwaliteit is heel goed hebben al een paar mensen me verteld! Een heel goed trainingszadel van goede kwaliteit... ken er zelf niet zoveel van maar wil dat men paard gelukkig is en geen pijn heeft

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:04

SRS is wel een degelijk merk hoor, beetje vergelijkbaar met de Westwood Platinums of Brazos.
Ik denk dat SRS enkel voor de Europese markt wordt gemaakt.
Bij wie heb je precies les? Mag ook per PB

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:06

Als je niet teveel en/of te zwaar traint (paardje is tenslotte nog maar 3!) kan het ook aan de voeding liggen hoor.
Quarters zijn ook soberdere paarden en hebben minder energierijk voer nodig dan men dikwijls denkt. Dus oppassen met wat voor soort krachtvoer je geeft (suiker en zetmeelgehalte optellen en dit zo laag mogelijk proberen te houden) en kuil kan je dan ook maar beter laten en veel droog hooi voeren.
Wat je supplementair zou kunnen doen is een goed magnesium supplement bijgeven. Magnesium staat gekend om zijn positieve inwerking op de spieren (ter ontspanning/ontkramping van de spieren) zowel bij dier als bij mens. Vele topsporters nemen standaard magnesium voor hun spieren bij.
Als je een goed magnesium supplement zoekt, kijk dan eens op http://www.paardnatuurlijk.nl Zij verkopen magnesium-chelaat, dit wordt vele malen beter opgenomen dan bijvoorbeeld magnesium-oxide (wat veelal verkocht wordt in de 'gewone' paardenwinkel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:10

ERS Equine Rhabdomyolysis Syndrome.
Hoeveel voer krijgt je paard?
Van daaruit kan je bereken hoeveel glycogeen erin, en hoeveel hij opslaat En gebruikt.
Word dat goed bijgehouden of stappelt het zich op? Zoja is het logisch dat zijn spieren verzuren/bevangen worden. (er is in elk geval meer kans op )

Voor vragen pb maar

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:15

hij krijgt nu westernmix van cavalor en een suplement voor zen spieren muscular rigor dat heb ik via de veearts besteld het gaat al beter... Paardje moet rusten maar k ook dus nemen we allebij terug een rustige start binnekort (hopelijk) als iemand nog tips heeft...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 15:53

Heb dan toch een nieuw zadel gekocht, een garland, heeft kunststoffe boom dus is veel lichter! Zadelpasser is geweest en zei dat men eerste zadel toch een beetje 'te lang' was... nu heb ik een korter zadeltje en natuurlijk een pak minder zwaar! Morgen komt de dierenarts terug controleren of alles in orde is!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:42

ik heb ook een garland sinds kort, maar heb er al meer ervaring mee (een vriendin van mij verkocht deze zadels), en het zijn echt fijne zadels. niet zo lang als de "normale" westernzadels, ca. 63 cm en inderdaad een stukje lichter. voor mijn verzorghaflinger met een erg korte rug ideaal! :D en ik ben er ook blij mee ;) heb er nu bovendien een mattes pad onder liggen, met ruggegraatuitsparing, waardoor ze haar rug fijn kan gebruiken zonder hindering van het zadel. na het rijden is de ruggegraat mooi droog, ideaal! :D
Hopelijk krijg je goed nieuws vandaag, ik zal voor je duimen :(:)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:27

de dierenarts is geweest. alles in orde met zen rug reageert nietmeer op de druk! super goed! nu kan ik stilletjes terug beginnen met longeren, heb iemand gevonden die hem eventueel wil rijden de periode dat ik nog buiten strijd ben dus alles is goed! en hopelijk is het beter met men nieuw zadel! maar heb een nieuwe dikkere pad en een lichter goed passend zadel! dus allemaal duimen!