[WN] Zou ik met deze laarzen kunnen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Zou ik met deze laarzen kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 08:00

Hallo!

Omdat ik over ga stappen op het western rijden zit ik wat dingetjes bij elkaar te sprokkelen, alleen heb even een vraagje. Nu heb ik een stel leuke laarzen gevonden, maar heb geen idee of ik hiermee goed zou kunnen rijden.
Heb er een paar uitgepikt:

http://www.sheplers.com/promo/49.99_wom ... 45h40.html

http://www.sheplers.com/promo/49.99_wom ... 45346.html

http://www.sheplers.com/promo/49.99_wom ... 45h42.html

http://www.sheplers.com/list/sale_women ... 45a70.html

http://www.sheplers.com/list/sale_women ... 45063.html

http://www.sheplers.com/list/sale_women ... 31067.html

Goed, wie helpt me?! :D
Alvast bedankt!

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:24

lijken mij allemaal geschikte laarzen om mee te rijden..
ik weet alleen niet wat het best bij jou past qua pasvorm.
ikzelf heb mijn eerste paar laarzen gepast voordat ik ze daadwerkelijk kocht maar goed misschien ben ik wat behouden in dit soort dingen :D
misschien dat anderen je ook een zinnig advies kunnen geven?
in ieder geval heel veel plezier met de overstap!

Anya

Re: Zou ik met deze laarzen kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:53

ik zou gewoon eens wat proberen als dat mogelijk is.
Ik heb 3 paar westernlaarzen en als ik kan kiezen rij ik met stevige berg/werkschoenen. Ik vind dat fijner zitten. Wel schoenen met een zool met een randje zodat mijn sporen daarop blijven liggen..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:55

Als ze stevig genoeg zijn en er een goede zool onderzit, waarom niet. En ze moeten niet te glad van onderen zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:54

amaretto: waarom niet te glad? bij een westernlaars mag dat wel hoor.
de beste/duurste hebben juist een gladde leren zool. je hebt toch een hak?

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:48

Ik vind die laatste het mooist, maar dat is meer een "werklaars" met zo'n grove zool. Als ik jou was, zou ik wel zoiets nemen, maar dan meer het showtype en iets hoger.
Deze heb ik zelf:
Afbeelding
Kijk maar eens bij de Oregon Trail Tack Store of Westernspul.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:47

quarterH schreef:
amaretto: waarom niet te glad? bij een westernlaars mag dat wel hoor.
de beste/duurste hebben juist een gladde leren zool. je hebt toch een hak?

Nou ik vind dat zelf niet prettig rijden :)
En het lijkt mij niet echt veilig. Als je voet doorschiet, dan heb je wel een hak, maar dan kan je voet als nog wel vast komen
te zitten.

Shaq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:49

de beugel riemen , dar zou je vel tussen kunne komen, maar het kan wel!

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:10

Shaq schreef:
de beugel riemen , dar zou je vel tussen kunne komen, maar het kan wel!

Gelukkig hebben we daar met een westernzadel geen last van ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:14

Ik vind het nog altijd vreemd dat mensen in topics reageren zonder eerst moeite te doen om te lezen, of weten ze gewoon niet waarover ze praten? :z

Ontopic: Lijken mij allemaal fijne boots om met te rijden. Ik heb zelf ook liever een gladde zool, rij al meer als 10 jaar en nog nooit door mijn beugel geschoten... Maar het is afhankelijk van wat je zelf fijn vindt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:00

Deze laarzen zien er gewoon goed geschikt uit, maar je moet even kijken wat je er allemaal mee wilt doen. Ben jij netjes op je laarzen en rij je d'r echt alleen maar mee, dan hoef je minder eisen te stellen dan dat je er bv ook mee je stal uitmest en ermee door de drek loopt te soppen. Als je elke dag in de mest loopt moet je andere (hogere) eisen stellen aan de zolen.

Persoonlijk heb ik juiste een voorkeur voor gladde zolen onder mijn boots. Ik heb ze ook met grovere zolen (bv onder mijn Fatbaby's) maar die rijden minder lekker. Heb ik minder contact met m'n beugel, dus minder gevoel. Zelfde als ik met m'n bergschoenen rij, die ik op stal dus juist wel weer graag aanheb als ik loop te mesten, paar keer op en neer naar de wei moet of als ik loop les te geven.

Allemaal een beetje persoonlijke smaak dus. Voor rijden geld dat er een hakje onder moet zitten en dat het handig is als er een duidelijk randje zit waar je spoor mooi op blijft liggen. Rest is kwestie van smaak.

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:59

Ja hoor ik rij ook western en ik rij van die modder laarzen geen echte rij laarzen ze zijn mij ook nog eens te groot haha. Maar ik denk wel dat je daar mee kan rijden. Passen ze goed zijn ze niet te klein? Als dat niet zo is dat is dat goed hoor. Maak je maar geen zorgen haha ;)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:08

alle laarsen voldoen om mee te rijden
Vind persoonlijk de ariat FAT BABY`S erg fijn zitten
Maar idd een hoger model dus de PRO BABY~S zijn ook super fijn
Kijk wel ff goed naar de neuzen, ze lijken allemaal vrij puntig van voren en ik weet niet of dat zo comfy is

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:27

De eerste 5 paar laarzen die je laat zien, zijn zgn 'roper boots' of 'ropers'. Deze laarzen zijn oorspronkelijk ontworpen voor calfroping; je kunt er een stukkie mee hardlopen en je krijgt je voeten makkelijk uit de beugel als je van een nog sidingstoppend paard afstijgt :D
Ik heb vroeger een paar ropers gehad, maar ik vond ze om mee te rijden te licht/flodderig en de zool te dun. En ik kreeg errug koude voeten in de winter! :oo

Het laatste paar laarzen dat je laat zien zijn de welbekende Fat Baby's. Deze laarzen zijn bedoeld als fashion boot en niet als rijlaars.
fatbabyboots.net schreef:
The original Ariat Fatbaby boot is a stubby looking modern western boot design with fun in mind. Horseback riding is not what they were initially designed for because of the thick waffle stomping outsole. This type outsole could stick in the stirrups. It is therefore not recommended for riding.

Het soort laarzen als het plaatje dat Mayflower laat zien vind ik persoonlijk het fijnst om mee te rijden :j
Voordelen:
Goede kwaliteit leer - gaat lang mee; stevige zool voor grip in stijgbeugel; goede plek voor spoor door stevige hiel/hak; goed voetbed.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:57

WN AM >> WN TR

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:13

waar ik moeite mee heb met laarzen zijn de aantrek lussen, daar rij ik dus mijn kuiten op door (dikke kuiten) en ik rij dus met bergschoenen of jodphurs en gebruik de laarzen als kantoorstappers :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:26

Het is idd erg persoonlijk wat betreft smaak en gevoel. Ik zelf rijd heerlijk met mijn Dubarry laarzen :D , een hoge laars (zit toch onder mijn spijkerbroek) met een zool met iets profiel en lage hak.
Zijn waterdicht en beresterk, je kunt er alles mee doen: rijden, in de modder lopen etc. Ik wil geen aparte laarzen voor verschillende bezigheden op stal! ;)

Ik heb ook van die schoenen met een rits van voor van Ariat (zijn echte rijschoenen), maar die vind ik helemaal niet fijn in mijn westernstijgbeugels. Hebben een gladde zool en dat vind ik niks.

Let er in elk geval op dat ze niet te breed zijn en makkelijk uit de beugel kunnen, voor het geval je er een keer afvalt of heel snel af wilt stappen!