Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mabotje schreef:Ik denk dat je het beste naar een goede zaak kunt gaan, mét je paard, of iemand aan huis laten komen en uitproberen. Ik heb ook rugklachten, heb een Wade én een reiner, maar zit op beiden goed. De Wade zit dieper, in de reiner heb ik iets meer ruimte. Het ligt ook aan de gangen van je paard denk ik? Uitproberen is het beste, dan kun je ook het verschil tussen de zadels meteen voelen. Een nieuw zadel zit echter nooit zo fijn als een ingereden zadel, maar dat is met Engelse zadels hetzelfde.

Wildgirl schreef:Ik moet zeggen dat ik minder last heb van mijn wervelfractuur(onderste wervels)als ik western rij vergeleken met dressuur of veelzijdigheidszadels.
simodi schreef:Verkoopt ook gebruikte zadels (ik heb daar tot 2x toe een gebruikte Westwood gekocht).
Deze zaak heeft een eigen binnenbak waar je gemakkelijk zadels kunt laten aanpassen en uitproberen op je paard. Ook meten ze elektronisch hoe een zadel ligt.
(misschien iemand meenemen?)
, vandaar). Verder train ik ook reining en dan vindt ik een reiner toch fijner, maar nogmaals, het is allemaal een kwestie van persoonlijke smaak, gevoel én je portemonnee..... Ik heb altijd een Continental Equiflex reiner met gel-zitting gehad (heb ik nog trouwens en ik doe het ook niet weg) en dat is echt een zalig zadel, maar ik wilde voor mijn jonge paard zéker weten dat ik een perfect passend zadel had en dan gaat er, wat mij betreft, niets boven een op maat gemaakt zadel.
Maar wellicht dat dat heel persoonlijk is?
)
]
SusanW schreef:Mijn tip: koop een zadel waar de zitting ruim genoeg van is! Ook bij westernzadels heb je namelijk modellen/merken waarvan de zit heel 'dwingend' of krap is. Neem je een wat ruimer model, of grotere maat, dan kan dat een hoop in bewegingsvrijheid schelen![]()
Sommige mensen vinden het prettig als ze in een bepaalde houding gedwongen worden, maar voor mij (met rugletsel) werkt dat dus juist helemaal niet en is een minder dwingend model fijner. Of dat nu een engels of westernzadel isMaar wellicht dat dat heel persoonlijk is?
En nog een andere tip: neem een gelzitting. Je hebt zadels waar het onder het leer zit (werkt voor mij niet zo), maar je kunt ook losse voor er overheen kopen (met elastiek). Dat scheelt een hoop in de schokdemping!
Succes met je zoektocht!
, maar daar heb ik in mijn
. 
Mabotje schreef:Ik zou echt gaan proberen en misschien wel bij meerdere verkopers? Bij de een zul je een beter gevoel hebben dan de andere. Laat je niet à la minuut een zadel aansmeren, tenzij je heel hoge nood hebt natuurlijk.
SusanW schreef:Mijn tip: koop een zadel waar de zitting ruim genoeg van is! Ook bij westernzadels heb je namelijk modellen/merken waarvan de zit heel 'dwingend' of krap is. Neem je een wat ruimer model, of grotere maat, dan kan dat een hoop in bewegingsvrijheid schelen![]()
Sommige mensen vinden het prettig als ze in een bepaalde houding gedwongen worden, maar voor mij (met rugletsel) werkt dat dus juist helemaal niet en is een minder dwingend model fijner. Of dat nu een engels of westernzadel isMaar wellicht dat dat heel persoonlijk is?
En nog een andere tip: neem een gelzitting. Je hebt zadels waar het onder het leer zit (werkt voor mij niet zo), maar je kunt ook losse voor er overheen kopen (met elastiek). Dat scheelt een hoop in de schokdemping!
Succes met je zoektocht!
Doordat er bij mij een aantal wervels vastgezet zijn (scoliose), mis ik elastisiteit en kan ik minder goed schokken opvangen. Schokdemping is dus zeer gewenst. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!
SusanW schreef:Wat heel eerlijk gezegd ook nog meespeelt is het gangenwerk van het paard. Dat verschilt ook nog wel eens en ook in de klachten
TurdusMerula schreef:Er zijn een hele hoop factoren afhankelijk, maar als ik zelf alleen naar het zadel kijk dan kan ik me heel goed vinden in de tekst van SusanW, die hieronder gequote staat.
Ik weet niet exact, wat voor een soort rugklachten je hebt? Dat maakt toch ook wel verschil...
Je rijd paard met je bekken, je bekken met spieren en je lendenen bewegen mee met de beweging van het paard. Door die beweging van je bekken, wordt je rug holler of boller. (Denk maar zelf aan je dressuurzadel waarover je zelf zegt dat het je in een zit met een holle rug duwt; je bekken wordt dan eigenlijk in een bepaalde positie gedrukt. - Je kunt het ook zelf uitproberen terwijl je dit leest: doe maar eens je handen onder je billen en voel je zitbeenknobbels. Rol daarover naar voor en naar achter, en voel wat er gebeurd bij het kantelen van het bekken en met de holling of bolling van je rug.]
Een zadel waarin je genoeg ruimte hebt, dus met een ongedwongen zit en een ruimte zitting, geeft je de kans je bekken in beweging te houden. Zo blijft de boel soepel, dit zal je klachten misschien zelfs ten goede komen. Fixeren is niet wat je wilt, beweging is bijna altijd goed. (Mits netjes gedoseerd.)
ElCid schreef:Ik denk zelf dat de plek op de rug waar een westernzadel ( of Sela Portugesa) ligt ook deel uitmaakt van het minder snel optreden van rugklachten. Omdat je verder naar achter op de paardenrug zit is de beweging daar mogelijk vloeiender dan meteen voor op de schoft, dat zou misschien ook wat uit kunnen maken. Maar dat is dus puur mijn idee, zo voel ik het nl. wel.