[WN] Custom zadel van Country Mill

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PoucyWouce

Custom zadel van Country Mill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:50

Binnenkort ga ik naar de Country Mill voor een zadelpasdag. Nu bieden ze ook eigen custom zadels aan die in de USA in elkaar gezet worden. Heeft iemand ervaring met deze zadels?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:15

Volgens mij word onder echt custom verstaan dat de zadel boom op je paard word aangepast en dat daar je zadel naar wens van word gemaakt.

Je zadel laten toolen en met zilver naar wens laten maken kan volgens mij al bij meerdere merken maar dat zijn verder standaard zadels die dus alleen maar ,,op geleukt,, naar jou wens worden.

PoucyWouce

Re: Custom zadel van Country Mill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 11:51

Het is echt custom, maar niet handgemaakt. Het merk was "trible" of zoiets en ze kozen dan een boom op je paard en je kon zelf verder alles kiezen. Model, tooling, rigging, zit, lengte, knop. Ze bestellen het dan hoe je wilt en het wordt in de USA geproduceerd en het was kwalitatief net zo goed als een Bobs vlgs hen. (Vind ik persoonlijk net iets beter dan gemiddeld maar ik heb al veel betere in handen gehad, maar dan ook tegen meer geld)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:32

Persoonlijk zou ik zeker weten wat voor merk het is en niet 'trible of zoiets' ;) zéker als het vergelijkbaar met een Bob's zou moeten zijn :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:04

als het vergelijkbaar is met een Bob's dan zal er ook wel een flink prijskaartje aan hangen lijkt mij!?
Maar die zadel pas dagen ach, ik vind het altijd een goede truc om weer wat zadels aan de man te brengen want natuurlijk zit er net een drukplekje bij je paard dwars en tja waar haal je dan je nieuwe zadel?
om daarvoor nu helemaal van Heerlen naar Nijkerk te moeten komen.......

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:16

Is het niet Triple W ?
Bij hen kun je kiezen uit 7 zadeltypes, 12 bomen, 3 verschillende singelposities, 6 verschillende tooling, 17 kleuren zittingleder, silverplates etc, 5 fender types, en weet ik veel wat nog meer.
(triple w komt overigens uit duitsland)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:02

Waarschijnlijk kan je voor de prijs die ze er voor vragen ook een handmade Custom zadel kopen; kijk maar eens op mijn site!
Wordt ook ingemeten en gepast met kale boom en is 100% handwerk met o.a. echt schaap eronder! En kan dan ook nog naar jouw wens getoold etc. worden.

Zoals hier al opgemerkt; probeer er eerst een achter te komen welk merk het is, dan kan je waarschijnlijk meer info erover vinden.

Triple W zadels worden hier verkocht en als ik zo naar de prijzen van de "platinum" zadels kijk; dan koop je dus voor minder een echte handmade en custommade!

http://www.saddleshoptrading.de/webios/ ... elgruppe=Sättel

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:37

Net zo'n schaap als in het show je tack topic???? _O-
Geintje :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:40

sonita schreef:
Net zo'n schaap als in het show je tack topic???? _O-
Geintje :+

Tja, wel apart _O- maar ik heb hem toch liever aan de onderkant van mijn zadel........

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:10

Herman had gisteren nu 2 van die custom zadels net binnen. Dus dan kan je zelf zien hoe wat evt het eindresultaat is. Je kan op een kunstvezel boom zelf je rigging, seat leer/suede, tooling etc etc kiezen, dus als je weet wat jouw ideale zadel is kan je alle kanten op, inclusief zelf ontworpen horncap.
Als ik ooit eraan toe kom, of budget heb ;) krijgt mijn BC zadel een persoonlijk tintje...

Echt goed bedacht vond ik wel een nieuw beugelsysteem. In plaats dat je beugel op de juiste maat met een buckle vastschuift, zit er aan het einde van de fender een metalen houder met pin die je in het gaatje vastzet. Wou dat ik een plaatje ervan kon vinden..want dit klinkt lekker vaag.
Dus geen losse onderdelen meer, ook handiger met schoonmaken en onverwoestbaar.
Ik had het nog niet eerder gezien in ieder geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:29

@smotz: je bedoelt niet de gewone Blevin buckles met de pennetjes naast of boven elkaar ????
Afbeelding Afbeelding

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 17:54

Dankje Smotz
Niemand ervaring met deze zadels verder?

De reden waarom ik helemaal naar Nijkerk kom is omdat ik het vage gedoe beu ben. Iedereen kan zadels passen. Leggen een boom erop zonder dat het paard beweegt of dat er een pad tussen ligt en dat zou dan op maat moeten zijn? Of ze maken een tekening. Probeer dat zelf eens? Ik heb nu 3 maanden achter elkaar een tekening gemaakt en het is nog elke maand anders!! Anderen beweren zadels te kunnen passen zonder de boom apart erop te leggen en alleen het zadel erop te zien liggen. Wat daaronder allemaal gebeurt weet je niet.
In Nijkerk hebben ze een elektrinische pad die ze tussen je zadel leggen waar ze meetapparatuur op aansluiten. Iets anders geloof ik namelijk niet meer. Bovendien hebben ze alle merken die ik interessant zou kunnen vinden en kan ik daar datgene laten aanpassen wat ik wil.
Ik wil ook geen custom zadel meer van een merk dat niemand kent omdat je ze aan de straatstenen niet meer kwijt komt. Nu moet ik een Muijs verkopen voor 500 euro terwijl het 3 jaar geleden 2400 euro nieuw kostte en het een super goed zadel is (past alleen niet). Daarom vroeg ik hoe bekend dat huismerk van de Country Mill was.
Nu heb ik er geen en moet dus zowieso een nieuwe...

(Zo even hart gelucht)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:00

Dan ben ik wel nieuwsgierig naar je Willem Muijs zadel , fotootje? Evt. per pb!
Maar even goed is het jammer dat mensen dus niet willen betalen voor een goede custom made; ik heb ook een custom made, en die past al een hele tijd.
Op een paard wat nog zal groeien dus hopeijk past het over een jaar nog, hij was overigens niet voor dit paard gemaakt maar voor mijn overleden Arabier.

Ik ga nu eerst over op een Ultraflex ( Debra Sibley) en daarna wil ik toch, 100% zeker, weer een custom en die meet ik zelf in......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:29

Bij Arthur kun je ook met dat electronische pad zadels laten passen. Is een stukje dichterbij voor je.
Maar voor elk merk zadel krijg je bar weinig terug hoor! Zeker als je hem in ruilt.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:24

Ik heb helaas niet zulke goede ervaringen met Arthur...
Ms moet ik voorlopig ook op flex over?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:48

@DubbelDun: nee, dat is m niet. Het heeft geen schuifmechanisme. Het vastzet gedeelte zit aan het einde van de fender vast, met een palletje wat je dan vastzet in het gaatje. De andere fender met gaatjes zit wel door de metalen houder heen.
pfffff ga vannacht even verder zoeken naar een voorbeeld, ben toch aan het werk ;)

De Tribe van CountryMill zou van dezelfde fabrikant als Continental, Pullman, Equiflex (hoort bijmekaar) komen. Maar omdat het zo nieuw is, ook al is het kwalitatief goed genoeg, kent niemand het dus blijf je je probleem houden.
Heb zelf mijn 4jr oude BillyCook eindelijk verkocht gekregen....na bijna een jaar. Had er al een 13jr oude BC inplaats voor gekocht die wel past, en qua inkoop en verkoop prijs zat er niet veel tussen die twee. Maar hij is weg! hiephoi!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 01:30

pfff ik geef het op!
Kennelijk is er geen foto van, of zoek ik onder de verkeerde term.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 03:21

aaaaaaahhh gevonden na 4uur zoeken! Het is die linker.
Afbeelding

Hij lijkt op deze http://www.freepatentsonline.com/5452498.pdf: de Veach Fast Buckles. Alleen heeft deze twee horizontale pinnen, die ik zag had er maar 1.
Iemand heeft het patent opgekocht van Veach en nu heet het de FAST buckle stirrup, gebruikt oa door Circly Y.

"The patented FAST buckle stirrup leather buckle is quick, easy, secure, and is constructed of 100% stainless steel, making it virtually indestructible. There are no extra parts to lose, break, wear, or freeze up. The unique off-set design allows the stirrup leather to hang straight and distortion-free and makes stirrup leather adjustments quick and easy."

Maar goed, lekker offtopic :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:20

Dank voor het vinden, ik had er nog niet eerder van gehoord. Het lijkt iets op een Conway buckle, op jouw plaatje. Op de link ziet het er toch wel wat ingewikkelder uit :D

Het zal zich nog in de praktijk moeten bewijzen. Persoonlijk vond ik de Blevin buckles ook prettig werken.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:10

Ja, op de tekening ziet het er niet uit.
Maar wat ik zag in Nijkerk vond ik er degelijk uitzien, sterk. Heb nu ook, zoals 99%, ook de blevins, ze blijven toch op 1 stand staan, haha. Wel grappig die 'nieuwe' uitvindingen.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:27

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:18

Die easyhook bestaat al langer, maar dan in een 100% metalen uitvoering. Nadeel is dat je de riem na gebruik niet meer in de cincholder kunt doen.

Edit: foto gevonden :)
Afbeelding

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:48

DubbelDun schreef:
Die easyhook bestaat al langer, maar dan in een 100% metalen uitvoering. Nadeel is dat je de riem na gebruik niet meer in de cincholder kunt doen.

Edit: foto gevonden :)
Afbeelding

dit is dus de Tackaberry cincha buckleen werkt alleen bij correct singelen(dus niet te strak)
dan hoef je alleen maar de buckle te pakken en in te haken en klaar dus niet nasingelen .
Dus hook-on en hook-off.
komt in NL niet zo vaak voor dat dat dus ook werkt.
Hier gebruiken we ze in de winter als het erg koud is en de latigo hard en stijf en de vingers krom.
En wat betreft die cinch holder ..............zelfde systeem .
ook werkt hij niet altijd op de riggingplate die toegepast word in het zadel.
alleen op de ring riggings.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:30

Die laatste lijkt me voor het paard helemaal niet prettig! Mijn cowpownie is een pietlut met aansingelen en ik moet eerst de singel losjes aanleggen en dan paar rondjes wandelen en dan pas kan ik verder singelen.
Ze heeft geen singelnijd maar het koude rug syndroom, dr pad moet eerst even opwarmen en dan kan ik doorsingelen :) Bij dit paard gaat die snelle oplossing niet werken en het lijkt me uberhaupt niet prettig voor een paard om gelijk aangesingeld te zijn.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:17

cissy schreef:
Die laatste lijkt me voor het paard helemaal niet prettig! Mijn cowpownie is een pietlut met aansingelen en ik moet eerst de singel losjes aanleggen en dan paar rondjes wandelen en dan pas kan ik verder singelen.
Ze heeft geen singelnijd maar het koude rug syndroom, dr pad moet eerst even opwarmen en dan kan ik doorsingelen :) Bij dit paard gaat die snelle oplossing niet werken en het lijkt me uberhaupt niet prettig voor een paard om gelijk aangesingeld te zijn.

hier word niet zo strak gesingeld ,omdat de meesten hier gelukkig behoorlijk schoft hebben,en je kan doorsingelen
want het systeem werkt hetzelfde ,je hoeft alleen niet iedere keer de hele latigo door te halen.
Wat als het koud is geen makkie is (voor beide)
nu is het 40 graden maar in de winter net zo makkelijk 25- en moet er ook gewoon gewerkt worden.
en piet lutten kom je hier dus ook niet tegen(geen tijd voor)
Een totaal andere wereld dus!(niet verkeerd opvatten hoor)
maar hier word met paarden gewerkt zoals het 150 jaar geleden ook ging.