[WN] Ervaringen met boomloos westernzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Ervaringen met boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:42

Ik zou graag wat meningen horen over een boomloos westernzadel.
Welk merk en type hebben jullie en hoe bevalt het?

HumbleTalent

Re: Ervaringen met boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:42

kijk is bij tackroom.. zat topics..

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:53

als het een goed alternatief was zou ieder wereldkampioenschap erop gewonnen worden maar helaas voor de afficionado's, tot op heden geen enkel

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:56

ik vind ze vreselijk !!
geef mij maar gewoon een boom in mijn zadel :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:17

Bob Marshall wil ik, is fantastisch (maar daar betaal je dan ook voor..)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:07

Ik heb nog een Bob Marshall te koop. Trail model (show zadel)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:11

Maar geen 17 inch, ik had hem al lang gezien! Mooi zadel!

Maar ik heb nu 1 op het oog, nog even afwachten hoe het zich ontwikkeld maar het lijkt zeer hoopvol!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:15

ik heb de Barefoot Nevada gehad maar kon daar zelf niet op zitten
heb dus een boomzadel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:17

Er zijn zo veel verschillende soorten... Vind zelf de BM tot nu toe de beste en mooiste als je eenmaal aan de aparte fenders gewend bent. Ik heb een barefoot, startrekk en hilason geprobeert, maar BM blijft tot nu toe mijn voorkeur hebben.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:45

hier nog een fan van de Bob Marshall..

Zit heerlijk *D alleen dat opstappen %) :o niet mijn sterke punt dus gebruik altijd het hek om op te stappen.
schijnt met veel oefening en een handigheidje gewoon goed te gaan maar ik ben dus niet zo handig :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:07

Ja, ik ben buiten al jaren BM-gebruiker ook wel weg van de Debra Sibley's Ultra Light van Panther Canyon Saddlery.
Ondanks dat boomloos zeker niet zaligmakend is geven deze 2 merken toch beduidend minder problemen als wat je van andere merken hoort.

@dofuzz: voor dat soort showmensen zijn ze gewoon te goedkoop, kan niet genoeg zilver op, staat geen DC oid op het merk etc etc... ;)

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:02

Bob Marshall! Fantastisch, eindelijk een zadel wat nagenoeg op al mijn paarden past! Niet meer voor elk paard een andere zadel in de kast....
en het zit gewoon heerlijk!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:28

Verplaatst van [WN-AM naar WN-TR]

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:12

Hier nog een absolute Bob Marshall fan..... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:23

Ik heb een Startrekk Western :D . Duitse topkwaliteit en met de juiste tooling helemaal niet verkeerd qua uiterlijk. Geeft nog mogelijkheden om zelf concho's te veranderen of zilver en strings toe te voegen.

Foto's komen eerdaags in het 'show je tack' topic.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:27

hier ook een BM fan
ik heb volgens mij alle boomloze zadels die er zijn uitgeprobeerd
van zowel engels als western maar de BM was de enige die me het gevoel geeft in een normaal zadel te zitten

ik zocht een zadel wat bleef passen(op een jong paard wat nog veel veranderd) en ook op andere paarden zou kunnen passen
waar ik wel fatsoenlijk mee op wedstrijd kon en er uit zag als een gewoon westernzadel

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:31

ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met free max zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:37

Hier ook een tijd met de BM gereden. Fijn zadel, zit echt heerlijk! Wel funest voor sommigen voor de houding. ;) Past op veel paarden en is IMO uitermate geschikt voor bijv. inrijden van een jong paard. Mijn ervaring is echter dat toen ik meer dan 2 dagen achtereen ging rijden, mijn paard last kreeg van zijn rug. Ik ben uiteindelijk overgestapt op Equiflex waar ik dat probleem niet mee heb.
Ik zou niet meer zo snel aan boomloos beginnen, ben toch behoorlijk geschrokken van de rug van mijn paard...
Laatst bijgewerkt door Jessica op 27-05-10 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:38

mystery maar weinig, heb ik begrepen
heb ook lang gewacht op reacties over dat zadel en uiteindelijk toch een BM gekocht omdat er nauwlijks reacties waren en die er waren hadden hem weer verruild voor een ander zadel

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:55

Ik vind het niets. Vooral bij onze gangenpaarden. Deze paarden draven niet, de ruggenwervel gaat van links naar rechts, een beetje een slang idee. (Er is dus ook geen zweefmoment bij deze paarden.) Wanneer je hier een boomlooszadel op gooit, heeft de rug geen vrijheid meer om te bewegen, doordat je met je 'volle' gewicht op de ruggenwervel zit. En ja, ook hier zijn de meningen over verdeeld.. het is maar net wat je zelf het fijnste vind en wat je paard ligt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:05

lovemyladie schreef:
Ik vind het niets. Vooral bij onze gangenpaarden. Deze paarden draven niet, de ruggenwervel gaat van links naar rechts, een beetje een slang idee. (Er is dus ook geen zweefmoment bij deze paarden.) Wanneer je hier een boomlooszadel op gooit, heeft de rug geen vrijheid meer om te bewegen, doordat je met je 'volle' gewicht op de ruggenwervel zit. En ja, ook hier zijn de meningen over verdeeld.. het is maar net wat je zelf het fijnste vind en wat je paard ligt. ;)

Misschien moet je voor de grap eens even in mijn profiel kijken ;) . Loopt als een tierelier en heeft nog nooit een boomzadel op gehad. Qua boomloos gelopen met Barefoot, Freeform en nu Startrekk. Met de Barefoot tölt ze makkelijker dan met de Startrekk maar met die eerste krijg ik last van mijn rug. Wel apart want de Startrekk geeft gegarandeerd meer ruimte voor de wervelkolom dan de Barefoot.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:05

lovemyladie heb je het over boomloos in het algemeen of over de free max western zadels?

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:34

Ik zei al, ieder zo zijn eigen mening over gangenpaarden met boomloos. Mij bevalt het niet echt.. Het is maar net wat je zelf denkt wat het beste is. Wat betreft tölt wat jij zegt, hier ligt ook een ontzettend groot verschil in. Weet niet welke gang jouw merrie loopt? Picada is een heel groot verschil met bijv. batida. Bij de picada is er meer beweging, batida is meer richting draf.. En dus is er minder beweging in de wervelkolom.

Mystery1980; Over algemeen boomloos. Ik bedoel dus wel de echte platte 'pad' zadels, als je snapt wat ik bedoel! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:37

lovemyladie schreef:
Ik zei al, ieder zo zijn eigen mening over gangenpaarden met boomloos. Mij bevalt het niet echt.. Het is maar net wat je zelf denkt wat het beste is. Wat betreft tölt wat jij zegt, hier ligt ook een ontzettend groot verschil in. Weet niet welke gang jouw merrie loopt? Picada is een heel groot verschil met bijv. batida. Bij de picada is er meer beweging, batida is meer richting draf.. En dus is er minder beweging in de wervelkolom.

Ze is lateraal aangelegd en loopt het liefst media en als ze dat niet mag dan wordt het een Picada (spaans temperament hè :+ ) . Batida (draf zonder zweefmoment) laat ze alleen in de wei zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:05

lovemyladie schreef:
Mystery1980; Over algemeen boomloos. Ik bedoel dus wel de echte platte 'pad' zadels, als je snapt wat ik bedoel! ;)

Hier een voorbeeldtje van een gemiddelde BM. Lijkt me niet echt 'plat'.
Afbeelding

Het punt is dat mensen vaak roepen 'boomloos is niets' terwijl ze één hooguit 2 merken geprobeerd hebben, soms niet eens op hun eigen paard. En binnen de merken heb je dan ook nog zoveel verschil dat de ene soort niet kan bevallen en de andere wel.

Het is net zoiets als roepen 'Billy Cook is niets' (of welk ander merk dan ook) of 'een ... past altijd', iets wat zelfs voor boomloos niet op gaat.

@TS: kijk of er in je buurt boomloze zadels zijn die je kunt proberen. Sommige verkopers sturen ze op voor een testweek of vraag eens op Bokt waar je eens zou mogen gaan 'proefzitten' :)