[WN] Welk bit voor kleine mond? Ervaring met Myler MB36?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Welk bit voor kleine mond? Ervaring met Myler MB36?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:24

Ik rijd mijn 8-jarige paint ruin momenteel western afwisselend met een Billy Allen shanks en bitloos hoofdstel.
Hij is redelijk gevorderd, dwz dat hij alle zijwaartse oefeningen als wijken, renvers, travers en ook galopwissels kent.

Echter hij heeft een kleine mond en is erg onrustig in zijn mond met het bit, met name als ik oefeningen doe en wat meer kontakt heb.
Hij doet dan regelmatig de tong over het bit en opent zijn mond. Ook met neusriem. Met een snaffle bit is hij nog onrustiger.
Bitloos (kingekruisd) gaat prima, met een rustig gesloten mond, maar ik kan dan wat minder nauwkeurig aanwijzingen geven bij sommige oefeningen.
Gebit is in orde (wordt jaarlijks door paardentandarts gecontroleerd en waar nodig behandeld).

Omdat ik op een - voor het paard - prettige manier ook met bit wil kunnen rijden, ben ik op zoek naar een alternatief bit.

Ik dacht zelf bijv aan een Myler shanks bit no MB 36 (wat meer tongvrijheid) met HBT scharen (korte scharen).

Mijn vragen:

1. Wie herkent dit probleem (onrustige mond) en met wat voor een bit heb jij dat opgelost?

2. Wie heeft ervaring met de Myler MB 36 met HBT scharen en zou dat bit voor bovenbeschreven probleem een oplossing kunnen zijn?

Uiteraard weet ik dat een ander bit vooral een kwestie van uitproberen is, maar ik ben me aan het orienteren in welke richting ik nu het beste kan zoeken.

Graag hoor ik jullie ervaringen/advies!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:30

heb je een fotootje van de MB36 ? (geen zin om het op te zoeken :P )
mijn paard heeft ook een klein mondje. accepterrt wel een snaffle, maar verder al veel bitten geprobeerd. alleen bij mn huidige myler houd ze dr mond netjes gesloten.(ik rij er nog niet mee, maar het passen van de andere bitten ging al niet, deze wel..)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 06:10

Mylerbitten worden over het algemeen goed geaccepteerd omdat ze niet zo dik zijn en anatomisch gevormt.
Hoe je paard er op gaat reageren is natuurlijk niet te zeggen. Maar ik weet wel dat je bij de winkels waar ze te koop zijn ook de mogelijkheid hebt om ze uit te proberen (iig bij de oregon trail tack store wel). Mocht het na een bepaalde tijd (weet niet precies hoe lang) toch niet goed bevallen kan je het bit terugbrengen, en betaal je alleen een kleine vergoeding voor het polijsten.

http://www.mylerbitten.nl/pas%20service.html

moonprayer

Re: Welk bit voor kleine mond? Ervaring met Myler MB36?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 06:19

ik heb met een "normale" myler gereden, beviel mij erg goed, toen stuitte ik echter op een bitje die nóg beter beviel (en maar 25 euro kost) sindsdien loopt hij op de myler niet meer helemaal lekker, hij hangt er wat op.

het bitje waar ik het over heb, is een magic pesoa (merk, geen bit met hefboom werking)

deze lijkt dubbelgebroken, maar kan niet helemaal doorkantelen, daardoor ligt hij waarschijnlijk stiller in de mond als je aanleuning vraagt.

en heel erg veel paarden lopen hier super fijn op.
mijn paard heeft ook een klein bekkie, en kan niet tegen een onrustige inwerking. heb ook bitloos gereden, maar miste ook de prieciese afwerking.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 07:25

Laatst bijgewerkt door simodi op 26-04-10 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 07:26

Bedankt voor jullie reacties!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:19

volgens mij heb ik de MB 04.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:59

M36:
Afbeelding

Ken t probleem, heb hiervoor op een (eerste bit met scharen na snaffle) BA shank-snaffle gereden, een MB32.
Dat bit was te breed eigenlijk, totaal 1cm, schoof te veel in de mond.

Heb laatst via Bokt dit bit gekocht, het is echt ideaal!! Past precies en werkt heel prettig, geen hoofd ineens omhoog meer. Het is een BA - EDIT: geen Billy Allen blijkbaar - met 5" tonboog mondstuk, zie hieronder. Het mondstuk kan ook niet helemaal dubbel, is daardoor wat stugger. Het lijkt meer op de MB33, alleen is de rol breder en van koper.
Meer tong vrijheid, daardoor rustiger. Toots deed ook dr (vooral in het begin met de BA snaffle-shank) haar tong erover, heel erg ongemakkelijk. En je hebt geen controle meer. Bij de normale snaffle deed ze dat trouwens niet :\
Met deze kan het niet meer, en llijkt dit bit ook echt prettiger te vinden. Het werkt meer op de zijkanten (gums) als de BA snaffle-shank.

Heb geen idee hoe het bit precies heet, ga even zoeken voor je.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Smotz op 27-04-10 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:17

ik heb het mondstuk van de voorlaatste foto op de shanks van de laatste foto liggen. paste bij mij heel precies in een ponymond. kan ook niet knikken zoals een gebroken bit waardoor je niet in het gehemelte kunt prikken.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:30

Ahh gevonden. Francois Gauthier (FG) Hinged Futurity Bit.
http://www.smithbrothers.com/product.asp?pn=X3-01331&cn=35&bhcd2=1272356758
Zit alleen wat minder koper in.
Blijkbaar vind je op 'low port hinged futurity bit' meer van buiten die van FG.
Smithbrothers verkoopt de FG voor 37 dollar. Zo te zien heeft Arthur ook de FG collectie, zie alleen niet degene die ik heb maar die kan hij vast wel bestellen.

Bij die van Myler, wat erop lijkt, lijkt mij de port wat hoger en zit de roll echt in de port (lekkere zin, haha). De MB33 lijkt er het meeste op denk ik (Mullen Barrel Bit).
Succes!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:32

Onder hinged port vind je nog meer van dergelijke bitten. Mijn paard heeft ook een vrij moeilijke mond en loopt niet lekker op een trens / snaffle met shanks. Ik heb ook een tijd met een hinged port gereden, beviel goed. Ik rijd nu meestal met correctional, raar genoeg accepteerd hij dit bit het best? of ik train bitloos met een hackamore.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 08:20

Bedankt voor jullie reacties!

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom een paard dat een onrustige tong heeft en die steeds over het bit doet, beter loopt op een bit met een boogje waardoor dan toch juist nog meer ruimte voor de tong om te bewegen ontstaat?

Hoe zit dat?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:52

Ik ben ook geen expert, maar voor mij klinkt dit wel logisch hoor. Je krijgt het immers niet voormekaar om 'die tong stil te krijgen' als het paard echt wil klooien. Door die tongboog krijgt hij geen grip meer op het bit cq doe jij hem geen pijn omdat zijn tong onder het bit blijft ipv erboven. Op deze manier dwing je de tong op een bepaalde, rustigere positie en hou jij de controle. Leg ik dat goed uit?
Ik ken ook iemand die alleen met een correctional rijdt, een ander bit het paard gewoon niet fijn, raar maar waar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:24

Zo klinkt dat wel logisch ...

Het is alleen de vraag (voor mij) waar zijn mond nu klein is, zoals ook de paardentandarts bevestigde (en ik vergeten heb te vragen toen). In de breedt of de hoogte. Dus als je een hoger bit neemt dat de ruimte tussen het verhemelte weer kleiner wordt en dat dus als vervelend wordt ervaren. Zal toch wel een kwestie van uitproberen zijn denk ik.

Hij vindt iets in zijn mond gewoon niet fijn. Met een bitloos hoofdstel loopt hij heerlijk ontspannen, likt en kauwt af en toe en houdt zijn mond stil en rustig. Maar mijn man, die hem traint, wil ook bepaalde nauwkeurige oefeningen kunnen doen en dat gaat volgens hem makkelijker met een bit. Dus vandaar toch ook de zoektocht naar een een zo comfortabel mogelijk bit. ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:04

en die tongboog ligt in de mond naar achter zodat de tong er niet meer zo makkelijk overheen kan.
Een niet westernbit wat je zou kunnen proberen; een onderlegtrens.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:15

Albert schreef:
en die tongboog ligt in de mond naar achter zodat de tong er niet meer zo makkelijk overheen kan.
Een niet westernbit wat je zou kunnen proberen; een onderlegtrens.

Ligt de tongboog dus gewoon op de tong, plat zeg maar?

Geeft de tongboog dan eigenlijk een belemmering om de tong te bewegen? Want ik dacht dat een tongboog juist boven de tong lag, zodat de tong meer bewegingsvrijheid heeft ...?
Ik vind het nog steeds niet helemaal duidelijk wat nu precies de ligging en inwerking van een tongboog is ...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:26

1. Ja, min of meer.
2. Tongboog geeft meer vrijheid; minder druk op de tong.
3. Alleen als het bit gekanteld wordt.
De scharen liggen, mits zonder aanleuning, schuin naar voren, dus ligt de tongboog van het bit schuin naar achter tegen het oplopende deel van de tong aan. De tongboog zorgt voor een pittige inwerking op de lagen als de teugels worden aangenomen. De tong kan hem niet tegenhouden. Is de tongboog echt heel hoog werkt het bit ook in op het gehemelte.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:46

Albert schreef:
1. Ja, min of meer.
2. Tongboog geeft meer vrijheid; minder druk op de tong.
3. Alleen als het bit gekanteld wordt.
De scharen liggen, mits zonder aanleuning, schuin naar voren, dus ligt de tongboog van het bit schuin naar achter tegen het oplopende deel van de tong aan. De tongboog zorgt voor een pittige inwerking op de lagen als de teugels worden aangenomen. De tong kan hem niet tegenhouden. Is de tongboog echt heel hoog werkt het bit ook in op het gehemelte.

Bedankt voor je toelichting!

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:22

Heb ook een keer een myler gehad met korte scharen en een tongboog, op 2 plekken scharnierend. Dacht toen dat dat vriendelijker in de mond was dan gewone scharen. Het gekke is dat het paard steeds minder voorwaards werd. Toen overgegaan op een myler met gewone scharen, op 2 plekken scharnierend en met sweet iron. Daar liep hij meteen veel beter op en doet dat nog steeds.
Even opletten bij de dikte van het bit: sommge paarden hebben een heeeeel klein mondje. Sommige mensen denken dat een dik bit vriendelijk is in de mond. Maar het paard moet nog wel zijn mond helemaal dicht kunnen doen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:56

vaughane schreef:
Heb ook een keer een myler gehad met korte scharen en een tongboog, op 2 plekken scharnierend. Dacht toen dat dat vriendelijker in de mond was dan gewone scharen. Het gekke is dat het paard steeds minder voorwaards werd. Toen overgegaan op een myler met gewone scharen, op 2 plekken scharnierend en met sweet iron. Daar liep hij meteen veel beter op en doet dat nog steeds.
Even opletten bij de dikte van het bit: sommge paarden hebben een heeeeel klein mondje. Sommige mensen denken dat een dik bit vriendelijk is in de mond. Maar het paard moet nog wel zijn mond helemaal dicht kunnen doen.

Weet je welk type Myler bit het is waar je paard nu lekker op loopt?