[WN] wat denken jullie van dit zadel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

wat denken jullie van dit zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:00

Ik ben op zoek naar een goedkoper westernzadel om nog een paar paardjes van mij zadelmak te maken.

Ik heb zelf al een aantal heel goede merkzadels , maar om deze nu voor de eerste keer op een paard te leggen schrikt mij toch een beetje af.

Nu kan ik aan een heel goed prijsje dit zadeltje kopen
Afbeelding

Het gaat bij mij niet gebruikt worden om op te zitten , maar gewoon om de eerste keren op het paard te leggen. Het zag mij er degelijker uit als zadelmarkt kwaliteit .

Wat denken jullie hiervan ?

8nnemiek

Re: wat denken jullie van dit zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:09

Ik zou er inderdaad niet op gaan zitten, op de een of andere manier vind ik het er niet super stevig uitzien.. Maar om mee te longeren lijkt het me prima. Mits het helemaal recht is en goed past uiteraard. Die goedkopere zadels willen nog wel eens scheef zijn, de ene keer alleen de pommel, maar heb er ook al gezien met een scheve boom.. Dus even goed nakijken voordat je em meeneemt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:34

Ook al is het een zadel om zadelmak te maken, dan moet hij nog goed passen en nergens knellen.
Als de prijs van het zadel van dien aard is dat je je er geen buil aan kunt vallen, zou ik hem meenemen.
Maar dan nog zou ik van geval tot geval overwegen of dit wel het geschikte zadel is om een paardje zadelmak te maken.
Voor de eerste paar keren een zadel op en een singel om, voldoet een dresuurzadel overigens ook hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:23

Zelfs een dikke pad met singel volstaat.
Ik zou iig geen geld uitgeven aan een zadel om het paard er aan te laten wennen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:09

ok,

dat wordt niets dan. Ik heb nog wel een oude stubben liggen die ik hier dan voor kan gebruiken. Ik dacht enkel dat het gevoel voor het paard totaal anders is met een westernzadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:44

Het 'gevoel' als zodanig is hem toch onbekend en ik geloof niet dat een paard later gaat denken 'gut dat eerste zadel voelde heel anders...dit pik ik niet' :D

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:46

mij is altijd gezegd dat waar je fenders hangen dat daar nooit (hoe heette die dingen) van die ijzertjes aan mogen zitten.
Dat betekent dat het geen"echt zadel" is.
Daar let ik nu op voor de rest heb ik er ook geen verstand van sorry

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:25

@makkie ook duurdere zadels zijn nog wel eens bevestigt met potnagels, maar dan ook in combinatie met stiksel.
Op zich is het geen slechte kwaliteit idd, maar voor jou doel is het zonde van t geld ;)

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:36

Het zadel ziet er best aardig uit. Heel basic, maar dat maakt niet uit, dat is persoonlijk. Zelf vind ik een basic zadel mooier dan een zadel met allerlei zilverwerk en andere fratsen. Voor mij moet een zadel gewoon passen en functioneel zijn. Het zadel op de foto is net geen round-skirt, wat ook goed is voor jongere paarden. Jongere paarden zijn vaak niet volgroeid en hebben doorgaans een wat kortere rug. Omdat het een half-roundskirt is, zit het zadel tenminste niet zo te prikken in de heup. Over die potnagels: zelf ben ik een fan van Crates-zadels vanwege de goede pasvorm en de goede kwaliteit van het leer. Hierbij zitten de fenders ook bevestigd met potnagels. Ook bij andere kwaliteitszadels zie je dat wel. Ik zie daar het probleem niet van.
Als het gaat om het opleggen van een zadel, laten wennen door met het opgezadeld paard te wandelen, uiteindelijk longeren met klapperende fenders / beugels om daaraan te wennen, lijkt me dit een goed zadel. Mits het tenminste aardig past en een pad wordt gebruikt. Als het aardig past, het zadel niet scheef is (dat is wel een vereiste) en je er niet op gaat zitten, zie ik geen problemen. De beugels kan je dan wel een stuk korter maken. Let wel even op dat de voorboom en de achterboom heel zijn. Soms kom je 2e-hands zadels tegen waarvan de boom kapot is. Zo op de foto te zien heeft het zadel wel een erg grote / hoge boom. Dat kan ook aan de foto liggen. ff nagaan of het niet te ver over het paard heen zakt. Als het zadel wel goed past, heb je mazzel. Dan kan je het gebruiken tot het paard er uit is gegroeid.

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:00

zier er nog prima uit toch?
plus dat het een cattleman is als ik het zo goed zie. is een prima merk.
als het alleen gebruikt gaat worden om het paard te wennen aan een zadel moet het geen probleem zijn.
hoewel je ook een ander zadeltje ervoor kunt nemen.
vroeger deden ze het notabene met bijv aardappelzakken :P

het is idd wel aan te raden een "goedkoper" zadeltje te nemen ivm eventuele beschadigingen. zadels zijn al duur genoeg ;0

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:59

winged_wolf schreef:
zier er nog prima uit toch?
plus dat het een cattleman is als ik het zo goed zie. is een prima merk.
als het alleen gebruikt gaat worden om het paard te wennen aan een zadel moet het geen probleem zijn.
hoewel je ook een ander zadeltje ervoor kunt nemen.
vroeger deden ze het notabene met bijv aardappelzakken :P

het is idd wel aan te raden een "goedkoper" zadeltje te nemen ivm eventuele beschadigingen. zadels zijn al duur genoeg ;0

Volgens mij is de pad van het merk Cattleman's, niet het zadel :+