[WN] Hoe een passend 2e-hands zadel vinden? Advies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Hoe een passend 2e-hands zadel vinden? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:59

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken is mijn 3,5 jarige paardje onder het zadel aan het werk.
Zowel hij als ik hebben erg veel plezier in het rijden. Helaas is er één probleem waar we tegenaan blijven lopen, namelijk; een passend zadel vinden..

Ik ben geen uitgesproken westernruiter en ik had me tot nu toe een beetje gericht op het vinden van een goed passend, betaalbaar engels/boomloos zadel om een jaartje mee te rijden. Daarna wilde ik graag een op maat gemaakt westernzadel aanschaffen. (ivm. groei vind ik het een beetje riskant om nu al een duur maatzadel te kopen)
Nu heb ik al vanalles geprobeerd; van IJslanderzadel tot boomloos tot vzh, dressuurmodellen, verschillende merken, aangepast door zadelpasser etc. Maar niks lijkt goed te zijn. Paardje is kort van rug, schoftloos, schouderloos, licht overbouwd en heeft een vlakke rug -> alles schuift dus naar voren en opzij.

Toen ik vanmiddag even een montana westernzadel van een vriendin leende, bleek dat zadel best wel netjes te liggen. Ik heb er een half uur mee rondgehobbeld en het zadel ligt echt super vast. Zelfs als ik de singel nog vrij los heb, blijft het keurig liggen. Ook bij schijnbewegingen en plotselinge stops. Paard liep ook heel erg lekker en was zichtbaar blij met dit zadel op zijn rug (in tegenstelling tot enkele andere zadels die hij op zijn rug heeft gehad) en ik vind zo'n zadel ook heerlijk.

Nu ben ik er dus helemaal over uit dat er toch echt binnekort al een westernzadel moet komen, alleen wil ik nog steeds niet direct een maatzadel kopen. Ik begin liever met zoeken naar een goed passend 2e hands zadel van een goede kwaliteit.
Vandaar dus mijn vraag; hoe pak ik dat nou aan?

Ik heb totaal geen kijk op zadels, en ik laat het beoordelen van de pasvorm dan ook liever aan iemand over die er verstand van heeft. Maar bij de ruitersportzaken in de buurt is het 2e hands aanbod toch wel erg beperkt. Via internet heb ik al meerdere degelijke zadels gezien die in aanmerking zouden komen voor mijn paard. Maar hoe weet ik nou of zoiets past? Zijn er mensen die ik langs kan laten komen om het zadel te checken?

Hopelijk zijn hier mensen die mij een beetje op weg kunnen helpen met tips en advies. :)

Kaspar

Re: Hoe een passend 2e-hands zadel vinden? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:50

Bel een westernwinkel welke aan huis zadels komt passen. Velen verkopen ook tweedehans.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Euro-Horse, Westernspul of Arthurs wersternstore. Deze komen alle 3 aan huis passen.
Ik zou niet naar een gewone ruitershop gaan, vaak verkopen ze enkel van die playmobiel goedkope prut zadels en hebben weinig kennis van passen

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:22

Country Mill uit Nijkerk heeft ook heel veel tweedehans westernzadels, zij komen ook langs om te passen.
Arthur Westernstore komt alleen aan huis met nieuwe, en als ik jou was zou ik eerst voor een tweedehands gaan.
Aangezien je paard nog jong is groeien ze snel uit hun zadel, en vooral bij een westernzadel gaat dat snel.
Als je er 1 op maat wil laten maken zou ik hiermee wachten totdat je paard is uitgegroeid.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:47

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inderdaad bewust op zoek naar een 2ehands ivm. groei van zo'n jong paard.

Ik heb al op de site van country mill gekeken naar het 2e hands aanbod; ze hebben er best wel wat liggen, maar ik denk dat er maar 1 of 2 voor mij in aanmerking komen. Dat is best wel weinig.
Vandaar dat ik ook bij particulieren rond kijk naar een 2e hands zadel, en via bokt en marktplaats etc. ben ik al best wel een aantal potentiele kandidaten tegen gekomen.

Maar mijn probleem met een particuliere 2e hands is dus, dat ikzelf niet kan bepalen of het goed ligt (en ik kan ook niet zomaar op het advies van een verkoper af gaan natuurlijk).
Dus ik vroeg me af of daar misschien een oplossing voor zou zijn.. Zijn er ook westernwinkels die een zadelcheck kunnen doen bij een zadel dat niet door hen verkocht wordt?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:55

ik denk niet dat je ze zo gek krijgt of je betaald een fiks bedrag voor die service
ik zelf zou als winkel ook alleen maar die service verlenen als ik het zadel zou verkopen...

en als ik je dan toch een winkel mag aanraden: evelien van euro-horse!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:14

Ik zou gewoon die westernwinkels even bellen. Je zult er natuurlijk altijd voor moeten betalen, voorrijdkosten en een uurtarief. Maar dat lijkt me logisch en liever wat extra kosten dan een stuk paard natuurlijk.
Het is trouwens ook vaak zo dat winkels meer op voorraad hebben dan op de site staat. Dus vooral veel bellen dat werkt het beste. Vaak kunnen ze ook aan de hand van een foto al een beetje inschatten of een zadel zou kunnen passen of waarschijnlijk niet en in dat laatste geval zullen ze ook niet langskomen (is ook voor hun zonde tijd natuurlijk).

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:14

Ik moet morgen zoiezo even langs de Country mill. Dan zal ik daar eens vragen of ze nog meer zadels hebben dan op de site vermeld staat, en of ze denken dat er misschien iets passends tussen zit. Weet iemand misschien of zij ook 2e-hands aan huis passen?

Evelien van Euro-horse ga ik ook even proberen. Ik zag op de site van euro-horse dat zij met een vrachtwagen rond rijdt, dat ziet er wel heel goed uit.
Als ik dan toch echt geen 2e-hands zadel kan vinden, dan laat ik gewoon wat duurdere zadels passen.
Dan kan ik in ieder geval een inschatting maken van waar ik naar moet zoeken en wat voor budget ik moet hebben. Maar zoals al gezegd; nadelen daarvan zijn dat het zadel misschien over een paar maanden niet meer past. En dat ik dan voorlopig niet echt fatsoenlijk kan rijden, totdat ik genoeg gespaard heb om een nieuw zadel aan te schaffen... :\ Mijn huidige zadel is echt niet veilig met al het geschuif..