[WN] [SPOED] Hulp nodig! Hoe zie ik of het zadel goed ligt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy_loveU

[SPOED] Hulp nodig! Hoe zie ik of het zadel goed ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 10:06

Ik loop stage in Polen op een Tinkerstoeterij,
en ik moet zometeen helpen met een westernzadel passen.
Er wordt een paard verkocht, maar die vrouw komt niet hierheen maar
het paard wordt naar haar toe gebracht, maar ze wil ook een westernzadel erbij kopen.
Nou moet ik zometeen dus gaan kijken of hij goed ligt.

Hoe zie ik dat? Waar moet ik op letten?
En de singel... als je 2 lange riemen hebt aan de zijkant (1 lange aan elke kant) en een touwsingel..
hoe moet ik dat dan vastmaken, hij kan wel door de gesp en door een gaatje, maar dan hou ik een hele lange riem over.. wat moet ik daarmee doen??

Ik hoop dat iemand mij hier snel mee kan helpen.

Alvast bedankt!

JoT

Re: [SPOED] Hulp nodig! Hoe zie ik of het zadel goed ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:33

Kun je daar niemand om hulp vragen? Eerlijk gezegd zou ik hier mijn vingers niet aan gaan branden. Zien of een zadel past is iets voor een zadelexpert en is niet 'even snel' te zien of 'even snel' te leren. Als het zadel straks niet goed blijkt te passen, dan wordt dat paard straks naar de kl*te gereden en dan krijg jij straks de schuld... Vertel de eigenaar van de stal dat je niet kan beoordelen of een zadel past of niet en vraag of hij/zij wil kijken. En zie het als een leermoment ;)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:40

Probeer anders even te googlen op saddling western cinch tie strap etc. Of te kijken of je er een youtube filmpje over kan vinden.
Daar zie je wel hoe je het vast moet maken. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet okee dat jij dat moet doen, omdat je geen zadelpasser bent en nul ervaring hebt met westernzadels. Kunnen alleen maar rugproblemen van komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:17

Volgens mij gaan ze hier in Polen nog wat makkelijker mee om, toch? Als het paard normaal loopt dan ligt het goed, klaar..
Dus ik zou gewoon proberen om gewoon je best te doen, en zorg voor een goede dikke pad die eventuele knelpuntjes een beetje ontziet. Zorg ook dat het zadel even goed wordt uitgeprobeerd, dus even wat rijden in stap draf en galop, en kijken of het zadel goed ligt, of het niet omhoog wipt en of het paard ontspannen loopt eronder.
Verder kun je het zadel het beste passen door het zonder pad even op de rug te leggen en eerst vanaf een afstandje te kijken of het niet scheef ligt, niet te ver op de rug en te krap of te ruim bij de schouders ligt, dan met een vlakke hand er onderdoor en voelen of het ergens klemt.
Succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:50

Poe, als er echt geen manier is om eronderuit te komen zou ik mystictinkers advies opvolgen (dan kun je het ergste uitsluiten) gecombineerd met youtube filmpjes over zadel passen als die er zijn, maar als het maar even mogelijk was zou ik me er onderuit wurmen.. Niet passende zadels kunnen zoveel schade aanrichten en echt zien of het past kan eigenlijk niet met ongeoefend oog.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:54

MysticTinker schreef:
Volgens mij gaan ze hier in Polen nog wat makkelijker mee om, toch? Als het paard normaal loopt dan ligt het goed, klaar..

Erg gemakkelijk. Mijn vorige zadel (herstel, zadel voor mijn vorige) werd ook door een Pool gekocht, niet gepast of wat dan ook. Zijn zoon (elders in NL) had inmiddels al wat Quarters gekocht voor transport naar Polen en pa mocht zadels gaan kopen, hij had kennelijk een nieuwe hobby.... Zo gemakkelijk.... :n

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:59

Ik weet dat het eigenlijk niet aan mij is om dat te gaan beoordelen, maarja als iemand anders er hier naar gaat kijken kan het alleen maar erger zijn. Ik heb zelf ook een westernzadel.. dus weet er natuurlijk wel wat van. Maar ik dacht met wat hulp van mensen op bokt moet ik al wel ver kunnen komen.

Maar wel bedankt allemaal

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:00

je moet opletten af het zadel niet te krap is bij de schouderbladen, moet geloof ik ruim een hand tussen zitten.
boven de schoft een vuist, achter mag het zadel max 5 cm omhoog komen tijdens het rijden..

ik weet het niet precies maar zo keken ze bij mijn zadel..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:08

Hoeveel zadels heb je tot je beschikking voor dit paard?

1) Leg het zadel op het diepste punt op de rug, voel met je hand waar het zadel op de schouder ligt of het daar goed aansluit.
2) Ga met je hand onder het gehele zadel door (de "kussens" van het westernzadel zal ik maar zeggen en voel of deze daar goed aansluit of misschien brugt (dat er in het midder ruimte zit)
3) Kijk bij de schoft of het paard voldoende ruimte heeft.
4) leg een balletje of een pen in het zadel en kijk waar deze stopt om zo ongeveer je middenpunt te bepalen.
5) Pak de knop en de cantle (Voor en achterkant) vast en voel hoeveel speling er zit.

Je kunt ook met reepjes stof werken, deze aan op het blote paard leggen, aan de voorkant, in het midden verdeel je er 2 en aan de achterkant..
Zadel het paard op altijd zonder dekje! Zadel het zadel aan en trek aan de reepjes om zo te voelen of er ergens meer weerstand zit of deze gelijk is met alle reepjes stof.

Succes!

Oja... als je denk dat je in de buurt zit van een goed pasend zadel, zet hem of haar even op de longe om te kijken hoe het zadel ligt als je het paard laat stappen en draven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:15

Heel toepasselijk staat er onder dit item een link naar Vaquero. Kijk daar eens ;)

Edit hij stónd er 8-)

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:52