[WN] Onderhoud van roodbruin/havanna zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onderhoud van roodbruin/havanna zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:44

Ik heb de zoekfunctie even gebruikt maar kom diverse antwoorden tegen.....

Ik heb een roodbruin/havanna zadel in bestelling staan. Voorheen onderhield ik mijn zadels altijd met lederolie maar daar wordt de kleur donkerder van. De kleur van mijn nieuwe zadel vind ik zo mooi dat ik deze niet donkerder wil hebben.

Nu hoor ik verschillende verhalen over wax, creme en balsem. Welk middel verkleurt je zadel absoluut niet en kan ook gebruikt worden om de fenders soepel te krijgen? Is er dan ook nog onderling verschil tussen de verschillende merken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Kaspar

Re: Onderhoud van roodbruin/havanna zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:42

Ik gebruik wax van leovet voor mijn light oil tuig. Het is nauwelijks donkerder geworden.
Leer verkleurd ook wel wat onder invloed van (zon)licht. Daarom heb ik over mijn zadel en hoofdstel een hoes als ik het in de garage opberg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:31

Bedankt voor je antwoord! Gewoon wax gebruiken dus.

Heeft iemand nog een tip voor het indraaien van de fenders? Die zette ik voorheen dus goed in de olie en daara een bezemsteel erdoor. Maar worden ze van wax soepel genoeg om ze op dezelfde manier in te draaien?

Kaspar

Re: Onderhoud van roodbruin/havanna zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:08

Wat ik gedaan heb met mijn lichte zadel is de achterkant van de fenders (die ruwe kant) een beetje nat maken met een spons. Balk door de beugels en laten drogen op een goed geventileerde plaats. Als het leer goed droog is even lekker inwaxen tegen het uitdrogen.