[WN] Pee Wee bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Pee Wee bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:56

Een tijdje geleden was er een topic op [HAR] over het Pee Wee Bit maar niemand had er echt ervaring mee en de reacties waren vooral gebaseerd op het iets wat heftige uiterlijk van het bitje.
http://www.peeweebit.com/

Maar de werking ervan spreekt me wel heel erg aan en de recensies vanuit de VS zijn vooral positief (ook van de bitloze ruiters). Maar zijn er ook al mensen in nederland die er inmiddels ervaring mee hebben? Of ze in handen hebben gehad want het enige waar ik nog wat over twijfel is de ruime maat, hij zou voor 4 t/m 5,5" geschikt moeten zijn, maar ik twijfel of de werking van de zijtakken wel optimaal is in een 4,5" mondje. Hij is niet bijster duur dus ik wil hem best op de gok kopen maar als ik van te voren weet dat het toch te groot is kan ik hem natuurlijk beter laten liggen.

Momenteel rij ik met een sidepull maar vanwege gevoelige neus (ivm pollenallergie) zit ik er toch aan te denken over te stappen op een bitje, in eerste instatie dacht ik aan een billy allen of myler maar ik denk dat de pee wee toch meer geschikt zal zijn hem. Hij heeft een klein mondje, weinig ruimte voor een bit, erg last van zijn gebit (wordt dit jaar 5 dus is de laatste tandjes aan het wisselen maar dit gaat moeizaam, eerdere moesten ook al getrokken worden omdat het niet vanzelf ging) en hij reageert heel gevoelig en heftig op dingen. Dit bit is mooi dun zonder te prikken in de mond of veel druk op te tong en wel wat druk op de zijkant van zijn kaak zoals hij al gewend is.

Ik ben dus heel benieuwd of er hier ook al ervaringen zijn en of hij echt zo fijn is als het lijkt :) .

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:10

dit is een behoorlijk scherp bit.
shows mag je er niet mee rijden, en voor een recreatie paard is ie nogal heftig. waarom in godsnaam zoiets kopen ?
een robart, is ook pinchless, net als een myler en billy allen.en met een tongboog voorkom je ook druk op de tong.evt. een hackamore of een bosal is ook een optie.
ik vind dit bit not done...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:23

spicegirl schreef:
dit is een behoorlijk scherp bit.
shows mag je er niet mee rijden, en voor een recreatie paard is ie nogal heftig. waarom in godsnaam zoiets kopen ?
een robart, is ook pinchless, net als een myler en billy allen.en met een tongboog voorkom je ook druk op de tong.evt. een hackamore of een bosal is ook een optie.
ik vind dit bit not done...

Waarop baseer je dit? Is geen aanval maar een vraag, heb je het bit al eens in praktijk gezien of is er een andere rede?

Wat ik in eerste instantie zie is een bit met een zeer zuiver signaal, absoluut geen ruis. Een kneveltrens met enkel knevels aan de onderzijde. Bit kan niet door de mond getrokken worden, dit wordt voorkomen door de knevels en het kinriempje. Het riempje zorgt ook voor een stabielere ligging tijdens het sturen. Het ongebroken mondstuk is niet expliciet scherper dan een enkel- of dubbelgebroken. Het ligt ook stabieler in de mond als enkel- of dubbelgebroken. Ben benieuwd naar argumenten die de daadwerkelijke kunnen bewijzen dat het een zeer scherp bit is. Echter vind ik het op het moment vooral een zeer duidelijk te begrijpen bit voor een paard, dat met een normale hand niet overdreven scherp is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 01:32

Ik ben ook benieuwd waarom je dit een scherp bit vind want imo is dat het juist helemaal niet. Lara_Silver geeft ook een mooie aanvulling op wat ik in de beginpost schrijf waarom ik dit bit zou willen :) .

Hackemore of Bosal is dus juist geen optie omdat ik het hele gebied tussen neus en ogen vrij wil houden van druk, hier heeft hij het meeste last van irritaties/jeuk.
Tongboog vs. pee wee is de pee wee anatomisch beter gevormd vanwege de hele boog en niet enkel in het midden wat meer vrijheid (waar de tong juist wat terug loopt).

Malenka

Re: Pee Wee bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:16

Het ziet er interessant uit. Ik kan je helaas niets vertellen over dit bit. Maar ik wil dit wel even volgen. Ik vraag me alleen af of je wel een 'bijzonder' bit nodig hebt. Voldoet een gewoon ongebroken trensje niet?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:24

Heb je al wat tegen de pollen-allergie?
Wij gebruiken Puur Pollen (van Puur Natuur). Dit is geheel homeopatisch.
Ik weet alleen niet of de jeuk er minder van wordt bij jouw paard. Anders misschien gewoon een dun trensje?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:25

Ik had heb al gezien in de gids van Kraemer.

Hij spreekt me erg aan en lijkt me ook mooi stabiel te liggen.

Helaas nog geen ervaring

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 15:02

Malenka, ongebroken trens vind ik in principe ook niets mis mee, maar waarom genoegen nemen met een gewone ongebroken als er ook iets wat beter past bij je wensen en je paard :) . Grote pluspunten voor ons bij dit bit is de vorm van het mondstuk en de zijtakken.

Mistie, hij wordt behandeld voor de allergie :j . Het soort bit heeft verder ook niets met de allergie te maken, wil enkel de druk van zijn neus af halen om te kijken of dit de jeuk verminderd (of eigenlijk of de neusband zijn klachten verergerd ;) ).

hotchocolat, ik heb even op die site gekeken en is idd dezelfde. Scheelt wel in levertijd vanuit duitsland := .
Ik wil hem iig na het weekend bestellen, denk niet dat er echt reacties met ervaringen zullen komen dus dan zelf maar eerst :D .

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:08

geen ervaring mee maar hij ziet er vlijmscherp uit. dan zou je wel een hele stille hand moeten hebben etc.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:10

Het lijkt mij een prettig bit, mijn jonge hengst heeft een hekel aan druk op de tong en loopt heel vaak op het bit te knagen en zijn tong naar buiten te gooien.
Ik ga er ook eens over denken, de Billy Allen met iets gebogen mondstuk vind hij ook een ramp, dus wie weet is dit een optie.
Ik ga even op de site van Kraemer kijken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:49

Kraemer is niet zo heel snel

Ik had longeerhulpen bestel en daar moest ik een week op wachten

Voor de verzendkosten naar NL moet je even contact met ze opnemen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:33

bolerotjee schreef:
geen ervaring mee maar hij ziet er vlijmscherp uit. dan zou je wel een hele stille hand moeten hebben etc.

Vlijmscherp? Het is gewoon een dun ongebroken mondstuk. Je moet bij ieder bit een hele stille hand hebben. Daarbij is dit een soort bit dat ook nog eens de instabiele ruiterhand 'opvangt' vanwege zijn eigen stabiele ligging. Hij beweegt niet zo veel als een enkel of nog beweeglijker; een dubbelgebroken trens door de mond. Die zijn veel instabieler en reageren sneller op een onrustige ruiterhand.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:18

Ik zie dat de site van de beginpost het niet meer doet :? .
Maar op http://www.macsequine.com.au/Main.asp?_=Pee%20Wee%20Bit kun je ook de info vinden en ze bestellen.

Ik heb hem nu iig. Gewoon van die eerste site besteld die het nu dus niet meer doet, duurde 1,5 week voor ik hem had en heb gelukkig geen invoer hoeven betalen dus een stuk goedkoper dan die duitse site :D .

Vandaag dus voor het allereerst een bit bij mijn pony ingedaan :(:) . Hij nam hem gelukkig heel makkelijk in maar probeerde hem daarna op te vreten :+ . Komende week(en) dus eerst even goed aan het bit laten wennen voor ik ermee ga rijden en echt kan zeggen of het bevalt maar de eerste indruk is wel positief :) .