[WN] Welke maat Barefoot boomloos past op brede paint?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Welke maat Barefoot boomloos past op brede paint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 18:46

Ik wil heel graag een Barefoot boomloos zadel aanschaffen voor mijn - redelijk brede - paint horse merrie.

Dit omdat ik nu western rijd met een 'normaal' westernzadel, maar ook heel graag zonder zadel rijd. Boomloos rijden lijkt me een mooie tussenvorm waarbij je toch net wat steviger zit en beugels hebt, zeker met buiten rijden wel zo handig! ;)

Mijn vragen:

1. Welk model Barefoot en welke maat zou het beste passen? (ik laat sowieso ook wel een zadelverkoper kijken, mijn paint is ca 1.52 hoog en zelf heb ik broekmaat 40)
2. Wie heeft ervaring met Barefoot boomloos rijden op zijn/haar westernpaard? En hoe bevalt/beviel het?

Verdere tips zijn ook welkom!

Zo ziet mijn merrie er uit, om een beeld te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door simodi op 24-02-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:48

ik heb een arizona maat 2, dat is de western uitvoering van barefoot.
de nevada is nog wat meer western look a like maar die heeft een engelse singel en die vind ik vreselijk :+

het zadel bevalt me prima, vooral op buitenritten is het errug comfortabel :j

ook in de training kan ik er prima mee uit de voeten :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 18:50

Il wil ook graag een westernsingel gebruiken en geen Engelse/dressuursingel.
Zitten er een speciale barefoot singel aan zo'n zadel of kan er elke willekeurige westernsingel aan?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:56

simodi schreef:
Il wil ook graag een westernsingel gebruiken en geen Engelse/dressuursingel.
Zitten er een speciale barefoot singel aan zo'n zadel of kan er elke willekeurige westernsingel aan?

de arizona kan elke willekeurige western singel aan :j

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:58

ik heb ook de arizona, kan gewoon elke western singel aan die je maar wilt. of je een maat 1 of 2 nodig hebt ligt aan jou bibs. wat betreft de fork zit er volgens mij standaard een xl? of een L in dat zou je moeten navragen, ik heb de standaard fork erin zitten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:29

trustHim schreef:
ik heb ook de arizona, kan gewoon elke western singel aan die je maar wilt. of je een maat 1 of 2 nodig hebt ligt aan jou bibs. wat betreft de fork zit er volgens mij standaard een xl? of een L in dat zou je moeten navragen, ik heb de standaard fork erin zitten

Standaard zit er een L in volgens de site.

Hoe bevallen de Arizona's jullie?

trustHim

Re: Welke maat Barefoot boomloos past op brede paint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:32

super, pony beweegt er een stuk fijner onder en ik vind het gevoel van contact heel fijn. Blijft ook goed liggen ook als je niet heel vast aansingelt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:34

Da's precies ook het (fijne) gevoel van zonder zadel rijden! En dat probeer ik nu ook hiermee te zoeken ... ;)

Kun je er ook goed mee licht rijden?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:37

Ik heb een Arizona maat 1 op mijn tinker liggen en dat bevalt echt prima!
Toen ik haar net had was ze echt enorm dik en zelfs toen lag het goed. Nu ze wat normale vormen heeft ligt het nog beter.

Ik rijd zelf ook graag zonder zadel en dit is inderdaad een goede tussenvorm. Je voelt heel goed alles van je paard onder je. De eerste keer dat mijn paardje een diepe zucht slaakte, was even raar, maar wel heel gaaf!

Op mijn andere tinker ligt de Barefoot helaas niet goed (verschillende modellen al geprobeerd) dus daar heb ik een ''gewoon'' boomzadel op liggen. Vooral als ik ze na elkaar rijd, zit dat wel een stukje harder dan de Barefoot!

Wel vind ik de Barefoots niet zo mooi; ik houd meer van glad leer, maar met een likje vet/olie wordt dat al beter.
Verder heeft de Barefoot niet zo heel veel onderhoud nodig, ook wel fijn.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:46

ik moest even wennen maar ik kan er nu goed op lichtrijden, moet wel zeggen dat ik ook van een engels zadel af kwam. Ook langere ritten zijn gewoon fijn te rijden

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:58

Aan het lichtrijden moest ik ook aan wennen (alhoewel op mijn dikke, dikke tinker in het begin lichtrijden niet eens mogelijk was. Ik kon er al niet eens omheen met mijn korte beentjes dus lichtrijden luktte ook niet, hihi)
Je moet echt even opnieuw je balans vinden.

Mss overbodige info, maar op boomloosrijden.nl kun je ook veel vinden over de Barefoot. Ook kan je een testzadel aanvragen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:05

Clovertje schreef:
Je voelt heel goed alles van je paard onder je. De eerste keer dat mijn paardje een diepe zucht slaakte, was even raar, maar wel heel gaaf!

Grappig dat je dat net noemt! Die ervaring had ik vorige week voor het eerst (terwijl ik best veel zonder zadel rijd), zo'n diepe zucht is echt een heel bijzonder gevoel .... :D

Bedankt voor de tip over de site, maar die had ik idd al gevonden en uitgebreid bestudeerd. ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:06

die diepe zucht kreeg ik de eerste x dat ik dit zadel oplegde na mijn boomzadel. was voor mij een bevestiging dat het goed was

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:09

trustHim schreef:
die diepe zucht kreeg ik de eerste x dat ik dit zadel oplegde na mijn boomzadel. was voor mij een bevestiging dat het goed was

Ja, meer en duidelijker signaal van ontspanning kun je niet krijgen denk ik! :D

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:20

Ik heb pas voor mijn verjaardag een schapenvacht gekregen en met wat verjaardagsgeld heb ik daar een barebacksingel bijgekocht. Dat zit zoooo lekker, mss ook iets voor jou, als je zonder zadel rijden fijn vindt?
Ik heb er helaas alleen maar even een kort rondje om de stal ermee gedaan, echt het bos in gaat niet; te veel sneeuw hier in Zweden! (zo'n 70 cm) en de wegen zijn te glad :-(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:03

Ik heb idd ook gedacht aan een barebackpad, maar omdat daar in principe geen beugels aan horen te zitten, vind ik dat niet zo'n goed plan voor buitenrijden en dat doe ik veel. Mocht er toch iets bijzonder gebeuren waardoor paard een onverwachte beweging maakt dan is een beetje houvast en beugels toch wel handig, dus vandaar dat ik naar een Barefoot zadel kijk.
En zowel een goede barebackpad als Barefoot aanschaffen wordt iets te duur (heb ook geen verjaardagsgeld meer :D ) ...

PS He, zit je helemaal in Zweden!?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:31

Ik heb een Cheyenne, met opzet zonder knop vanwegen de bosritten.
Mijn X paint is erg rond, dus met opstappen gleed hij een beetje. Nadat ik even zit, zakt hij iets en gaat het veel beter. . Hij zit veel zachter en bovendien is het warmer, je hebt veel meer gevoel van je paard onder je.Heel soft gezegd krijg ik het "samen" rijden gevoel er van.
Hij is echter ingepikt door mijn dochter voor de 20 jarige en de 19 jarige die er heel vrolijk van worden, ze vinden dit duidelijk erg prettig.
Evt. wil ik er nog eens eentje bij zodat we altijd met 2 dergelijke zadels kunnen rijden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:04

Ik word steeds enthousiaster!!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:34

Helaas past er geen Barefoot op mijn andere tinker Blijft te veel naar voren schuiven) anders had ik er inderdaad ook 2 hangen! (Niet dat ik niet blij ben met mijn boomzadel; eindelijk een zadel wat wel goed ligt op haar, maar een Barefoot zit wel lekkerder)

@ Simodi: ja, helemaal in Zweden ja, sinds een jaartje en het bevalt prima!
Ik rijd wel met mijn barebackpad of schapenvacht (zonder beugels inderdaad) en touwhalster buiten, maar ik moet zeggen dat ik een hele brave sul van een tinker heb. Ik heb haar al meer dan 10 jaar, dus ik ken haar door en door. Het blijven natuurlijk wel dieren, maar met haar durf ik het risico wel te nemen. Laatst kwamen we 2 elanden tegen en maakte we wel even een kleine sprong, maar ik ben blijven zitten. Ik heb wel altijd een hoed-helm op. Met mijn andere tinker, die ik hier heb gekocht, waag ik me daar ook (nog) niet aan hoor dus daar gaat de Barefoot lekker op.

Ik kan natuurlijk niet in je portemenee kijken, maar een vacht hoeft helemaal niet veel te kosten hoor (in elk geval goedkoper dan een goede barebackpad kopen) Op marktplaats heb ik een hele grote vacht van goede dikte gekocht en thuis (bij mijn ouders in NL) bezorgt voor 52 euro. De singel die ik erbij heb gekocht (http://www.hooks.se/product.aspx?produc ... deptid=103) was rond de 38 euro. Als je van zonder zadel rijden houdt is zo'n vacht heerlijk om er bij te hebben (ik geef zelfs de voorkeur aan de vacht dan de Barebackpad)

Als je het leuk vindt kan je nog even een kijkje nemen op onze site: www.corochjanneke.eu

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:42

Clovertje schreef:
Ik rijd wel met mijn barebackpad of schapenvacht (zonder beugels inderdaad) en touwhalster buiten, maar ik moet zeggen dat ik een hele brave sul van een tinker heb. Ik heb haar al meer dan 10 jaar, dus ik ken haar door en door. Het blijven natuurlijk wel dieren, maar met haar durf ik het risico wel te nemen. Laatst kwamen we 2 elanden tegen en maakte we wel even een kleine sprong, maar ik ben blijven zitten. Ik heb wel altijd een hoed-helm op. Met mijn andere tinker, die ik hier heb gekocht, waag ik me daar ook (nog) niet aan hoor dus daar gaat de Barefoot lekker op.

Een tussendoorvraag; ben je wel eens wilde zwijnen tegengekomen? Hoe reageren die en hoe reageert je paard daarop???

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:13

Clovertje schreef:
Als je het leuk vindt kan je nog even een kijkje nemen op onze site: http://www.corochjanneke.eu

Leuke site! Het grappige is dat je hetzelfde bitloze hoofdstel gebruikt als ik! ;) Mooie tink heb je!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:09

ik hep op mijn arabier gerden met een barefoot arizona, ging wel aardig
daarna heb ik op buzzs ( de dochter van jouw buzzs)gereden met een barefoot arizona en ik vond het drama na een kwartier ben ik er mee gestopt, zat veel te breed, deed pijn in mijn bekken en kon geen hulp meer geven doordat mijn benen heel ver afstaken. volgens mij doordatze van zichzelf al megabreed is.
de bob marshall beviel beter maar ik ben toch weer terug naar een boomzadel
enige advies, probeer er een in een testweek!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:19

Margee schreef:
Clovertje schreef:

Een tussendoorvraag; ben je wel eens wilde zwijnen tegengekomen? Hoe reageren die en hoe reageert je paard daarop???

Nee, die zitten hier niet (tot grote teleurstelling van de jagers hier)
Clover, mijn ''Nederlandse"' tinker schrikt nergens van, meestal blijft het bij stokstil staan en kijken, maar de elanden waren schijnbaar toch wel indrukwekkend (zijn natuurlijk ook groter als zijzelf). Myssen, mjn ''Zweedse" tinker ziet de elanden wel al eerder dan Clover en schrikt er ook niet van. (Clover inmiddels ook niet meer)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:23

@ susan: kan je nagaan hoe ik zat op Myssen toen ik haar net had, ruim 300 kilo te zwaar! Op een vrijgezellenfeestje van een vriendin maaktte we een huifkartocht met Belgische trekpaarden. Aan het eind van de rit mochten we er ook even op de rug plaatsnemen; het leek net precies Myssen :-)
Gelukkig is het nu beter, maar jouw gevoel had ik in het begin ook met de Barefoot.

@Simodi: straks heb je ook hetzelfde halster als ik :-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:29

Clovertje schreef:
@Simodi: straks heb je ook hetzelfde halster als ik :-)

Eh ... ik heb wel heel veel halsters, dus dat sluit ik dan maar niet uit! :D :o