[WN] Vraag over westernbit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Vraag over westernbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:55

Hallo,
ik heb een westernhoofdstel overgekocht van een bokker, hier zat een westernbit bij.
nu heb ik er mijn eigen dubbelgebroken bitje in hangen, maar wil graag ook het westernbit eens proberen.
Het bit heeft vrij lange scharen en een koperen tussen stukje. Ik heb nu een paar keer gereden met mijn gewone bit, maar nu wilde ik ook graag het andere bit proberen. Maar voordat ik dit doe wil ik graag weten wat de inwerking van dit bit is, en of het verstandig is om deze te gebruiken. Tijdens het rijden gebruik ik amper mijn bit, enkel om nog een beetje bij te sturen en in de grijpen wanneer mijn pony niet reageert op mijn zit.

ik hoop dat iemand me kan vertellen wat de inwerking van dit bit is en of het verstandig is deze te gebruiken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:04

Het klinkt als een dubbelgebroken stang, heeft hij de alleen aan het einde van de scharen teugelgaten zitten of ook bij het mondstuk?

Bij het mondstuk werkt het in als een gewone trens (mits de ringen rond zijn en het mondstuk in het midden is gezet, niet helemaal bovenaan).
Onderaan de scharen is het een zeer heftig inwerkende stang omdat deze niet alleen een hefboomwerking heeft (waardoor het bit strenger inwerkt) maar ook nog eens een notenkrakerwerking doordat het bit gebroken is en in combinatie zorgt het ervoor dat de mondhoeken bij inwerking flink samengeknepen worden.

Ik raad je dit bit niet aan, ik zou voor een ongebroken variant gaan.

Edit: maar een foto zou handig zijn. Want soms blijken beschrijving eigenlijk iets heel anders te bedoelen.

Bedoel je dit type bit (mondstuk en scharen, materiaal kan verschillen)
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:11

Aangezien je in een ander topic vermeld net met western te beginnen zou ik dit bit voorlopig maar even achterwege laten!!
Lekker even op je trensje door blijven rijden en ga eens les nemen want met western tack alleen rijd je nog geen western ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:24

Waarom zou je (nu) met dit bit willen rijden? :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 17:26

ik zal binnenkort even een foto maken en plaatsen dan weet ik in ieder geval wat de inwerking is. Maar Mizora bedankt! ik blijf gewoon op mijn eigen bitje doorrijden, ik ben namelijk ook nog niet van plan om westernlessen te nemen. Wilde gewoon eens wat anders proberen als mijn dressuurzadel en dressuurmatig rijden. Maar met mijn gewone bit gaat dat ook zeker lukken.

las op internet alleen verschillende meningen dus wilde het even zeker weten. Sommige mensen gaven ook aan dat het soms een fijner bit kan zijn.

mijn bit lijkt veel op de foto, alleen kan mijn bit bij het mondstuk niet veel bewegen, het koperen deel maakt enige beweging mogelijk maar echt minimaal. Ik denk dat het notenkraakeffect dus bij mijn bit niet van toepassing is. er zitten idd ook gaten bij het mondstuk waaraan ik de teugels kan bevestigen, alleen kan ik dan volgens mij gewoon beter mijn eigen bit gebruiken ;)

ik houd de mond van mijn Fjord het liefst zo gevoelig mogelijk, dus dit bit ga ik mooi als sier in de kast hangen ;) bedankt in ieder geval voor de uitleg.
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 19-02-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 17:27

Toekie schreef:
Waarom zou je (nu) met dit bit willen rijden? :)

om het eens te proberen, zodat ik mijn hulp qua sturen en overgangen rijden nog meer kan verfijnen.
maar ik denk na de uitleg hierboven dat ik het bit toch maar lekker in de kast laat hangen ;)

Mizora

Re: Vraag over westernbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:34

En wil je er toch leuk mee rijden (voor het mooi) gewoon aan de ringen doen bij het mondstuk. Als je op bokt zoekt onder pelham is er recent een topic geweest dat hier heel duidelijke uitleg en foto's over geeft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:37

Reageert je paard perfect op zit en is het opgeleid tot het niveau dat je hem enkel op neckreining kan rijden? Zo niet hoort dit bit niet in de mond van je paard. Dit is een bit dat westernpaarden pas inkrijgen als ze volledig op zit en neckreining te rijden zijn. Er wordt nooit druk op de scharen gezet die te vergelijken is met een normaal bit.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:38

Goede keuze keeyzie. Met de juiste begeleiding kan het in de toekomst altijd nog. ;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 18:05

Lara_Silver schreef:
Reageert je paard perfect op zit en is het opgeleid tot het niveau dat je hem enkel op neckreining kan rijden? Zo niet hoort dit bit niet in de mond van je paard. Dit is een bit dat westernpaarden pas inkrijgen als ze volledig op zit en neckreining te rijden zijn. Er wordt nooit druk op de scharen gezet die te vergelijken is met een normaal bit.

Dit was me idd al duidelijk, gelukkig kent mijn pony de neck-reining al wel. In ieder geval ik rijd mijn paard vaak op alleen neckrope en kan hem hier goed mee sturen. ( in combinatie met zit natuurlijk ) Al weet ik niet of dit te vergelijken is met wat in de western neckreining word genoemd. Misschien is het bit idd iets om te bewaren mocht ik toch les gaan nemen in de toekomst.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:27

keeyzie schreef:
Lara_Silver schreef:

Dit was me idd al duidelijk, gelukkig kent mijn pony de neck-reining al wel. In ieder geval ik rijd mijn paard vaak op alleen neckrope en kan hem hier goed mee sturen. ( in combinatie met zit natuurlijk ) Al weet ik niet of dit te vergelijken is met wat in de western neckreining word genoemd. Misschien is het bit idd iets om te bewaren mocht ik toch les gaan nemen in de toekomst.

Idd, onder goede begeleiding straks is er niks mis. Ik raad je het enkel af nu al zonder toezicht erin te hangen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:47

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 13:37

die eerste dat is hem, precies dezelfde heb ik hier.
kan iemand me vertellen wat de functie van het kettinkje is?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:46

Dat heet een "bit Hobble" en zorgt ervoor dat de shanks niet te ver uit elkaar kunnen gaan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:09

heel erg bedankt :D!