[WN] Schapenbont singel of Mohair koortsingel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Schapenbont singel of Mohair koortsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:04

Nu vroeg ik mij zo af; wat is nu eigenlijk beter en fijner voor het paard (met gevoelig velletje)?
Een anatomische Mattes schapenbont singel of de Mohair koortsingel van 5-star?
Welk materiaal neemt nu beter zweet op en voert warmte goed af (me name in de zomer)?
Iemand enig idee?

Popstra

Re: Schapenbont singel of Mohair koortsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:04

Ik zou voor de schapenbont singel gaan! Neemt goed vocht op. Mijn ervaring met een koordsingel was dat er velletjes tussen kwamen en kaal en rauw werden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:07

Schapen vacht en mohair (is wol van angorageit) zullen niet veel verschillen qua eigenschappen, beide zijn wollen natuurproducten.
Maar een koordsingel lijkt mij voor een gevoelig paard minder fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:04

In een goede koordsingel (zoals de mohair is) zit iets rek, wat door veel paarden als prettig wordt ervaren. Verder zijn ze bij de borst vaak wat breder, wat ook een betere drukverdeling geeft.
Wél moet de singel in orde zijn zonder losse 'koordjes' want dan kun je idd een velletje er tussen krijgen, wat pijnlijk is.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:39

Bedankt voor jullie reacties.
Heeft er ook ieman ervaring met de 5star singels?
Mattes ben ik mee bekend

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:12

ik heb er 1 gehad van 5 star, en nog dagelijks spijt dat ik m heb verkocht :roll: ik ga er nog eens eentje bestellen.
koordsingels waar er wondjes van komen, is meestal met kunststof erin.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 07:40

Het kan allebei, alleen lijkt mij dat je de mohair singel wel heel goed schoon moet houden. Het is naar mijn mening toch wat ruwer qua oppervlak zodat er sneller wat zweet/stof/etc in blijft hangen wat bij een gevoelig paard natuurlijk snel wondjes kan veroorzaken.
Mijn paard heeft een erg gevoelig velletje en zij doet het prima op de anatomische singel van mattes.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:29

juist niet. een mohair koord-draad is gladder als de onregelmatige structuur van een schapenvacht. dus blijft ie schoner.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:12

ah ok dan ben ik het met wat anders aan het verwisselen ;)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:20

Ik heb zowel een Mattes singel als een mohair koordsingel van classic Equine. De Mattes gebruik ik nu i.v.m. zijn wintervacht (de langere haren hebben toch de neiging om her en der er tussen te gaan zitten. In de zomer gebruik ik de Classic Equine, deze is veel minder warm dan de Mattes en er zit inderdaad heel iets rek in, wat erg prettig is. Ik heb nog geen last gehad van velletjes of zomerharen die klem komen te zitten tussen de koorden.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 23:17

Zijn die mohairs nu ook echt zacht en heb je an geen last van dat de gespen in de huid komen te staan?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:46

een gesp staat altijd wat van de huid af door de dikte van het zadel. dus hetzelfde als met iedere andere singel.mijn paard met een gevoelige huid had nergens last van. en de mohair is stevig geweven, het is geen gebreide mohair trui...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:12

spicegirl schreef:
een gesp staat altijd wat van de huid af door de dikte van het zadel. ..
Dat is afhankelijk van de plaats van de gesp, de vorm van het paard, de manier waarop het zadel in elkaar zit etc.
Dus zeker niet 'altijd' :)

Voor paarden met een gevoeliger huid zijn er speciale dingen waar je een gesp in kunt doen die onderlegd zijn met schaap; de zgn cinch-guards

Afbeelding

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:36

Bij mijn vorige singel die bij mijn zadel geleverd werd, een fleecebont ding, stonden de gespen na het rijden altijd in de huid. Een gezien het feit mijn paard ook niet tegen nepspul kan heb ik de singel direct vervangen voor een anatomische lamsbont singel.
Zijn die mohair singels van Equine net zo goed als 5star of zit hier wel degelijk verschil in?
Voor van de zomer lijkt zo'n singel me wel erg fijn voor het paard. Minder warm dan een bontsingel

DD helaas kan ik jou afbeelding niet zien, zie enkel een kruisje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:42

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:38

Ik heb geen idee of je Classic Equine kunt vergelijken met 5-star. Ik heb de Classic Equine gekocht omdat ik er in Amerika tegen aan liep voor een leuke prijs en hij voelde goed aan. Een 5-star heb ik nog nooit gezien/gevoeld. Ik heb verder geen last dat de gespen in de huid komen te staan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:20

5 star is de beste, met de hoogste kwaliteit mohair.wil niet zeggen dat de rest slecht is...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:39

Dat is een handig dingetje DD. Had ze nog nooit gezien, maar goed om te weten dat het bestaat.
Zodra ik mijn nieuwe zadel heb (hopelijk over 2 weekjes, wachten duurt lang), ga ik ook kijken voor een 5star pad. Dan direct eens de singels bepotelen. Ga ook binnenkort even bij Adje kijken voor zijn mohairs

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:20

Hier nog een tevreden gebruiker van de 100% mohair van Classic Equine. Omdat dat, volgens zeggen, de enige singel zou zijn die ook echt 100% mohair is.
Lang rondgekeken vorig jaar ivm singelplek problemen (geirriteerde talgklieren). Ik heb de roper versie, dus de breedere.

Het is idd een koordsingel, maar in vergelijking met de neoprene singel die daarvoor gebruikte heb ik echt zero noppes nada problemen gehad met de mohair. Geen striemen, neemt zweet mooi op, blijft redelijk schoon (je krijgt t zweet t bester uit door m in de sneeuw in te graven ;) ). Hij is echt superzacht, als mijn paard wat bultjes heeft durf ik er nu wel mee te rijden, met die neoprene ging alles kapot.

Ik heb m ook uit amerika gehaald, hier wordt ie bijvoorbeeld bij Gomeier (DL webshop) verkocht.
Kijk eens op http://www.foxranch.de/Export.html. Zoek een store uit en email ze even. Ging prima!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:21

dat zegt 5 star ook- dat ze de enige zijn met 100 % echt mohair. :P

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:43

Qua prijs zit er nog een behorlijk verschil tussen de 5star en CE singels. Maar als ze dus beiden even goed zijn...

Die roper modellen wat is daar nu eigenlijk het nut van? Is het enkel voor een bredere drukverdeling of heeft het meerdere functies?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:41

Hoe houd je die mohairs schoon?
Ik las enkele reacties terug dat in de sneeuw leggen heel goed werkt, maar bij gebrek aan sneeuw....
Kunnen ze gewoon in de wasmachine?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:45

100 % mohair niet. die gemengde wel.
ik had bij de 5 star een speciale reinigingsspons erbij..

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:58

Zo'n zelfde spons als bij de pads?
Je moet toch ooit eens het zweet in de zomer en vele modder in de winter eruit wassen lijkt mij?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:11

de tuinslang erop.
maar niet in het wasmachine, of wasmiddelen gebruiken. de fabrikant van 5 star raad het ten zeerste af, en niet voor nix neem ik aan.