[WN] Welke singel voor boomloos + hoe maat bepalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Welke singel voor boomloos + hoe maat bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:12

Ik heb sinds bijna een jaar een Barefoot Virginia Rose zadel waar ik héél tevreden over ben. Het zit als een zetel en mijn paard loopt er super fijn onder, verder blijft het (tot hier toe) ook stevig liggen.

Alleen heb ik 1 probleem... Mijn singel is te kort. Deze singel had ik nog liggen van een vorige aankoop, een Lamicelle kunststof westernzadel met simpele neopreen singel, maar zadel paste niet op mijn paard. Zadel verkocht, single gehouden en de Barefoot aangeschaft.

Nu zei mijn lesgeefster een tijd terug dat mijn singel toch wel 20cm langer mag. Alleen heb ik geen flauw idee van de maten ^^, vergeef me, ik ben (nog) een westernleek haha. Op de singel staat 26, ik verondersel dat dit staat voor 26''. Ik vroeg me dus af welke maat singel ik nu best neem... Bestaat er een manier om de juiste singelmaat te bepalen ofzo?

Verder vroeg ik me af welke singel geschikt is voor een boomloos westernzadel. Mijn paard durft nu af en toe schuurplekjes krijgen van de singel, zeker als ze flink gezweet heeft, dus neopreen lijkt me niet zo geschikt.
Ik wil dat de singel helpt met het zadel op de plaats te houden en dat het comfortabel is voor mijn paard. Wij rijden voornamelijk (lange) buitenritten, maar ben ook van plan me verder te verdiepen in het western.
Ik dacht aan wol, maar ben bang dat dit snel te warm zal worden onder de singel.

Wat voor singel raden jullie aan? Hij mag best wat kosten, want wil wel gelijk een goede aankoop doen!

Tips altijd welkom dus!

DubbelFun

Re: Welke singel voor boomloos + hoe maat bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:29

Als je nu een 26" hebt en er zou 20 cm bij kunnen dan kom je uit op een 34" (1 inch is 2,54 cm).
Persoonlijk ben ik erg tevreden over de Westip singels, maar ook de voorgevormde Mattes bontsingels zijn goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:23

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:16

Bedankt voor de antwoorden!

@ DubbelDun, ik ga eens kijken dan voor Westip singles. Mattes singles kan ik hier in de buurt aangeraken, dus dat zit wel goed.

@ pmarena, hartelijk bedankt voor de link! Dat je dat allemaal opgemeten hebt, super hoor. Ik ga de omtrek van mijn paard een aantal keer meten op verschillende tijdstippen, daar een gemiddelde uithalen en zo de singelmaat proberen berekenen. Merci!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:44

Westip is tegenwoordig beter verkrijgbaar onder de naam FRA , zij doen de verkoop in deze regio nu :)

Ik heb ze ook in het assortiment en vind ze wel wat erg stug , maar vreemd genoeg bevallen ze de meeste mensen toch heel erg goed :)

Op zich zou ik zelf gewoon meten met je eigen zadel en singel hoor , dat is veel makkelijker :j

Gewoon je zadel aansingelen zodat het er stevig op ligt , en dan even meten hoeveel langer dat de singel aan beide kanten nog zou mogen zijn en dan weet je precies je juiste singellengte , hoef je niet moeilijk te doen met rekenen enzo :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:06

In mijn linkje onderaan kan je 2 westernsingels te koop vinden in de maten 34" en 36", misschien interessant ... :Y)

Mijn ervaring is dat een anatomisch gevormde singel het fijnst is voor je paard. Al kunnen de Westip/FRA singels mij ook wel bekoren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:24

Ik heb de Missoula Nut en een (tweedehandse) Barefoot westernsingel 85 cm geloof ik voor een Arabiertje van 1,50. Maar je moet idd een flinke maat singel kopen aangezien de singelstoot erg kort is.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:14

Iedereen erg bedankt voor de antwoorden! Hier heb ik alvast wat aan :)

De tips voor het opmeten van de singel ga ik zeker en vast eens toepassen zodra het weer betert! Dan kan ik alvast de juiste lengte bepalen en dan ga ik op zoek naar de geschikte singel.