[WN] westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 11:16

hallo,

Ik heb een verzorgfjord die door de eigenaar de basis van de western aan het leren is, maar ik vind dat hij raar reageerd op het zadel. Drukt zijn rug weg in stap en sraf of maakt hem juist bol in de galop. Ook raakt hij in de bochten precies wat uit balans. Ik ben zelf overgestapt op een dressuurzadel en daar reageerdt hij een stuk beter op. Kan het zijn dat het zadel te groot/te klein is en hoe kan je dat zien? De eigenaar wil er namelijk niet naar laten kijken omdat het op haar vorige fjord goed lag :(:) Eventueel heb ik wel foto's van ons met het westernzadel.

Cassidy

Re: westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:19

Van een foto is het moeilijk te beoordelen of het zadel past, maar zoals je de reactie van het paard beschrijft zou het idd kunnen dat het zadel niet goed ligt.

Dat het zadel op deze Fjord goed moet passen omdat het op een andere Fjord ook goed zou hebben gelegen, is natuurlijk onzin.

Vraag eens aan de eigenaar wat voor schoenmaat ze heeft, en of ze op iedere schoen in die schoenmaat lekker kan lopen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:15

Zou zo maar eens kunnen dat het zadel niet goed ligt.. Maar dat weet je niet tot je het hebt laten controleren door een expert. Zou je de fjord niet een tijdje kunnen rijden met het andere zadel zodat de eigenaresse het verschil ziet waardoor er misschien een kwartje gaat vallen??

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:19

precies even bij iemand langs gaan die een zadel kan passen op de rug van een paard of iemand langs laten komen.
niet elk zadel past op elk paard, het verschilt van paard tot paard.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:19

zoals hierboven al vermeld staat, Ik rij nu met een dressuurzadel die op maat gemaakt is, maar de eigenaar wil niet naar het zadel laten kijken en blijft er vrolijk op rondhobbelen. Zij denkt: Het paste op een luxe fjord, dus waarom niet op het ouderwetse type dat nog is te dik staat ook? Helaas heb ik 0,0 verstand van westernzadels dus daarmee toch mijn vraag. Zij ziet een gelukkig vrolijk paard die af en toe een vreugde bok geeft, terwijl ik samen met nog andere van stal, bij haar een paard zien die probeert onder het zadel uit te komen, oftewel een ongelukkig paard die op alle manieren probeert onder het zadel uit te komen. Bokken doet hij bij mij alleen bij miscommunicatie of een fout van mij, bij haar constant.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:09

WN AM >> WN TR

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:33

wat een mafkees die eigenaar, waarom dan wel een dressuurzadel op maat laten maken voor die fjord, elk zadel past dan toch?
Wat voor een dressuurzadel geldt geldt ook voor een westernzadel, het moet passen!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 09:02

Het dressuurzadel heb ik zelf betaald, moest eerst met een ponyzadel rijden van haar, maar dat weigerde ik. Daarom mocht ik kiezen ofwel met het westernzadel ofwel een eigen zadel aanschaffen

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:05

misschien is het een idee om een filmcamera mee te nemen als zij gaat rijden. op deze manier kun je haar hopelijk overtuigen dat het verstandig is om iemand met kennis van zaken te laten kijken.