[WN] Van snaffle naar shanks

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Van snaffle naar shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 12:33

Ik kon hier eigenlijk niet echt iets opvinden. Maar ik ben toch wel benieuwd hoe deze overgang gaat. Voorbeeld : Paardje van bijna 6. Net 8 maanden onder het zadel. Is nog wat wankel en zoekende in de beweging. Reageert voor de rest uitstekend op sturen op de buiten teugel en buiten been. Loopt nog niet altijd over de rug. Maar daar wordt steeds meer naar toe gereden. De basis van de oefeningen zit er redelijk in. Gaat nog traag en niet altijd even vloeiend. Maar het is een begin, hij pakt het goed op en wordt met de dag beter. Goed hij wordt binnenkort 6 en over een jaar moet hij toch wel geinig in de wedstrijden kunnen lopen. Maar dan moet hij al bijna op shanks gereden worden.
Hoe pak je deze overgang nou aan? Eerst op een snaffle/shank? En dat dan 1 of 2 maal per week ofzo en dan opbouwen? Accepteren ze dit vrij gemakkelijk of krijg je toch met flink wat protest te maken.

Wie kan mij meer informatie geven of heeft een website o.i.d waar ik hier meer over kan vinden?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:34

Ik reed eerst met een billy allen snaffle, dan heb ik gewoon een billy allen met baby shanks ingestoken. Hij begon goed te lopen op de snaffle maar was nog wat zwaar op de hand.
Eerst heeft mijn trainer 10 minuutjes met hem gereden om te zien hoe reageerde en dan ben daar zo mee weggereden. In het begin nog wat voorzichtig aftasten. Ik heb er nu ongeveer al een stuk 8 keer meegereden (ook buitenritten) en ik ben nog aan het testen hoe "ver" ik kan gaan. Ik ben daar wel een voorzichtige in hoor. ;)
Ik heb nog geen enkel protest gekregen van hem, het enige wat er nu gebeurt is dat hij veel makkelijker nageeft en reageert.

Ik zou niet beginnen met afwisselen etc, gewoon rustig aanpakken in het begin, langzaam die druk opbouwen. Je kan even testen hoe je paard reageert door naast hem te staan en dan beide teugels even op te nemen. Volgt zijn hoofd het bit zonder al te veel protest of begint hij in paniek rond te springen? Dan heb je wel een beetje een idee hoe hij gaat reageren als je rijdt.

Biieniie

Re: Van snaffle naar shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:46

Heey dank je voor de reactie. Hier heb ik wel weer wat aan. Ik heb hier totaal geen ervaring mee dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten. Sta wel op het punt een paardje te kopen die nog behoorlijk getraint moet worden en ik ben een beetje de voors en tegens aan het afwegen. Dankjewel voor de info!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:57

Je schrijft dat het paard bijna 6 word en over een jaar wedstrijd moet lopen, ik zou dan nog verder gaan op een gewone snaffel tot alles goed bevestigd is en dan pas met behulp van je instructeur/trice overgaan op een shank.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:22

Natuurlijk zal ik het overgaan op shank met behulp van een instructeur/instructrice doen. Ik ben gewoon benieuwd hoe dat in zijn werking gaat. Begin je gewoon met een simpele shank en bouw je de shank op. (indien nodig uiteraard) of wissel je in het begin de shank en de snaffle af. En hoe makkelijk wordt de shank als nieuw bit geaccepteerd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:42

Het hangt ook veel van paard tot paard af hoor, hoe ze reageren. Ik rij nu met die billy allen baby shanks, overgang zonder veel problemen, maar bv mijn vriend zijn paard is daar nog lang niet klaar voor. Dat paard zou ontploffen en de hele boel bij elkaar bokken, die is nog niet nageeflijk genoeg op een gewone snaffle (ook billy allen) en durft bokken als je hem van voren druk vraagt. Dan moet je geen zwaarder bit insteken. Maar gewoon rustig blijven doortrainen totdat die goed op de snaffle loopt...

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:29

Oh deze vind druk op het bit niet erg. Geeft hier netjes op na en plaatst de achterhand eronder. De druk valt wel en na een half rondje komt hij wilt hij weer omhoog komen. Dit komt omdat hij dit gewoon zwaar vind want hij is nog niet zo gereden. Dus dat wil ik er eerst in gaan rijden. Voordat ik uberhaupt ga denken om zelf eens met shanks te gaan rijden.. maar daar is het paard nu nog lang niet aan toe.. maar dat maakt me niet minder benieuwd hoe anderen dit aanpakken..

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:53

Nog anderen met een idee?