[WN] Nut van slobbers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Nut van slobbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:52

Ik vraag me af wat het nut/de meerwaarde is van van slobbers aan je teugels. Welke invloed heeft dit misschien op het bit?

Kaspar

Re: Nut van slobbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:18

Nut heeft het niet, maar het staat wel erg mooi.
Zo kun je van een simpele saaie teugel een mooie (show)teugel maken die mooi bij je andere tuig past.
Bij mijn weten heeft het ook geen verder invloed op het bit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:23

Slobberstraps vertragen de werking van het aantrekken van de teugel. Het kan je helpen de je paard licht te maken voor een teugelhulp. Ze zijn er niet alleen voor de sier, al heb je ze tegenwoordig met de meest uiteenlopende decoraties....

Je kunt het zelf uitproberen, als je een paar touwteugels hebt die aan slobberstraps vast zitten. Laat iemand het hoofdstel vasthouden met een hand, bij het kopstuk. Jij houdt de teugel vast alsof je in het zadel zit. Laat de teugels helemaal los hangen, geen contact met het bit zoeken. Pak de teugel met een hand beet en til je hand op. Kijk dan hoe ver jij je hand op moet tillen voordat er beweging komt in de slobber straps...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-10 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:25

Cassidy schreef:
Slobberstraps vertragen de werking van het aantrekken van de teugel. Het kan je helpen de je paard licht te maken voor een teugelhulp. Ze zijn er niet alleen voor de sier, al heb je ze tegenwoordig met de meest uiteenlopende decoraties....

Kan je die werking misschien even uitleggen, want ik snap niet goed wat je ermee bedoeld?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:26

Uitleg hierboven, heb bericht even aangepast. Mocht het niet duidelijk zijn, hoor ik het wel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:30

Hmmm, dat zal ik in praktijk eens moeten doen denk ik, want snap de theorie niet echt ... :o?

Wat gebeurt er als je je teugels opneemt, door de slobbers heb je sneller contact of net niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:33

Je hebt minder snel contact, want je kunt de teugel een heel eind optillen voordat die slobber beweegt. De inwerking op het bit is minder direct door de slobber straps. Anders kun je net zo goed touwteugels met clips gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:39

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-10 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:42

OK, maar heb je dan geen kans dat er 'ruis' ontstaat in de communicatie tussen ruiterhand en paardenmond?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:49

Je doorloopt fases, uiteindelijk moet het paard natuurlijk wel op die teugelhulp reageren. Je geeft hem alleen de kans om dat op een kleinste beweging van de slobbers te doen, ipv meteen in te werken op het bit. Reageert het paard niet op de beweging van de slobber, ga je door tot de inwerking op het bit. Als je daar consequent in bent, gaat het paard de volgende keer niet meer afwachten tot je inwerking krijgt op het bit, maar reageert hij al op de suggestie van de bewegende slobber.