Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
trustHim schreef:als eerste zou ik voor die prijs op zoek gaan naar een 2e hands barefoot of iets dergelijks, ook bij boomloos is alle waar naar zijn geld, barefoot ontwikkelt zich nog altijd op gebied van boomloos.
Op zich groeit/beweegt een boomloos behoorlijk mee met de rug maar ook een boomloos zadel heeft natuurlijk zijn limits. Zelf ben ik boomloos gegaan omdat mijn merrie nogal vaak verschilt in dikte, bespiering etc. dat vangt mijn boomloos erg goed op
Drukverdeling is voor mij prima, maar je moet wel een pad met inlages gebruiken. Dit is het belangrijkste onderdeel van een boomloos zadel omdat de inlages de ruggengraat vrij houden en voor de drukverdeling zorgen. Ik ken meerdere mensen die boomloos lange ritten rijden en daar geen problemen van onder vinden.
Als laatste of het net zo rijd als een gewoon zadel, niet helemaal. Je voelt n.l. veel meer wat er onder je gebeurt. Als mijn merrie spieren spant in de rug voel ik dat direct terwijl met boomzadel ik het wel merkte maar niet dusdanig voelde als bij boomloos. Mijn merrie ervaart het boomloos ook als prettig
Marcella schreef:Zou eerst eens kijken hoeveel ruimte je heb om een zadel erop te leggen bij je toekomstige paard. Een te lang zadel zal niet prettig zijn voor je paard.
Sodeletuut schreef:Wil je specifiek een westernboomloos zadel of mag het ook wel een gewoon zadel zijn?
Als dat het geval is, kan ik je zeker de Barefoot Cheyenne (Dry-tex = ander materiaal = goedkoper) aanraden! Is niet duur en erg fijn.. Ik zou sowieso voor een merkzadel gaan en niet voor een namaak. En dan denk ik dat een Barefoot de beste en goedkoopste is.
galley schreef:Die op MP ken ik persoonlijk en zijn geen verkeerde zadels.Mijn oog is gevallen op een jonge haflinger, maar hier moet ik nog gaan kijken dus er staat nog niets vast.
Meet iig de rug op zodat je weet wat je aan zadellengte kwijt kunt (hoogste punt schoft tot het aan het heupbeen -/- 7/10 cm)
Ik wil western gaan rijden, en bedacht me dat ik om de moeite(en vooral de kosten) van het iedere keer opnieuw aanmeten van een zadel mischien kon besparen door voor boomloos te gaan.
Dat heb je goed gezien en misschien bevalt het wel zo goed dat je niet anders meer wilt
Hierbij dus een paar vraagjes:
Groeit een boomloos zadel inderdaad redelijk mee met de rug?
Ja en nee
Ook boomloos past niet altijd. Het zitgedeelte zal zich wel vormen naar de rug en dus meegroeien, maar de plek waar de schoft/schouders zit zal toch moeten passen. Vaak zit er nl een harde pommel in het zadel (om er stevigheid aan te geven). Bij sommmige merken is die in diverse breedtes te krijgen soms zelfs uitwisselbaar. Bij andere merken is hij zo specifiek geplaatst dat hij werkelijk op héél veel paarden past (zoals de Bob Marshall)
Is de drukverdeling ed goed genoeg?
Goed genoeg mits je goed in balans kunt rijden en je niet té zwaar bent. Verder is een goede voorbereiding op de grond altijd een vereiste voor een paard om de rug/buikspieren te gebruiken die het nodig heeft om ons te dragen.
Rijd een boomloos zadel ongeveer net zo als een met boom?
Ligt aan het merk. Een breed paard zal breed zitten. Sommige merken hebben meer de A-vorm en zitten dus minder breed.
Verder is het erg afhankelijk hoe de beugelophanging is. Verder naar voren is vaak moeilijker lichtrijden.
En natuurlijk vooral, doe ik het paard er ook een plezier mee?
De meeste paarden lopen in niet goed genoeg passend zadels en zullen bij boomloos een verruiming in de schouders laten zien. Een paard wat atactisch is (kissing spines) zul je met boomloos géén plezier doen. Of je überhaupt op zo'n paard moet willen rijden is een andere vraag.
( ik zat in de prijsklasse tot 300 euro te denken, eventueel tweedehands, ongeveer zoiets: http://verkopers.marktplaats.nl/13903921)