[WN] Barefoot nervada/arizona of andere boomloos bij dikke haf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

Barefoot nervada/arizona of andere boomloos bij dikke haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:33

hoi allemaal:D

zit nu toch wel te twijfelen of ik niet toch voor een bf western ga.. heb een bf ceyenne gehad, maar ik kon er niks mee.. :n het schoof alle kanten op, wat ik ook voor singels/staartriemen etc gebruikte.. maar, aangezien ik over 1 jaar mijn echte eigen haf in ga rijden en nu dus geen zadel heb voor de haf waar ik nu op rijd, en ik wel meer positeive verhalen hoor van de bf westernmodellen op rondere paarden, begon ik toch te twijfelen..

dus, zij er mensen met ervaringen met boomloos westernmodellen op echt dikke paarden/pony's? of ik het zo dat als je cheyenne schuift, de andere boomloza zadels ook wel zullen schuiven?

Groetjes!

8nnemiek

Re: Barefoot nervada/arizona of andere boomloos bij dikke haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:51

[WN-TR] welk wzadel op haftype; lees korte rug, weinig schoft
Hier staat ook al wat info :)

Schuiven kan veel oorzaken hebben. Het kan komen doordat de ruiter scheef zit.. doordat het paard scheef is.. door niet goed aansingelen.. door een verkeerde singel of verkeerde pad.. Meestal in combinatie met een rond paard.
Maar er zijn zat ronde paarden waar boomloos wel prima op ligt, dus het ligt nooit alleen aan de bouw (al schuiven ze bijna allemaal wel een beetje met opstappen, krukje is altijd handig, ook bij boomzadels trouwens ;) )

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:57

tnc voor je reactie!;)

hij schoof het meeste naar voren en opzij. op onze fries lag het zadel wel goed. maar hij heeft ook wat meer schoft;) kan su liggen aan dat de haf scheef is of dat ze echt te rond is voor een zadel (heb btw nog nooit een zadel gehad dat echt lekker lag.. licht dus niet helemaal aan de cheyenne denkik)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:55

De nevada zou steviger moeten liggen op ronde paarden maar is dacht ik wat langer van model dan de arizona. Ik heb met de nevada geen ervaring, ik heb zelf een arizona en die ligt op mijn merrie heel stevig. In de zomer is ze behoorlijk rond te noemen :+ misschien moet je beide zadels als testzadel aanvragen dan kan je het zelf proberen of het wat is?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:57

Ik heb zelf een nevada omdat de andere modellen van de barefoot alle kanten op schoven.
vooral naar voren omdat ze een echt merriebuikje heeft.
bij de nevada heb ik hier dus echt geen last van!
die ligt echt als een huis!

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:45

Bij jonge paarden kan boomloos een probleem zijn. Zo heb ik een hele tijd een onwijze chagrijnige merrie gehad, wat dus door het zadel kwam. Pb zack een keer, zij weet er meer over, en heeft ook het probleem gehad.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:48

ik heb een onwijs bolle haflinger en rijd boomloos. ik heb geen last van schuiven. ik ben zeker niet de lichtste (echt niet....) en heb blijkbaar wel goede balans en een zadel wat haar lekker ligt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:42

KimPower schreef:
Bij jonge paarden kan boomloos een probleem zijn. .
Dat is weer zo'n algemene opmerking waardoor boomloos onterecht negatief benadeeld wordt en net zo min waar als 'een westernzadel past altijd'.
Boomloos is zeker niet zaligmakend, maar bij elke situatie moet je je afvragen of er niet iets is waardoor het probleem zich openbaart en dat kán een bepaald merk zadel zijn. Hierdoor is niet meteen héél boomloos slecht.

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:20

Ik rij met een barefoot Nevada en mijn ervaring is dat deze haast niet schuift. Ik gebruik wel een grandeur pad die er bij hoort en singel goed aan. Maar ik kan gewoon opstappen zonder hulp. De merrie die ik rij heeft een ronde buik, maar wel een schoft dus die helpt waarschijnlijk ook wel om het zadel op z'n plek te houden. Ik heb ervaren dat de Arizona wat instabieler is dan de Nevada. Succes met je zoektocht!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:24

hoi,

dankjewel voor jullie reacties! ik ga denkik toch maar een nervada testzadel aanvragen..
weet iemand hoe je dat aan moet vragen en wat de kosten zijn? op de site van barefoot wordt ik telkens doorverwezen naar andere wederverkopers en daar staat geen info over testezadels.

weet iemand ook vanaf welke prijs je een nervada 2e hands kan kopen?

Groetjes

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:28

Hoi Horse_Driver,

Ik heb een Barefoot Cheyenne op mijn haflinger leggen.
Bij ons zit hij prima. Ik heb een hafpad eronder leggen, het veelzeidigheidsmodel. Ik heb niet echt problemen ondervonden.
Zou idd een testmodel aanvragen voor het westernmodel want dan kun je het eerst proberen. Heel veel succes.

Mvg Juanita.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:01

op marktplaats staan ze vaak wel aangeboden rond de 400 of zoiets compleet

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:17

OP marktplaats staan de testzadels ook aangeboden. Sommige doen t voor nop en anderen vragen er een bedrag voor.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:26

hoi,

heb mijn cheyenne destijds bij odle hiemoat gekocht, kan op die site niks vinden bij testzadels. misschien iemand die daar toevallig een testzadel aangevraagt heeft :D ?

(mijn ouders zijn niet zo blij met het boomloos concept, omdat de cheyenne erg slecht beviel. maar met een beetje geluk mag ik toch een testzadel aanvragen:P)

vaughan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:16

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met barefoot. Heb deze op 2 paarden gehad, die ik dageliks reed. Leek goed te gaan,tot ze in de winter-rui kwamen ... Toen kwamen witte (druk-)plekken tevoorschijn. Waarom zou je trouwens boomloos willen rijden? Een boom is niet voor niets uitgevonden. Als je een paard zonder zadel rijdt (wat het idee is achter boomloos rijden), krijg je na veloop van tijd ook drukplekken van je zitbeenderen. Verschillende boomloze zadels zijn wel heel goed, maar die kosten evenveel of meer dan een zadel met boom. Ik had een boomloos zadel van een bekend merk, maar met een redelijke prijs (merk noem ik maar even niet, maar de letters B en T zitten er in). Dit zadel was met een training van 3 dagen per week, binnen een jaar tijd helemaal versleten. Zo erg dat het gevaarlijk werd om er nog langer op te rijden.
Volgens mij kan je beter kijken voor een goed 2e-hands zadel met boom, dan voor een boomloos van een merk met de letters B en T in de naam. Als je paardje er na verloop van tijd uit groeit, kan je het alsnog verkopen. De meeste zadels met boom, zijn aardig waardevast. Dat kan je van een barefoot niet zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:38

@vaughan : alle waar naar zijn geld zeg ik altijd.
Overigens is de stand B...T en BareFoot 2-2, dus zie ik niet in waarom je er zo moeilijk over doet :D

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:47

De reden dat ik nu boomloos rij is dat mijn paardje nu 27 is en zijn rug gaat zakken.... een zadel met boom is dus niet passend te krijgen... zijn kieffertje past dus ook niet meer waar ik al 20 jaar mee reed.... Boomloos is dan de beste oplossing voor hem maar als ik kon kiezen koos ik gewoon voor een boomzadel welke ik dan ook voor mijn tinkermerrie heb... Die rij ik met een westernzadel. En Mijn oudje dus met de Nevada...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:25

vaughan schreef:
Ik heb alleen maar slechte ervaringen met barefoot. Heb deze op 2 paarden gehad, die ik dageliks reed. Leek goed te gaan,tot ze in de winter-rui kwamen ... Toen kwamen witte (druk-)plekken tevoorschijn. Waarom zou je trouwens boomloos willen rijden? Een boom is niet voor niets uitgevonden. Als je een paard zonder zadel rijdt (wat het idee is achter boomloos rijden), krijg je na veloop van tijd ook drukplekken van je zitbeenderen. Verschillende boomloze zadels zijn wel heel goed, maar die kosten evenveel of meer dan een zadel met boom. Ik had een boomloos zadel van een bekend merk, maar met een redelijke prijs (merk noem ik maar even niet, maar de letters B en T zitten er in). Dit zadel was met een training van 3 dagen per week, binnen een jaar tijd helemaal versleten. Zo erg dat het gevaarlijk werd om er nog langer op te rijden.
Volgens mij kan je beter kijken voor een goed 2e-hands zadel met boom, dan voor een boomloos van een merk met de letters B en T in de naam. Als je paardje er na verloop van tijd uit groeit, kan je het alsnog verkopen. De meeste zadels met boom, zijn aardig waardevast. Dat kan je van een barefoot niet zeggen.

Een goed passend boomzadel zal inderdaad wel het beste zijn voor een paard ivm drukverdeling, maar op paarden zoals dat van de TS (en mijn eigen paardje) is het vaak een mission impossible om een goed passend zadel voor te vinden. Dan is boomloos toch de betere optie.
Nu weet ik niet wat jij met je zadels doet maar bij mij op stal zijn er meerdere die boomloos rijden (lange dagtochten enzovoorts) maar hun BF ziet er na een jaar gebruik toch nog prima uit hoor.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:31

Ik zou inderdaad een testzadel proberen. Barefoot heeft een erg goede service
Ik heb een cheyenne voor mijn ijslander en helaas schuift hij ook naar voren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:32

Een Nevada heeft onder de Barefoots de beste slagingskans op schuif-gevoelige paardjes , simpelweg omdat die het grootste oppervlak heeft , en dus het grootste raakvlak met het paard , waardoor er meer zadel zich "vasthoudt" aan het paard en het geheel dus steviger ligt :)

Je kunt voor goed advies , testzadels en tips als het niet direct "werkt" heel goed terecht bij o.a. Equixantos.com , van hun weet ik sowieso dat zij eigenlijk alle zadels aanbieden als testzadel , en vanwege het slechte weer zijn de meeste testzadels op dit moment heel snel beschikbaar :j

Bij de andere wederverkopers is het heel afwisselend welke Barefoots zij als testzadel hebben , maar even een telefoontje of mailtje naar ze en je weet alles :)

Trouwens , als iemand zo'n zadel met een B en een T :P binnen een jaar op weet te rijden , dan is er echt wel iets HEEL bijzonders aan de hand hoor :)

Als diegene dat gewoon zou melden dan zou het zadel zelfs kosteloos vervangen worden door een andere , als het aan de kwaliteit van het zadel zou liggen.

Maar aangezien ik me geen melding daarover kan herinneren (en zulke dingen ook eigenlijk niet voorkomen bij BarefooT :P ) neem ik aan dat het òf wel meeviel , òf dat er toch meer aan de hand was dan "normaal gebruik" ? :)

De witte haren kunnen ook allerlei oorzaken hebben die niet direct 100% de schuld zijn van het zadel dus ik ben altijd wel benieuwd naar de achtergrond van zulke verhalen :)

Boomloos of Barefoot werkt niet in ELKE situatie , dat kan namelijk geen 1 zadel , dus ook Barefoot niet , jammer genoeg :)

Maar meestal werkt het wel , hetzij soms met een persoonlijke fijn-afstelling , en veel pech-verhalen hadden gewoon niet nodig geweest :)

Ik vind het echt jammer dat je zulke problemen ervaren hebt Vaughan en zou graag meer willen weten over de hele situatie , het gebruik van het zadel en wat er nu precies aan de hand was , en of je je hebt beroepen op de garantie die sowieso al 2 jaar is :)

Ik ga over Barefoot in Nederland en ik ben ECHT niet kinderachtig wat garanties betreft :)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:41

Hoihoi!

bedankt voor jullie reacties!
@pmarena: duidelijk verhaal! tnx.

op moment heb ik een wintec zadel van iemand overgenomen omdat dat toch wat goedkoper is dan een bf, maar als mijnjonge paardje er is ga ik zeker overwegen of ik een boomlos wil. Alex heeft wel wat schoft en tegen die tijd heb ik ook het geld ervoor om precies te kopen wat het beste past:P en wat het mooiste is..
en een zadel met een b en een t? is dat niet gewoon barefoot..??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:59

Wintecs zijn fijne zadels :j Had ik ook altijd maar was voor Rena helaas niet passend te maken.

Zadel met een B en T is duidelijk BarefooT , ik snap ook niet waarom de hele naam er niet gewoon staat want het is duidelijk waar het over gaat :P

En ik word er heel nieuwsgierig van ook , zo'n verhaal , ben erg benieuwd wat er nu precies met dat zadel gebeurd is :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:15

Ik heb eerder het idee dat vaughan zich heeft laten belazeren, en een goedkoop namaak-zadel heeft gekocht en heeft aangezien voor een Barefoot ofzo?
Kan me ook niet voorstellen dat (welke barefoot dan ook) na een jaar al kapot zou zijn, dat kan gewoon niet. Die van mij zag er na een jaar intensief rijden nog als nieuw uit, en dat zonder onderhoud.. en mijn nieuwe, arizona, ziet er nu na 3 jaar ook nog prachtig uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:33

Dat is ook heel vaak het geval inderdaad.... dan pakt iemand die snel wat geld wil verdienen en daarvoor onterecht profiteert van de goede naam van Barefoot al een klant af , en vervolgens krijgt die klant ellende waardoor ze meteen een slechte ervaring hebben met "boomloos" , en dat ook flink rondvertellen in hun omgeving , en dan met de naam Barefoot erbij omdat de verkoper dat immers ook gezegd heeft. Ben je niet alleen een klant kwijt (dat vind ik dan nog niet zo erg) maar die klant + paard hebben een slechte ervaring (daar baal ik wel van , zo zonde voor allebei !) en gaan slechte verhalen vertellen over boomloos / Barefoot waar je dan vervolgens weer steeds tegenaan loopt dat andere mensen die onrust ook geen lopen verspreiden , zucht.

Maar ik heb wel een paar keer gehad dat een Barefoot buitensporig snel sleet hoor , gelukkig is dat in ruim 6 jaar tijd (en honderden Barefoots) beperkt gebleven tot een aantal dat op 1 hand te tellen is , maar het komt voor. Zo heb je bijvoorbeeld wel eens dat de zweetbladen wat te losjes bedekt zijn met het buitenmateriaal , het leder of DryTex. Dat gaat dan net een beetje bol staan , zie je bijna niet maar in combinatie met een bepaalde gebruiks-situatie , kun je dan een klein plooitje krijgen op het zweetblad. Door de beugelriem wordt dat plooitje dan steeds hoger "opgewreven" , en door de beugelriem die er tijdens het rijden overheen beweegt , slijt dat plooitje overmatig. Het is natuurlijk nogal een verschil of een beugelriem bij een wat onrustig been over het gehele zweetblad heen "poetst" , of dat al die energie op 1 klein plooitje komt , dat de volle laag krijgt doordat het uitsteekt. En dan kun je wel binnen korte tijd hebben dat die hele bovenlaag eraf gekrabt wordt en er een scheurtje / gat ontstaat.

Dus wellicht heeft vaughan dat gehad...?

Bij de oudere Barefoots zag je dat wel eens dat ze net iets te ruim in hun velletje zaten , maar meestal geeft dat geen problemen , alleen in een bepaalde situatie waar alle omstandigheden er net voor zorgen dat er zo'n scherp plooitje ontstaat. Bij de nepperds zie je dat ook vaak , dat ze wat ruim in hun velletje zitten of van wat te zacht materiaal zijn , mensen met zo'n zadeltje vragen dan ook vaak of ze bij Barefoot niet zulke slijtage zullen krijgen.
Ik ruil (Barefoot ;) ) zadels met zulke beschadigingen gewoon om , en dan gaan ze voor een schijntje op de aanbiedingen-pagina zodat iemand er nog jaren plezier van kan hebben voor een klein prijsje. Want voor het functioneren van het zadel maakt het niet uit , het ziet er alleen een beetje "jammer" uit. Dus "oprijden" is het dan sowieso niet met zulke slijtage.... ben daarom echt benieuwd wat er nu eigenlijk scheelde aan het zadeltje , en waardoor dat is gekomen. Als er ècht iets mis is geweest is dat alleen maar leerzaam :)

Maar aangezien ik nog regelmatig de oudste Barefootjes langs zie komen die het gewoon nog prima doen , is het echt geen structureel probleem :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:03

Ik heb de nevada en de missoula op mijn brede haf gehad.
Arizona vond ik 3x niks, zat voor mij afschuwelijk.

Eerlijk gezegd vond ik de nevada het beste zitten, lag echt heel vast, fijne beugelophanging en de beste drukverdeling bij Wodan.
De missoula was verreweg de mooiste, lag in princiepe goed maar toen we een keer een goede rodeo hebben gehad zat het onder de buik en ja ik singel goed aan.
Dat had ik met de nevada nooit ;)

Bede zadels heb ik niet meer omdat ze toch telang bleken voor wodan, de maat 1 missoula en de nevada, daar zul je dus toch voor moeten opletten.

Nu rijd ik met een Trekker pro endurance, dat is semi boomloos en dit vind ik echt een wereld zadel.
Zit geweldi en vast, en imo is de drukverdeling beter als wat ik had bij de barefootjes ;)

Hier absoluut geen witte haren, en die heeft hij snel, maar nee geen witte haren van de barefootjes.