ik had dus een vraagje over western zadels, is bijv 17 inch het zelfde als 17inch bij een dressuurzadel. want ik heb nu 2 jaar een westernzadel. Maar mijn pony past hem niet meer en ik ben opzoek naar een nieuw zadel maar bij dat andere zadel hebben we niet gevraagt hoeveel inch het was.
Dus bij deze: lopen de maten het zelfde als bij bijv een dressuurzadel?
marc_B
Geplaatst: 12-01-10 12:23
Bij een westernzadel zijn er meerdere maataanduidingen bv. :
1 - de inchmaat voor de seat (zitvlak) 2 - en een tweede voor de maat en het type boom in het zadel.
DubbelFun
Geplaatst: 12-01-10 13:18
17" engels is 15" western. Een engels zadel meet je van schuin voor naar de andere kant schuin achter. Een western zadel meet je 'door de lucht' van basis knop tot aan de 'rugleuning' (zie A). Wat ik persoonlijk een minstens zo belangrijk meetpunt vind is de ruimte voor je bovenbenen (zie B), want als de pommel van het zadel erg naar voren steekt lijk je een ruime zit te hebben, maar heb je wat steviger bovenbenen dan kunnen die wel knel komen te zitten.
Ik heb een 17 inch westernzadel op maat laten maken aangezien ik zelf wat flinker ben. en in een 18 inch dressuurzadel pas ik wel goed , maar in een 16 inch western zadel niet. het is denk ik ook een beetje verschillend per zadel.