Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)

. Achteraf bleek: het gaat alleen goed als je er circa twee of drie keer in de week er eens mee rijdt. Ik reed er elke dag mee. Er leek niets aan de hand te zijn, tot aan de rui-periode. Toen kwamen de drukplekken (witte plekken) tevoorschijn
. Heb je een flord of haflinger dan kan ik je in ieder geval een Crates zadel aanbevelen. Of het moet zo zijn dat je een heel brede haflinger hebt... Is je paard kort in de rug: dan een (Crates) roundskirt. Er zullen vast meer merken zijn die goed pasen, maar met Crates heb ik gewoon hele goede ervaringen. Zelf heb ik een Fjord, een tinker met een korte rug en een QuarterHorse. Alledrie hebben nu een Crates-zadel. De Fjord en de Tinker met een full Crates-zadel, de QH met een full-roundskirt. Echt perfect. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen... Zo heeft ieder zijn / haar verhaal. Het is goed om naar ieders verhaal te luisteren en je eigen conclusie te trekken. Een perfect passend zadel uitzoeken is nog niet zo gemakkelijk. Helemaal niet als je paard nog in de groei is of door training meer spieropbouw krijgt. In ieder geval: misschien heb je iets aan deze reactie en heel veel succes!!!