[WN] zadelvraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

piene

zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:49

Ik kan van iemand een westernzadel overnemen.
een Bighorn.
We hebben het vandaag gepast. 2 cm na de schouder. het zadel lag heel stabiel, wipte niet, lag netjes recht.
heb gedraaft en gegaloppeerd en kon niet zeggen dat mijn paard anders was dan anders. ik heb zelf het idee dat mijn paard gevoelig is als het op niet goed passende zadels aan komt, het enige waar ik echt m'n twijfels over heb is de hoogte van de cantle, als het zadel aangesingeld ligt krijg ik er 2 vingers onder, maar zit ik er op dan is het maar 1 vinger ruimte.het lijkt me te weinig, ik zit me rot te zoeken, maar ik kan nergens informatie of antwoord vinden dus vandaar mijn vraagje :D

DubbelFun

Re: zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:30

Neem een vies paard en een lichte doek (theedoek/luier) en leg de dek op de rug, zadel erop en rijden maar. Na een kwartiertje (in alle gangenen kanten) heb je een mooie afdruk van het zadel op de doek staan (bij de schoft hoort de doek dus schoon te blijven).
Let wel: een ruiter met een slechte balans staat ook 'op de foto' ;)

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 09:59

Dus de hoogte van de cantle is zolang het de schoft niet raakt niet heel erg belangrijk?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:47

Ik denk dat je de pommel bedoelt ;) Cantle is de achterkant.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 11:10

hahaha ja! :o ik ben ook zo'n leek met die westernzadels, en dan is het helemaal moeilijk om een goede keuze te maken.....
ik dacht, het is zo een mooie manier om kennis te maken met de westernzadels om te kijken of het wat is voor mij, maar dan moet het wel goed liggen op mijn paardje, dus ik durf het risico denk ik toch niet te nemen, straks zit ik vorstelijk met m'n derriere en heeft hij pijn dat wil ik niet.
en ik weet er gewoon te weinig van af.

diegene van wie het zadel is vetrouw ik helemaal hoor, maar dan nog, kun je nooit door het zadel heen kijken, een engels zadel heeft wat dat betreft het voordeel denk ik dat als het nie goed ligt dat je dat sneller kunt voelen omdat het ook minder stabiel ligt op je paard.

vind het zo moeilijk!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:42

Het is ook ontzettend moeilijk hoor! We kunnen er natuurlijk geen van allen doorheen kijken, maar er zijn wel verschillende zadelverkopers die daar hun methodes voor hebben. Misschien is het toch verstandig zo iemand in te schakelen om even mee te kijken.
Zoals je het hier beschrijft zou ik het zadel in elk geval te krap vinden bij de schoft. Daar moeten toch wel minstens 4 vingers tussen kunnen (al is dat geen vaststaand gegeven)
Als je erop zittend nog maar 1 vinger ertussen krijgt heb je echt geen enkele speling meer, dat risico zou ik niet nemen. Vaak als je er een tijdje mee rijdt, zakt hij nog wat meer en dan heb je niets meer over aan ruimte.
Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:40

Met zo weinig uitsparing bij de pommel zou ik echt niet rijden.. Nog afgezien van de rest van het passen van een zadel (dat toch eigenlijk wel het oog/materiaal van een expert vereist..).

edit: uhmm 'niet' idd, even vergeten, oepsie.. :o
Laatst bijgewerkt door troi op 12-12-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:02

Vergeet je nu het woordje 'niet' in je stukje, Troi? Dat lijkt namelijk uit de rest van je tekst ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:08

SusanW schreef:
Zoals je het hier beschrijft zou ik het zadel in elk geval te krap vinden bij de schoft. Daar moeten toch wel minstens 4 vingers tussen kunnen (al is dat geen vaststaand gegeven)
4 vingers is bij mij 7 cm, dat is best wel veel hoor. Weinig westernzadels zullen zo veel ruimte bij de schoft hebben :)
2 is mooi en ook voldoende zolang het tijden het rijden maar niet minder wordt.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:45

Maar als je zit is dat maar 1 cm en dat is echt heel weinig dus zou ik het niet doen.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:18

Bedankt voor alle antwoorden hoor!
Ik heb besloten het niet te doen.zat er erg over te twijfelen en dan is het fijn dat je hier even om raad kan vragen,
nu moet ik alleen nog gaan bedenken wat voor een zadel ik dan wel wil.
of het een westernzadel wordt voor de langere buitenritten(je hebt ook een trail versie van westernzadels he?) of dat het een massimo wordt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:52

hebben we het hier over 1 cm ruimte over mét een goede pad eronder gepast of zonder....

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:55

ik had er een dikke westernpad onder en hield dan als ik in het zadel zat 1cm over.

(je leunt dan natuurlijk ook naar voren omdat je je vinger onder de pommel te doen, maar dan nog , toch?)

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:54

Als je zo een massimo wilt hebben ze bij de horsemans outfitter uitverkoop. Misschien dat je je zadel ook kan laten passen daar. Westernzadels hebben ze er ook ;)

Als het met dikke pad is lijkt me de ruimte van 1 centimeter toch nog best weinig. Maar misschien komt dat omdat ik wat hoger gewend ben.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 08:55

Helaas hadden ze Melchiors maat niet meer.
ik vind het ook te weinig ruimte hoor, heb ook besloten het niet te doen

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:16

Jammer zeg dat ze die niet meer hadden. Misschien kom je het ergens anders nog wel tegen.