[WN] Wat is goed boomloos westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderx

Wat is goed boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:11

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw westernzadel voor mijn KWPN van 1.60 m.

Nou bood iemand op mijn stal laatst aan om haar boomloze zadel eens te proberen. Dit zat werkelijk fantastisch! Ze waarschuwde me al dat als ik eenmaal geprobeert had, ik waarschijnlijk niet meer anders wil. En dat is ook zo. Ik dus op zoek naar een boomloze western..

Nou valt me op dat er bijvoorbeeld op Marktplaats zoveel verschillende staan. Mij is vertelt dat ze ook tweedehands nogal duur zijn. (tegen de 1000 euro) Nou zie ik op Marktplaats prijzen van rond de 350/400 euro. Is dit wat?

En wat zijn nou zaken waar je op moet letten bij een boomloos zadel. Ik hoorde ook dat sommige zadels knakken in het midden.. :? En wat zijn de nadelen en voordelen.

Ik hoor graag van jullie!

Vast bedankt.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:13

boomloos tweedehands 1000 euro? vraag me af welke :P dat zijn ze nieuw amper!

edit: ik heb een barefoot nevada. bevalt mij super. merk alleen dat de pommel te krap wordt voor die van mij.

Kwal

Re: Wat is goed boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:16

Net als zij, denk ik dat Barefoot een goede keus is. Je hebt ze met en zonder knop. Kijk maar op www.boomloosrijden.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:57

Ik heb ook een barefoot (arizona), maar bij 1000 euro tweedehands denk ik eerder aan een bob marshall zadel. Dat zijn de 'echte' boomloze westernzadels.

Verder heb je bij barefoot ook een mooiere versie van het boomloze westernzadel; de Virginia Rose en de Missoula Nut. Met singel, pad en beugels erbij ben je zo'n € 1500,- kwijt voor een nieuwe.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:40

Okay. Bedankt.

En is iemand bekend met R.C. Saddlery? Wat vinden jullie van de goedkopere zadels? (400 euro)

Wat kunnen eventuele nadelen zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:18

sommige zitten heel beroerd (dan voel je bevestiging van de fenders prikken in je dijbeen bijvoorbeeld)/ hebben beroerde leer kwaliteit (je wilt niet dat je singel ineens losscheurt..) of schuiven ontzettend. Ik heb een paar geprobeerd maar blijf de bob marshall altijd nog de beste vinden, zit erg goed in elkaar (nergens druk plekken voor jezelf), top leer en zit als een huis (zonder dat je je paard minder goed voelt). Dat betekent wel dat er een hoger prijskartje aan zit.
Goedkopere zadels zou ik op zijn minst een paar weken willen uitproberen, ik heb er slechte ervaringen mee (zaten voor geen meter) maar dat wil niet zeggen dat er geen goede zijn maar ik zou ze dus niet op de gok/op zicht kopen mij een te groot risico. Want dan is 400 euro ineens heel veel geld..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:41

@Vlinderx: gebruik de zoekfuntie van Bokt-WN eens voor de diverse merken/modellen.
Elk merk/soort heeft wel iets goeds en iets minder goeds; het is maar net waarvoor/hoe je het zadel wilt gebruiken.
Persoonlijk ben ik nog steeds érg te spreken over de Bob Marshall.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:48

Ik heb ook een Barefoot Arizona voor de buitenritten en een Barefoot Cherokee (geheel zwart) voor dagelijks gebruik en het bevalt me super.
Zoals ze melden bij Barefoot dat de ruggengraat goed vrij ligt is bij mij ook echt te zien als ze zweet en dan precies een droge streep in het midden.
Op marktplaats staat een Barefoot Missoula Nut maat 1, en valt nog mee met de prijs.
Even goed zoeken, ik heb voor mijn bijna niet gebruikte Arizona compleet € 600.- betaald en voor de Cherokee die een half jaartje gebruikt is om een paard in te rijden kaal € 350.- betaald (beide met VPS).

Het is maar net wat je ervoor over hebt en wat je echt mooi vind.

Succes met je keuze!!

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:24

Hier ook een barefoot Nevada gebruiker. Ik heb een paar maandjes geleden via marktplaats gekocht voor 400 euro incl. 2 pads en fenders. Het is nog wel het oude type zonder VPS systeem, maar ligt er goed op mijn verzorgpaard en ik vind het heerlijk rijden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:32

Ik heb gereden met de BF nevada en vond dat een fijn zadel.

Nu heb ik de Missoula Nut, het boomloze westernzadel van barefoot en vind het een super zadel.
Helaas staat die van mij te koop wegens omstandigheden, maar dat terzijde.

Zelf vind ik de Missoula wel veel meer zadel en kwaliteit van het leer beter dan van de andere modellen van BF maar goed dat is ook het prijsverschil ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:34

zij schreef:
boomloos tweedehands 1000 euro? vraag me af welke :P dat zijn ze nieuw amper!

edit: ik heb een barefoot nevada. bevalt mij super. merk alleen dat de pommel te krap wordt voor die van mij.

oa een startrekk

als je die nieuw aan schaft en compleet met singel, pad's, beugels etc etc ben je een kleine 1500 euro kwijt
ik heb een zwarte liggen en wil toch zo rond de 1000 er voor hebben gezien ik er net geen jaar op gereden heb

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:50

Er zijn er idd wel een paar meer merken te vinden die ook tweedehands nog tegen of over de 1000 euro kosten. De Bob Marshall en de Startrekk zijn er 2 van ;) De Ultralight is er nog 1. Het goedkope spul, het antwoord is al gegeven, kwaliteit van het leer de onderdelen enz enz is veel minder als van een BM of Startrekk. Er is dus een wereld van verschil tussen goedkoop en de gevestigde merken.

Is ook heel simpel te verklaren, kijk wat een stuk leer kost het bewerken en verwerken daarvan, dan zul je snappen dat een zadel van 300 of 400 euro niks kan zijn. Het leer kost nl al meer dan dat. Ik zal dus zon goedkoop ding niet adviseren. Beter dan nog even doorsparen voor 1 uit de wat hogere prijsklasse.

Ik heb zelf Bob Marshall en ben er nog steeds zeer over te spreken.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:45

En dan is er nog de vrij nieuwe Freemax! :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:59

@Susan, idd die is er ook nog, maar omdat die er nog maar zo kort is, weet niemand hoe die zich houdt over de jaren ;) Daarom had ik die niet erbij gezet.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:47

Nee, dat is ook zo hoor, maar ik dacht ik gooi ook even wat in de groep :D

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:39

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:46

Vind ik moeilijk in te schatten maar ik vind het er vrij goedkoop uitzien, mede doordat de fenders met klinknagels vastgeniet zitten. Ik vermoedt dat dat ook met de bovenste fender zo is gedaan (dat kan ik niet zien op de foto) en dat zou aardig in de weg kunnen zitten omdat dat precies onder je dijbeen kunnen zitten. Maar goed, of dat bij jouw onprettig zit kun je natuurlijk alleen maar ontdekken na een proefritje. Als het je wat lijkt kun je altijd proberen.. Zo van een foto kopen zou ik in elk geval niet durven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:59

Ziet er uit als een Hilason, maar zal eerder een nepperd zijn, want ik zie nergens een merknaamplaatje.
Verder is zwart en goedkoper zadels geen goede kombi; voor je het weet is de kleur zwart ver te zoeken.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:34

Vlinderx schreef:
Hoi,

En wat vinden jullie van dit zadel?? (had er zo snel geen foto van, daarom maar de hele link)

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1

Ik hoor graag van jullie.

Groet.

Als ik mij niet vergis is dit zadel van het "merk" Bronco.
Stond steeds ook als nieuw aangeboden op marktplaats (ook voor die prijs).
Lijkt inderdaad op het de Hilason maar is het niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:36

Idd deze staat al een poos te koop op MP. Doe er 50 euro bij en je kan van DubbelDun een echte Hilason kopen :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:01

Persoonlijk vind ik een Barefoot niet fijn zitten, prima voor een buitenritje maar meer ook niet.
Ik krijg er een ongelofelijke stoelzit in en trainen is eigenlijk niet goed mogelijk. daarnaast was mijn paard na een paar weken "not amused" als ik ging rijden....

Dit is met een Bob Marshall een heel ander verhaal, goede zit, super kwaliteit, echt een heel fijn zadel.

Hilason heb ik geen ervaring mee daarvoor kun je Dubbeldun vragen :)

Freemax heeft Suzanne hier op Bokt en die is volgens mij erg tevreden. Kun je even in het topic kijken over Freemax wat hier ergens onder staat. Vind het leuk dat ze er als een echt westernzadel uitzien :j

Uiteindelijk rijd ik nu weer een boomzadel omdat mij, en ik hoor helemaal geen klachten van mijn paard, het beste bevalt.

bedenk wel dat alle waar naar zijn geld is en dat je een goedkoopzadel op de RUG van je paard legt. Die rug daar moet je juist zuinig op zijn....
Succes met je zoektocht!

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:49

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:00

@Mirella een zadel waarbij een achtersingel gebruikt wordt om het zadel op z'n plek te houden???? geloof nooit dat het wat kan zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:25

In bergachtig terrein of met veel bepakking heb je een achtersingel wel nodig.
Ik vind de singelophanging érg ver naar voren zitten (geen wonder dat je een achtersingel nodig hebt ;( )

Verder heb ik er nog niet eentje in het echt gezien, maar zou hem zelf nooit kopen als ik de plaatjes bekijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:30

@DD goed plaatjes kijken ;) Deze worden niet als gewone achtersingel gebruikt. Er zit een gewone singel aan de achtersingel die strak getrokken wordt om het zadel op z'n plek te houden. (zie fotogalerij)