[WN] Bosal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spip

Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:46

Ik rijd mijn verzorgpaard nu met een touwhalster, dit gaat prima in de bak en als ik alleen buiten rijd.
Maar als er een ander paard bij is is ze erg moeilijk te houden. Ze dribbelt(al houd ze wel staptempo aan) en is niet kalm te krijgen.
Nadat ze er een potje van had gemaakt bij een buitenrit waarbij het toch echt levensgevaarlijk werd voor een man met zijn hond, die op het pad liepen waar 2 racende paarden voorbij kwamen ben ik toch echt op zoek naar een optoming waarmee ik iets meer te vertellen heb.
Een bosal is dan natuurlijk het eerste wat in me opkomt, gezien ik westerngericht verder wil trainen. Ik ben er vrij zeker van dat ze daar al eens mee is gereden bovendien.

Zou een bosal mij met dit probleem kunnen helpen en waar moet ik rekening mee houden?
En waar kan ik goedkoop aan zo'n ding komen, want ik heb rond zitten kijken en onder de 100 euro ben ik nog niet klaar als ik er een hoofdstel en teugels bij zou willen, en 40 euro voor alleen de bosal is ook geen uitzondering, en gezien het een verzorgpaard is weet ik niet of ik er dat wel aan uit wil geven.

groetjes
Spip

capopjekop

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:49

Ik zou niet bezuinigen op een goede bosal. Een goede rawhide kost namelijk wel iets meer dan 40 euro. Je kunt het controleren door naar de onderkant van die bol te kijken. Als hij van rawhide is dan zie je dat zitten. Die goedkopere zijn vaak wat stugger en dan rijd je sneller de huid open. Of een bosal gaat werken durf ik ook niet te zeggen, ik denk dat het toch een stukje opvoeding is van het paard.

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:50

ik weet niet zker of het een goed idee is want bij verkeerd gebruik kan je de neus breken ;)
nou weet ik natuulijk niet hoe je rijdt maar wou het wel even zeggen ;)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:53

Ik zou het eerste even met de eigenaresse overleggen.
Als ze bang is en wil vluchten kan dat ook met een bosal om... Het gaat erom dat ze wat meer respect en vertrouwen in jou heeft.
Misschien is het een idee om de one-rein-stop te leren met het touwhalster?
zie: http://www.bokt.nl/wiki/Parelli

Succes

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:05

Het gaat hier om een enorm ervaren paard dat vrijwel nergens bang voor is.(ze dribbelt uit dwarsigheid, en het wegracen was ook zoiets)
Ik snap ook prima dat ik haar neus zou kunnen breken bij verkeerd gebruik. De eigenaar heeft er zelf 0,0 verstand van en is het overal mee eens wat ik doe. Hij rijd zelf op haar shanks en presteert het erin te hangen zonder dat ze stopt(en het dan vreemd vinden dat ze niet op het trensje reageert).
De one-rein stop heb ik al eens geprobeerd, maar ze is al jaren engels gereden geweest op een manege, en dus behoorlijk beschadigd op een aantal vlakken. Ik zal er wat meer mee bezig zijn, maar ik zie mezelf eigenlijk al over de kop vliegen als ik vanuit galop zo'n stop probeer..

Wat zou een passend alternatief zijn, als de bosal dan niets is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:14

IndianVegas schreef:
ik weet niet zker of het een goed idee is want bij verkeerd gebruik kan je de neus breken ;)

Jaaaaa :j
Als je de bosal aan de auto vast knoopt en gas geeft en je paard gaat daardoor neer dan kan ie zijn neus breken :j

Nee joh, een bosal heeft geen hefboomwerking, dus is ook helemaal niet gevaarlijk.
Je moet em natuurlijk wel op de goede hoogte hangen (2 vingers onder het jukbeen)

Maar wat al eerder is gezegd, een paard kan zelfs met een giga shankbit nog op hol slaan. Opvoeding is veel belangrijker dan het bit/hoofdstel dat je gebruikt :)

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:17

Ja, maar haar opvoeden met deze eigenaar(hangt in shanks, heeft totaal geen techniek) en nog andere meiden die weleens komen(de een ragt haar af en de andere is een beginner) ward erg lastig. Ik heb de problemen voor een groot deel op kunnen lossen met het touwhalster, waar ik prima mee kan rijden zoals gezegt. Maar als ik samen rijd heb ik toch een probleem..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:51

Toch kun je haar prima opvoeden, ook doen de eigenaar en die andere meiden daar niet aan mee :) Een paard kan heel goed onderscheid maken tussen mensen en weet precies waar de grenzen liggen bij die verschillende mensen.
Mijn paard kan ik zelf overal rijden en ook overal aan de hand meenemen, ik kan er zelfs voor springen als hij in galop aan komt rennen en hij zal vol op de rem gaan. Maar als mijn familie, of vreemde mensen, iets met hem willen doen dan wordt het weer een echte lomperik, dan loopt hij overal doorheen en doet precies wat hij zelf wil :=

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:24

Een bosal gaat dit probleem niet verhelpen. Misschien voor even , maar ze zal ook hier wel weer door gaan lopen na verloop van tijd als je niet werkt aan de basis. Dit probleem kan je enkel oplossen door veel overgangen te rijden enzo en je paard echt bezighouden tijdens een buitenrit.
Ik weet het makkelijk gezegd, en in theorie weet ik het allemaal maar mijn eigen paard durft ook gewoon door de druk heen lopen hoor. Ook ik zou meer moet trainen op overgangen en zit!!
Dat die eigenaar en anderen zo onverstandig met he paard omgaan werkt natuurlijk niet in je voordeel ...

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:29

ik roep maar wat he.. je hebt van die hackmore's met korte scharen ik geloof zoiets ten grote van shanks van een shank snaffle en een redelijk breed lederen riempje met beetje wol onder voor op de neus
dan heb je wel een hefboomwerking maar ik denk dat als i wilt rennen dat hij toch vertrekt ongeacht wat je in/op hebt

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:18

Daar gaat het ook niet om, want ze gaat alleen uit koppigheid, en dat valt nog wel tegen te houden als ik er op tijd bij ben, maar samen rijden is vrij gevaarlijk zo, en dat zie ik niet zo zitten ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:17

@ Spip: Wat je omschrijft herken is wel een beetje bij m'n 'eigen' paardje. Wat bij mij heel erg helpt is een stukje freestyle en halter (bijvoorbeeld voor het rijden), waardoor hij meer op mij gefocust is (en minder op andere paarden). Het is een ruin, maar soms denkt-ie dat-ie hengst is, hahaha!

Het is maar een ideetje en wie weet helpt het ook bij jou.
Ik ben het eens met wat hierboven wordt gezegd; dat je dit bij het gedrag zou moet aanpakken, in plaats van bij de middelen. Succes!

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:26

Inmiddels is het probleem opgelost, ik ga een eigen pard krijgen met wat geluk.