[WN] maten split reins en westernstore kop NH

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chevano

maten split reins en westernstore kop NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:48

Welke maat is de gangbare maat voor een maat full spilt reins. Ik heb nu 238 cm per rein. Is dit voldoende?

En westernstore gezocht in kop NH of West Friesland.

crow

Re: maten split reins en westernstore kop NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:46

Dat is zeker voldoende. Als ik ze van 2,50 mtr heb, snij ik er zelfs een stukje van af, zo'n tien cm omdat ze anders te lang zijn, maar korter wil ik ze ook niet

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:10

crow schreef:
Dat is zeker voldoende. Als ik ze van 2,50 mtr heb, snij ik er zelfs een stukje van af, zo'n tien cm omdat ze anders te lang zijn, maar korter wil ik ze ook niet

oke bedankt. ook nog belangrijk hoe dik ze moeten zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:30

Dat is afhankelijk van wat je zelf prettig vind; je hebt ze van 5/6 mm tot 10 mm toe. Ook de breedte loopt van 12 tot 25 mm.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:30

De dikte is niet van belang. Het is maar wat je zelf het fijnste vindt. Ik heb liever iets dunnere teugels dan die hele dikke. Sommigen hebben liever de dikkere omdat die zwaarder zijn. Hangt er dus een beetje vanaf wat je zelf het makkelijkste vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:33

Dus is de dikte wel van belang ;)
Goeie teugels hebben aan het eind een dikker/zwaarder stuk om ze mooi stil/recht te laten hangen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:01

oke die van mij zijn 6 mm net nagkeken niet dikker op het eidn. Heb vroeger wel westerngereden maar is echt al zeker 12 jaar geleden en toen had ik hulp op de stal. Is het belangrijk dat je dan eerst dikkere neemt? Voor de aanleuning bedoel ik?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:35

DubbelDun schreef:
Dus is de dikte wel van belang ;)
Goeie teugels hebben aan het eind een dikker/zwaarder stuk om ze mooi stil/recht te laten hangen.

Ze vraagt toch of het belangrijk is hoe dik ze zijn. De dikte is niet van belang, het is maar wat je zelf het makkelijkste vindt. Voor de ene moeten ze breed zijn, voor de andere smaller.... ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:45

Het is belangrijk dat je je teugels prettig kunt vasthouden, dus is de dikte wel van belang..voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:20

Voor een westernwinkel in NH kan je terecht bij http://www.westernshowtack.nl. Dit is wel een webwinkel maar volgens mij mag je ook langs komen als je even mailt. Chantal is de eigenaresse en dat zij is echt heel aardig en behulpzaam! Noordelijker ken ik iig geen andere westernwinkels :n

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:23

Ik vind bij een jong paard, dat de neckreining nog moet leren, brede/(dikke)/redelijke zware teugels wel handig, paard voelt het veel beter en reageert ook sneller. Daarna vind ik zelf dikke smallere teugels handig. Ik haat van die smalle teugeltjes, persies alsof je niets in je handen hebt, vindt het ook wel leuk als ze nog een beetje stijf zijn. Maar dat is natuurlijk een kwestie van uitproberen.
De lengte hangt dan weer af van paard tot paard en discipline tot discipline. Ik heb een merrie van 1.65 m met lange brede nek en heb echt wel erg lange teugels nodig, aangezien ze ook wel graag met haar neusje tot op de grond loopt. Maar als ik met haar barrelrace kies ik weer voor vele kortere teugels want anders hangen ze over de grond.
Je zult zelf wel snel merken wat voor jou het beste aanvoelt ! Succes