Door hem in te vetten/in de olie te zetten, fris je de kleur sowieso al op. En een light oil zal met de tijd altijd donkerder worden. Ik zou niet met schoensmeer in de weer gaan...
Naar mate het zadel donkerder wordt, zijn ook die vlekjes minder zichtbaar. Ik vind het altijd wel mooi, het is een teken dat het zadel gebruikt wordt.
Er bestaat ook een soort wax waar je de glans van een zadel mee op kunt halen. Ik weet zo even het merk niet, maar je kunt het bij Arthurs Westernstore in Vorstenbosch krijgen.
Geen schoensmeer !! Gewoon reglmatig onderhouden met zadelvet, de pattine waardoor je zadel donkerder wordt , zal de vlekjes mettertijd minder zichtbaar maken. En so what - een gebruikt zadel heeft zijn charmes, maar dan wel onderhouden ! Ik gebruik een tube van Stubben - ruikt letterlijk als een schoorsteen, maar ik vind het wel goed !
Ik heb wel eens zo'n klein 'meeneem-potje' laarzen smeer gebruikt om een oud westernzadel mee op te knappen. Maar dan vooral op de delen waar je niet zit. dit heeft heel goed gewerkt. Het zadel was echt supervaal....en nu wel weer erg mooi
bijenwascreme van Kieffer is ook goed spul, ik vet eerst met neatsfoot en dan die bijenwas erover, mooie glans krijg je dan maar je zadel wordt wel donkerder door de olie
als je echt het zadel wilt opknappen dan kun je beter lederverf gebruiken zit in een potje met een soort sponsje. Daarna wel je zadel een een olietje geven want het is niet bevordelijk voor het leer.... maar hij knapt er erg van op!
spatter
Geplaatst: 19-11-09 09:33
wat ebony bedoeld heb ik ook wel gebruikt kun je het leer wat bijkleuren en het gaat er wat van glanzen wordt je zadel een stuk mooier van, hoofdstel trouwens ook